IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 22°
Икономика
14:03 | 2 септември 2015
Обновен: 03:56 | 27 март 2024

По-различен ли е пазарът на горива в България от европейския?

Мартин Димитров и Румен Гечев в спор за мерките, които трябва да предприеме държавата

По материала работи: Деян Михайлов
По-различен ли е пазарът на горива в България от европейския?

Има проблем с конкуренцията на пазара на горива - тя е изкривена и трябва да бъде облекчен вносът. Това каза пред Нова телевизия депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров. Той и колегата му от БСП Румен Гечев коментираха думите на икономическия министър Божидар Лукарски, че цените на горивата в България са високи, защото страната ни е малък пазар и няма собствен добив на петрол. 

„Нещо пречи да има ефективен внос и разликите в цените да бъдат обрани“, настоя Мартин Димитров.

Той заяви, че цената на дизела в България е една от най-високите в Европейския съюз (ЕС). По думите му вчера цената без акцизи е била с около 22 ст. над средната за ЕС,  като не се отчитат данъците – ДДС и акциз.  При бензина разликата спрямо средните нива на ЕС е била около 13 ст.

Депутатът твърди, че в сравнение със страни като Австрия и Белгия дизелът в България е с около 40 ст. по-скъп. Депутатът допълни, че с вчерашна дата по-високи са били само цените в Малта, Дания и Италия (без данъците).

Румен Гечев се съгласи, че има „ненормални пропорции“, но въпросът бил сложен, тъй като много фактори влияят на цените. Той смята, че информацията за предстоящите проверки е дала възможност на бензиностанциите да реагират преди акцията за инспекция на всички колонки, организирана от Министерството на икономиката. „Това е кампанийно мероприятие на правителството преди изборите“, каза социалистът.

Той предлага депутатите и гражданското общество да окажат натиск върху държавните институции, които постоянно да проверяват пазара на горива.

Мартин Димитров обаче му отговори, че по време на мандата на кабинета „Орешарски“ част от уредите (за измерване - б. ред.) в Лукойл са спрени със следния мотив – данните били трудни за прочитане и разбиране. По наше предложение (уредите – б. ред.) бяха възстановени. Нелепо е БСП да казват какъв контрол искат“, посочи той.

Синият депутат предлага да се премахнат пречките пред вноса и да се засили конкуренцията на пазара на горива. Той очаква скоро Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да бъде реформирана. Сега „тези хора не са ефективни“, твърди Димитров.

Румен Гечев коментира, че при горивата става въпрос за стандартна стока и е напълно нормално да има малка разлика в цените.

Той даде примери за регулацията на пазара на горива в различни държави. „В някои провинции на Канада например има ограничение в маржа от 4 до 5,2 цента на литър. Подобни ограничения има в Австрия – сега там цената може да се увеличава само веднъж дневно и да се намалява неограничен брой пъти“, каза той.

Мартин Димитров обаче не се съгласи с тези примери и каза, че решението е друго – да има среда, в която конкуренцията да нараства и вносът да се увеличи. „Цената на дизела вчера е втората най-висока в целия ЕС. Защо няма вносител, който да се възползва и да спечели от това, което автоматично да регулира цените“, попита той.

„Искам от сегашното правителство и българския парламент да вземем заедно мерки за насърчаване на конкуренцията“, каза реформаторът. Той допълни, че според някои вносители вносът е усложнен.

„Ние позволяваме търговци на дребно да печелят повече от рафинерията“, обясни Гечев. Той допълни, че имало страни с държавни бензиностанции като Австрия, с което държавата се намесва на пазара. Ние нямаме необходимите резерви и петролни складове, с които да се осъществява интервенция, каза социалистът.

Мартин Димитров обаче не се съгласи и продължи да настоява мерките да са в посока насърчаване на конкуренцията. Румен Гечев пък препоръча на правителството да не предупреждава през медиите, когато предстоят проверки.

 

Коментари

Новини Варна