Затягане на контрола за движение по пътищата предвиждат законодателни промени
Дискусия относно пътната безопасност бе проведена във Варна
Публикувана: 15 Jun 2018 | 15:27
Снимка Пламен Гутинов

 

Дискусия на тема „Безопасността на пътя - добри практики в ЕС и предизвикателства пред националното законодателство” се проведе във Варна. На форума, организиран от евродепутата Емил Радев съвместно със зам.-министъра на вътрешните работи Красимир Ципов бяха обсъдени актуалните проблеми, свързани с пътната безопасност. В срещата участваха кметът на Варна Иван Портних, зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, комисар Бойко Рановски – началник-отдел “Пътна полиция” при ГД “Национална полиция”, комисар Даниел Пашов, директор на ОД на МВР – Варна, представители на съдебната власт и народни представители.   

 

В качеството си на председател на работната група, която подготви законодателни промени, свързани с движението по пътищата, зам.-министърът на МВР Красимир Ципов представи предложения пакет от три законопроекта – Закон за движението по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачите на моторни превозни средства. 


„Няколко цели преследваме с разделянето на действащото законодателство. Първата е, че по действащия закон за движение по пътищата има огромен брой подзаконови нормативни актове, които се издават от компетентните министри на вътрешните работи, на транспорта и на регионалното развитие и благоустройството. Целим голяма част от нормите заложени в тях да влязат в трите законопроекта. Така ще се гарантира по-голяма стабилност на нормативната уредба, заяви Красимир Ципов.


По думите му промяната цели и по-ясно разграничаване на отговорностите на различните компетентни органи. 


„Санкциите към момента са достатъчно сериозни, но има поле за дискусия, като целта на това ново законодателство е да се ограничат до възможния минимум пътно-транспортните произшествия, жертвите и пострадалите при тях“, уточни зам.-министърът на МВР. 


Евродепутатът Емил Радев коментира, че проблемите в Европа са аналогични на тези у нас и посочи, че амбицията на Европейската комисия е от 2010 до 2020 г. броят на жертвите по пътищата да намалее с 50%. „Все още не сме достигнали такава бройка, проблемите с неспазване на правилата за движение по пътищата са в цяла Европа, но въпросът е как те се контролират и санкционират“, заяви Емил Радев. 


Евродепутатът изтъкна, че автоматичните средства, които се използват в Западна Европа са много повече на брой и съществува много по-бързо производство по налагане на наказания и глоби, въпрос, който ще бъде дискутиран.


„Необходим е много по-бърз режим за налагане на санкциите и да има събираемост на тези санкции, за да не остава чувство на безнаказаност у нарушителите“, категоричен бе Емил Радев. 

 

„В новия закон има много предложения за инфраструктурата“, заяви комисар Бойко Рановски – началник-отдел “Пътна полиция” при ГД “Национална полиция”. За първи път в закона се регулират зони за споделена отговорност, които съществуват във всички държави от ЕС. Това са зони, които се определят от кметовете на общините, маркират се и там с предимство са пешеходци и велосипедисти, а автомобилите могат да се движат със скорост не повече от 30 км.ч. Това са зони около детски площадки и жилищни пространства.

 

Той уточни още, че на основните пътни артерии могат да се направят инфраструктурни подобрения, за да могат пешеходците да бъдат по-защитени, както и че в новия законопроект е предвидено връчване на наказателното постановление на нарушителите в момента на нарушението на пътя.

 

"За 5 месеца, от началото на годината в страната са възникнали 2 426 тежки пътно-транспортни произшествия със 190 загинали и 3 126 ранени. В сравнение със същия период на миналата година ПТП-тата са с 84 повече, загиналите са с 35 по-малко, а ранените са с 235 повече, посочи комисар Рановски.

 

МАРИАНА СТОЙКОВА

Коментари ( 0 )