IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 23°
Общество
10:44 | 10 септември 2019
Обновен: 20:01 | 24 февруари 2024

БДЖ иска да си купи 10 шинобуса – за по-малко натоварените линии

Не е рентабилно по някои линии да се движат мотриси или композиции

По материала работи: Пламен Янков
БДЖ иска да си купи 10 шинобуса – за по-малко натоварените линии

БДЖ иска да си купи 10 автобуса на релси - така наречените шинобуси. Те са по-леки мотриси, имат конструкция на автобус и са предпочитани при не до там натоварени трасета, обясни изпълнителният директор на холдинга Никола Василев.

 

Подобна идея, но за 30 шинобуса за 120 млн. лв., имаше през 2013 г. и тя предизвика вълнения след железничарите. Очакваше се поръчката да бъде обявена до края на годината, а първите автобуси на релси да бъдат доставени през 2014 г.

 

Тези жп автобуси не са познати на българските пътници, сегашните са нещо като “xибpид” мeждy aвтoбycи и мoтpиcи. Икономични са, леки са, водят се лек жп транспорт, което ги прави и недотам надеждни. По-късно железопътните автобуси са се развили в по-големи размери, с характеристики, подобни на външен вид на лек вагон.


Проектирани са специално за малко използвани железопътни линии. Има ги в Германия, Италия, Франция, Обединеното кралство, Швеция, пише "24часа", цитиран от dnes.bg.

 

В Германия този тип автомобил върху релси е разработен през 30-те години, за да задоволи нуждата от евтин железопътен автобус. Строен е по стандартни спецификации на германския “Райхсбан”, предшественика на “Дойче бан”, за да отговори на търсенето на рентабилни услуги по леко натоварени железопътни линии.

 

Редица сериозни произшествия в Германия в края на 70-те години на миналия век, включително с железопътни автобуси, са довели до разработването на по-големи и по-стабилно проектирани дизелови релсови вагони.

 

В Чехия и Словакия железопътните автобуси се използват по по-слабо натоварените селски линии.

 

Днес експерти у нас казват, че жп автобусите не са любимите машини на големите жп превозвачи, но се използват от по-малки компании.

 

Един такъв автобус на релси струва към 1,5 млн. евро и вози 60-80 пътници.

 

Тези жп автобуси компаниите използват най-вече за градски и крайградски линии, много често е за връзка между град и летище.

 

Сегашната идея е БДЖ да пусне тези 10 автобуса на релси там, където с влак пътуват малко пътници и се губят сериозни пари, като се разкарват мотриси или локомотив със закачени на него вагони.

 

Компанията замисля да си поръча 10 и да ги пусне в Северозападна България, около Плевен и Лом, а на юг от Пловдив за Пещера, за Панагюрище, за Асеновград. Сега пътниците по тези линии се транспортират с влакове или с вехтите и раздрънкани мотриси, а в тях, особено в Северозапада, често се возят двама души.

 

“Да ги обезпечаваш влаковете с локомотив и два вагона, не е рентабилно”, казват експерти в компанията.

 

Намерението да се вкарат шинобуси се развива паралелно с ремонта на мотрисите “Дезиро” на “Сименс”.

 

Компанията иска да изтегли старите електрички през Искърското дефиле, които пътуват до Лом, Брусарци, Берковица и да ги замени с шинобуси или с мотриси.

 

За да е успешно това намерение, обаче трябва да се направят ремонтите на мотрисите “Дезиро”.

 

Поръчката за ремонта и обслужването на немските мотриси е от 2017 г., новото ръководство реши да я продължи. Тя е за петгодишна поддръжка на 22 дизелови и на 24 електрически мотриси, а прогнозната стойност е 137 млн. лв. без ДДС.

 

Предстоят преговори с двете компании, които са подали оферти - румънското поделение на френската компания “Алстом” и унгарската дъщерна компания на “Щадлер” - Швейцария.

Коментари

Новини Варна