IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 23°
Избрано
15:36 | 13 декември 2017
Обновен: 06:22 | 24 март 2024

Експерт: Опасният шум във Варна намалява

Новият бул. „Васил Левски“ сериозно ще подобри ситуацията в морската столица

По материала работи: Борис Проданов
Експерт: Опасният шум във Варна намалява

Пътният трафик е основната причината за шума във Варна, сочи проучване на екип специалисти, начело с инж. Борис Михайлов. Той представи пред временната комисия „Опазване и възпроизводство на околната среда“ към Общинския съвет актуализирана стратегическа карта за шума в околната среда на агломерация Варна. Картата има период на валидност 2017 – 2022 г.

 

Данните сочат, че съществува намаление на шума във високите нива в сравнение с първоначално разработената шумова карта. В светлата част на деня 20% от варненци поемат нива на общ шум над граничните стойности, а през нощта – 34%. Допустимата граница е 55 децибела в жилищни зони и 60 децибела – в централната част на града и районите с интензивен автомобилен трафик. В часовете между 23 ч. вечерта и 7 ч. сутринта граничните стойности са съответно 45 и 50 децибела.

 

Инж. Михайлов обясни, че от 4-те основни източника на шум –железопътен, воден, въздушен, автомобилен, само пътният трафик (по главните улици и булеварди) реално оказва неблагоприятно влияние върху гражданите. Наднормени нива на шум 52% от варненци поемат през деня и 44% - вечерно време.  

 

През 2017 г. на 10-ина места във Варна е отчетен шум около 70 децибела. Най-високи равнища са регистрирани на бул. „Цар Освободител“ №170. Изследването показва, че много шумно е било също бул. „Владислав Варненчик“ №194 и №142, на бул. „Христо Смирненски“ №139А, бул. „Народни будители“ №3 и ул. „Цар Борис III“ №7.

 

Общината и занапред ще действа според мерките за ограничаване и намаляване на шума. Сред тях са: модернизирация на тролейбусната мрежа, обновяване на автобусите на масовия градски транспорт, прилагане на съвременните автоматизирани системи за контрол и регулиране на движението.

 

Рехабилитацията на пътната мрежа и настилки, както и изграждането на нови също са заложени в плановете на местната власт. С цел локализиране на шума предстои да се изградят паркинги за велосипеди. Предстои и създаване на мрежа за обмен на колелета.

 

Новия бул. „Васил Левски“ се очаква да има изцяло положителен ефект върху шумовото натоварване във Варна, стана ясно на комисията.

 

Именно тази актуализирана стратегическа шумова карта трябва да бъде одобрена от местния парламент. Въз основа на нея ще се създаде и нов план за действие срещу шумовите замърсители в морската столица. Реалната опасност е увреждане на здравето на варненци, което води до безсъние, стрес и дори смъртни случаи – по данни на Международната здравна организация.

 

Борис Проданов

Коментари

Новини Варна