Индустрията иска камионите да не се връщат задължително в базата
Пътуването с празни контейнери би допринесло до по-високо замърсяване
Публикувана: 22 Nov 2019 | 14:31

Да отпадне задължението на камионите да се завръщат обратно в базовата страна след извършване на доставката си.

 

Това поискаха представители на девет индустриални групи от цяла Европа от преговарящите към Пакета "Мобилност", съобщиха от Българската стопанска камара. Официалните лица се събират в понеделник вечерта за трети и вероятно последен триалог, за да подпишат споразумението за част от правилата, разработвани с години, които засягат превозвачите. 
 

Основният аргумент срещу връщането на камионите в страната на базиране е, че пътуването с празни контейнери би допринесло до по-високо замърсяване. Това би навредило във време на засилен политически натиск срещу борбата с климатичните изменения. Мощното лоби на BDI в Германия, което подписа писмото, също се опасява от недостиг на работна ръка, която да извозва стоките.

 

Необичайното в намесата на индустриалците е, че свързва лобистки групи от България и Германия, които са две държави, изразяващи крайно различни възгледи относно правилата, които се разработват. 
 

Германия е част от ръководството на френския Road Alliance /пътен алианс/, който по-рано е подкрепял по-строгите мерки и разпоредби с цел протекцията на местния пазар на труда.

 

Опасенията на българския бизнес са, че предвидените законодателни мерки биха могли да застрашат и унищожат транспортния сектор на страната.

 

Работодателски и индустриални асоциации в Латвия, Полша, Литва, Естония, Румъния, Финландия и Швеция подкрепиха германците и българите в искането им, камионите да не бъдат задължени да се връщат обратно към изходните си страни след доставянето на стоките. Към момента времетраенето на превоза остава неуточнено, защото би навредило на всички страни.

 

Клаузата се разглежда като гаранция за това шофьорите от по-бедни страни да нямат възможността да обикалят из по-богатите държави-членки, извършвайки безкрайни доставки. 
 

Припомняме, на гласуването на 25 март за дневния ред за редовната сесия на ЕП трима български евродепутати не присъстваха. Оказа се, че точно толкова трябваха, за да падне предложението, което в крайна сметка беше прието с 156 гласа "за" срещу 154 - "против".

 

Пакетът "Мобилност" влезе в дневния ред на пленарната сесия на ЕП на 27 март 2019 г. по предложение на председателя на Алианса на либерали и демократи за Европа (АЛДЕ) Ги Верхофстат.

 

На 27 март текстовете бяха върнати в транспортната комисия. Въпреки това български превозвачи организираха 2 протеста - в Страсбург и в София.

 

На 4 април 2019 г. в Европарламента бяха одобрени и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.

 

В края на септември 2019 г. транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен от Еврокомисията.

 

След това министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец.

 

Според КPMG 90% от тежкотоварния парк в страната е на възраст под 6 години. От компанията за професионални услуги предупреждават, че български превозвачи се пререгистрират в други страни от ЕС заради пакета "Мобилност".

news.bg

Коментари ( 0 )