IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 15°
Икономика
19:05 | 15 август 2016
Обновен: 03:25 | 5 май 2024

"Газпром" в дилема - кой газопровод да е с приоритет

Фаворити са разширението на "Северен поток" 2 и "Турски поток", сочи анализ

По материала работи: Юлиян Атанасов
"Газпром" в дилема - кой газопровод да е с приоритет

Руският газов гигант "Газпром" е пред дилема на кой газопровод от планираните да заложи, пише в анализ Natural Gas Europe. През миналата седмица стана ясно, че Полша "слага прът в колелата" на разширението на "Северен поток", който досега беше фаворитът на Русия.В момента "Газпром" обмисля строителството на три големи газопровода - "Северен поток" 2, "Турски поток" и маршрут на Изток - към Китай, а по-късно и дори до Япония чрез терминали за втечнен газ.

 

Фаворит в руските планове доскоро беше "Северен поток" 2, в който участват пет западни компании. Капацитетът му е 55 млрд. куб. метра природен газ годишно. Полските антимонополни органи обаче не позволиха създаването на съвместно предприятие между акционерите, което да отговаря за реализацията на проекта. Мотивът е, че това може да наруши конкуренцията на пазара.Със затоплянето на отношенията между Москва и Анкара пък на дневен ред отново излиза "Турски поток".

 

Първоначалните планове са през тръбите да бъдат пренасяни 63 млрд. куб. метра газ годишно. Основната част от тях - към Европа чрез газов хъб на гръцко-турската граница.Плановете за доставка на газ за Китай пък се изпълняват изключително бавно заради финансови проблеми в "Газпром".Според анализа най-очакваното развитие е руският гигант да изгради много бързо една тръба до турския бряг с капацитет от 15,7 млрд. куб. метра газ, която да доставя нужните количества суровина за турската икономика.

 

Паралелно компанията ще започне строителството и на едната от общо двете тръби и на "Северен поток" 2.Със замразяването на "Южен поток" Русия забави и изпълнението на своя "Южен коридор" - трасето на газа от находищата на север към газовата станция "Анапа" на Черно море. Проектът е мащабен - на стойност около 12 млрд. долара.Забавянето обаче означава, че "Газпром" в момента ще може да достави толкова газ, че да захрани само една тръба на "Турски поток". Финансовото състояние на компанията пък е такова, че не е ясно кога по "Южния коридор" ще могат да потекат количества газ, за да бъде "Турски поток" реализиран в пълния му капацитет.

 

"На "Газпром" няма да му струва скъпо да изгради една тръба на "Турски поток", особено на фона на средствата, потънали за "Южен поток", коментира анализаторът Едуард Чоу. Според него и забавянето на "Северен поток" 2 също дава възможност на Москва да реализира именно този проект.Целта на Русия с плановете за нови трасета на газа е ясна - заобикаляне на Украйна като транзитна държава. Тенденцията вече е налице - през 2006 година през територията на страната за Европа са били транзитирани 128,5 млрд. куб. метра. През 2014 година количествата падат до 62 млрд. куб. метра.

 

Москва вече заяви, че ще прекрати транзита на газ през Украйна след 2019 година. Ако "Турски поток" бъде построен, това означава, че без газ ще останат България и Гърция. Според запознати обаче Русия ще трябва да пренася между 15 и 20 млрд. куб. метра природен газ през Украйна още няколко години, за да изпълни своите договори.По отношение на разширението на "Северен поток" има още едно затруднение - финансирането. По план 30% от средствата трябва да бъдат осигурени от акционерите, а 70% - привлечен капитал. При липсата на съвместно предприятие, заемният капитал трябва да бъде осигурен от основният собственик - "Газпром". Икономическите санкции на Европа към Русия обаче може значително да затрудни набирането на средства от капиталовия пазар.

 

Акционерите в "Северен поток"2 обаче вече декларираха, че отказът на Полша да позволи съвместното предприятие няма да спре проекта. А "Газпром" е показала, че има гъвкава политика и може да се нагажда спрямо обстоятелствата, посочва още изданието.

 

investor.bg

Коментари

Новини Варна