IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 20°
България
21:40 | 21 октомври 2017
Обновен: 07:57 | 21 април 2024

Не бива да залагаме само на електромобилите

Линда Джаксън, главен изпълнителен директор на Citroen, в специално интервю за "КОЛЕЛА"

По материала работи: Юлиян Атанасов
Не бива да залагаме само на електромобилите

Eвропейското автомобилостроене винаги е било подчертано мъжки свят. Но в последните години по върховете му се подвизава и една жена, при това със забележителен резултат. Откакто бившият кадър на Rover Линда Джаксън бе избрана за главен изпълнителен директор на Citroen преди три години, компанията излезе на печалба и изпълни финансовите си цели с почти петилетка предсрочно. "КОЛЕЛА" разговаря с нея по време на автосалона във Франкфурт за бъдещите планове на Citroen, разумно ли е залитането към електромобилите и какво предизвикателство е да си британец начело на емблематична френска компания.

 

Госпожо Джаксън, след години на рекордни загуби групата PSA Peugeot-Citroen успя да направи забележителен обрат в резултатите си. Каква част от това се дължи на ограничаване на разходите? Какви са очакванията ви за тази и следващата година?

 

- Що се отнася до това как се справихме със ситуацията, става дума за множество различни фактори. Не е само орязването на разходите, макар че то очевидно играе съществена роля. Но също така ние станахме доста по-ефикасни в производството, пуснахме нови модели, подобрихме пазарния си подход.

 

Колкото до въпроса какво искаме в бъдеще, ще говоря само за Citroen. В първата половина на тази година имаме 5.6 на сто ръст в продажбите в Европа. Искаме тази тенденция да продължи и във второто полугодие - да имаме растеж и да увеличаваме пазарния си дял. Разбира се, тази амбиция е подкрепена и с нови модели. Тe ще ни помогнат да увеличаваме пазарния си дял. Като цяло искаме да повишим продажбите си с 30% до 2021 година. Виждате, че сме много амбициозни.

 

Допреди десетина години Citroen бе основно европейска марка. Сега продавате един от всеки четири произведени автомобила в Китай. Къде според вас ще са следващите генератори на растеж?

 

- Абсолютно прав сте, точно четвърт от продажбите ни се случват в Китай, който е вторият ни най-голям пазар. В момента всъщност 35% от автомобилите ни се продават извън Европа. До 2021 искаме този процент да стане 45. Това се постига не само чрез нови модели, но и като ставаме по-интернационална марка. Автомобилът зад мен например ще се продава навсякъде по света, във всичките шест основни региона. Докато предшественикът му се предлагаше само в един. Така че ние ставаме по-интернационални. Освен това навлизаме на нови пазари - примерно миналата година чрез Saipa стъпихме отново в Иран. Не само ще продаваме, но и ще произвеждаме автомобили там. Това е друг начин да увеличим обемите си. Навлизаме също в Югоизточна Азия. Всички тези фактори ще се комбинират, за да увеличим продажбите си до 2021. Но няма да бъде един голям бум. Ще се случи стъпка по стъпка.

 

Доволна ли сте от развитието на пазарите ви в Източна Европа?

- Честно да ви кажа, като човек, който се занимава с продажби, аз никога не съм доволна. Но в Източна Европа нещата се развиват добре и очакваме това да продължи, просто защото вече имаме модели, адаптирани за всички пазари. Източна Европа е много важна за нас.

 

Citroen и Peugeot бяха първите марки, обявили истинския разход на автомобилите си в реални условия. Как се отрази това на продажбите и репутацията ви?

 

- Как се отрази на продажбите, е трудно да се каже. Ние имаме ръст, но каква част от него се дължи на това, не знаем. Онова, което със сигурност се увеличи, е прозрачността между нас и клиентите ни... Защото тези данни са напълно прозрачни, и се управляват от външна, независима от нас компания.

 

Днес всички са се насочили към електромобилите горе-долу по същия начин, по който преди 20 години всички се бяха насочили към дизела. Това рационално поведение ли е според вас? Смятате ли електромобилите за окончателното решение в борбата с промените в климата?

 

- Трябва да внимаваме да не започнем да смятаме електромобилите за единственото решение. Защото те зависят до голяма степен от клиента и от това как той използва автомобила си. Затова ние ще продължим да предлагаме разнообразни форми на задвижване. Ще имаме дизел, бензин, електричество и ново поколение плъг-ин хибриди. Новите ни електрически модели ще са готови още през 2020, практически след само две години. Но дали и инфраструктурата ще бъде готова - зарядни станции и така нататък - и дали ще е еднакво развита навсякъде из Европа... Това е големият въпрос.

 

Вашият подход към Citroen очевидно бе да го насочите към по-младежка публика. Днес на пазара се появява първото поколение, което е родено с интернет. Очаквате ли то да има различно отношение към автомобилите?

 

- Това е големият спор, който се води в момента: какво ще искате младите от своите автомобили. Едното е свързаността - да няма пауза в нея, докато излизаш от къщи и сядаш в колата. Затова в C3 въведохме свързана камера, от която можеш да качваш снимки направо в социалните мрежи.

 

Вторият важен въпрос е дали новото поколение ще иска да притежава автомобили, или само да има достъп до тях при нужда. Затова ние работим върху много различни решения. Едно от тях например е стартъп, наречен Еarn&Drive. Ако, да речем, трябва да пътувате някъде, той ви позволява да дадете колата си под наем, вместо да плащате за нея паркинг на летището. На практика при автомобили като C1, предпочитани от младите хора, тази схема позволява да имат автомобил безплатно - наемът може да покрива вноската за колата.

 

Един последен въпрос. Вие сте едва втората жена начело на голяма автомобилна компания, и също така един от едва шепата британци, оглавявали големи френски компании. Това помага ли ви в работата, или я затруднява?

 

- О, това е труден въпрос. Не мисля, че я прави по-сложна. Но и не забелязвам да я улеснява. Всъщност не мисля, че има особена разлика дали си британец, или французин - важно е дали можеш да вършиш работата. В интерес на истината често ни питат за това, защото наистина съм британка начело на една емблематична френска компания. Но не мисля, че това има значение - от каква националност си и дали си жена, или мъж. В края на деня единственото, което е важно, е как си си свършил работата.

 

 

Четете още: Барселона отговори с протест на Мадрид, иска свобода!

 

Коментари

Новини Варна