IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Икономика
10:00 | 12 юни 2018
Обновен: 06:13 | 25 април 2024

Голямата промяна е, че шофьорите във Варна спират по-често на пешеходни пътеки

Това смята Спирос Номикос, инициатор на кампанията „С предпазен колан на задната седалка“

По материала работи: Ставри Таргов
Голямата промяна е, че шофьорите във Варна спират по-често на пешеходни пътеки

-    Г-н Номикос, започна второто издание на „С предпазен колан на задната седалка“. Как върви кампанията?

 

-    Инициативата за коланите, която върви от 1 година, вече приключи в образователната си част. За втори път влязохме в почти всички училища във Варна и обхванахме 3500 деца от I клас. А предишната кампания бе за децата от I до IV клас.

 

ДЕЦАТА ОТ УЧИЛИЩЕ „Г.С.РАКОВСКИ“ с въодушевление приемат инициативата „С предпазен колан на задната седалка“.

 

 

Този път бяхме подпомогнати от стотина доброволци от нашето дружество и от партньорските организации.  Мисля, че всеки от тях изпита удоволствието да обучава децата за това колко е важно да седнат по правилния начин на задната седалка в автомобила и на специална повдигаща седалка с предпазен колан.

 

-    Как успяхте да намерите доброволци за каузата?

 

-    Те имаха вече навика да обучават, защото кампанията тече за втори път. Не сме сами, имаме много партньори. Някои помогнаха с пари, други с доброволци. В нашия завод за всеки служител най-важна е безопасността. И когато работиш дълго по тази тема и тръгнеш да се прибираш вкъщи, ще реагираш, когато видиш дете без колан на задната седалка. В началото аз лично се обръщах директно към майките и татковците, чиито деца са без колани, с думите, че не са добри родители.

 

После обаче разбрах, че те всъщност не разбират последствията. 90 – 95% от варненци слагат предпазните колани отпред, което също е било въпрос на време за обучение, контрол и санкции. Ако родителите знаеха за последствията, нямаше да оставят най-ценното – децата си, без колани на задната седалка. Дори и да са най-добрите шофьори, те никога не са сами на пътя. Добре известни са и рисковете – висока скорост, алкохол, телефонни разговори в движение.

 

Известно също е, че ако колата е спряла и в нея се удари друга с 50 км/ч., хората без колани излитат навън със същата скорост. И други факти. Ако кола с 30-килограмово дете вътре бъде ударена от автомобил с 50 км/ч., детето се превръща в тежест 1 тон, която минава директно през стъклото. Според официалната статистика за 2017 г. България е с най-висок брой загинали при пътни произшествия спрямо другите европейски страни. Над 1100 деца на възраст между 6 и 17 години са били сериозно наранени, 36 от тях са загинали.

 

-    Как се роди инициативата „С предпазен колан на задната седалка“?

 

-    Това е заради тежката пътна обстановка. Виждаме също хора да почистват улиците, без да са добре защитени, въпреки сигналните облекла, хора нависоко по строежите, без да са вързани с обезопасителни въжета…

 

Така решихме да се насочим първо към децата. Обучихме досега над 18 000 деца от Варна и региона, но голяма промяна не се усеща. Нещата се случват бавно, защото към малките подхождаме много внимателно.

 

Решихме да ги направим инспектори по коланите и те се чувстват много горди от това. Освен това поставят темата и в семействата си. Говорим също и за това как трябва да се пресича безопасно, на улицата и на пешеходните пътеки.

 

-    Усеща ли се все пак някаква положителна промяна?

 

-    Голямата промяна във Варна е, че шофьорите спират по-често на пешеходни пътеки. В момента приключваме с обучението на 3500 деца, подготвяме пилотни срещи с родителите, на които ще предоставим видеа по темите за безопасността на пътя.

 

-    Вашата кампания е под патронажа на президента на РБългария?  Помага ли ви това?

 

-    Да, много. Но ние все пак не продаваме безопасност на пътя. Говорих с много хора, които се занимават с проблема. Може би все още не сме намерили най-ефикасния начин посланията ни да стигат директно и до родителите. Полицията има също много важна образователна роля, когато става дума за безопасността на децата.

 

АВТОБУСИТЕ, КОИТО ПРЕВОЗВАТ служителите на „Солвей Соди“, са брандирани с логото на кампанията.

 

Идеята не е само да се поставя предпазен колан, а да се слага правилно. Колкото до нас, правим всичко възможно в името на кампанията. Дори автобусите, които превозват служителите ни, са брандирани с нейното лого.

 

Нашият апел е, че децата под 12 години, с височина под 150 см, трябва задължително да са на задната седалка в автомобила, на повдигаща седалка и с поставен колан.

 

Ставри Таргов

Елена Кирова

 

Коментари

Новини Варна