С 10 % са намалели жалбите при пътуване със самолет и онлайн покупки от началото на 2019 г.
Във Варна откриха информационен щанд за съвети при пътуване и пазар в ЕС
Публикувана: 7 Aug 2019 | 13:23
снимки: Ели Маринова

Над 40 информационни материали бяха разграбени само за минути от информационния щанд на Европейския потребителски център България, който e към Комисията за защита на потребителите. „Това се случва рядко, споделиха организаторите, защото в други градове по цял ден минават далеч по-малко заинтересовани хора“. От Варна стартира вторият лъч от информационна кампания „Вашите права“, която ЕПЦ България организира на различни места по българското Черноморие.

 

Целта на инициативата е да се информират хората за техните права, когато пътуват, пазаруват или се обучават в рамките на Европейския съюз. Торбичките с брошури съдържат полезна информация и съвети за това какво трябва да направят, ако самолетът им закъснее или багажът им бъде загубен при полет, както и как да реагират, ако имат проблеми с покупките си от търговец в друга страна от ЕС, Исландия или Норвегия.

 

„Правата ни са еднакви с тези на всички страни в Европейския съюз, каза Игнат Арсенов от ЕПЦ. Всяка закупена стока има две години гаранция когато пазаруваме онлайн. Наше право е да върнем стока в 14 дневен срок, с малки изключения. Всеки пътник има право на грижи когато пътува в самолет. Ако закъснява самолетът, авиокомпанията е длъжна да осигури информация, храна, напитки. Ако вината е нейна, тя трябва да заплати обезщетение. Същевременно младите хора могат да се информират и за условията за обучение в чужбина от Центъра за развитие на човешките ресурси.

 

Все повече хората търсят и знаят правата си. Увеличават се посещенията на интернет сайтовете. Има спад на  жалбите. Това означава, че или хората сами успяват да си защитят правата, или търговците стават по-коректни. През 6 месечния период на  2019 г. спадът на жалбите е 10 %. Броят на сигналите остава същият.  Продължава да е най-интересна за онлайн потребителите темата за пазаруването в Интернет, както и за пътуване със самолет. Основно тяхно право е когато има закъснение самолета, те да получат навреме информация за това.

 

Чужденци също се обръщат към нас, предимно от Румъния и Гърция, изключително онлайн. Жалбите обаче са повече от българи. Тази година имаме спад на чуждите жалби – едва 10% от общите. Нашата статистика се води от 2008 г. Докато досега повече жени се интересуваха от правата си и се жалваха, пишеха активно по страниците, интересното е, че през миналата година има повече активни мъже потребители – 60-70%. Предимно млади хора се обръщат към Европейския потребителски център. Това са хора, които пазаруват по интернет и пътуват в чужбина. Обаче възрастните хора са по-отговорни и знаят повече правата си, търсят информация и я предават на децата си“, допълни Арсенов.

Ели Маринова

Снимки авторът

Коментари ( 0 )