10:40 | 23 септември 2017

Медузите също спят, откриха учени от САЩ

Безгръбначните животни са изпълвали океаните поне преди 600 милиона години

По материала работи: Деян Михайлов
Медузите също спят, откриха учени от САЩ

Дори медузите - едно от най-ранните и просъществували до днес животни - се нуждаят от сън. Учени обявиха в четвъртък в списание Current Biology, че са демонстрирали как медуза Касиопея спи през нощта. Досега е доказано, че спят и други безгръбначни като червеи или плодови мушици, но медузата е много по-древно същество от тях.

"Резултатите ни показват, че дори животни без централна нервна система се нуждаят от сън. А това означава, че спането е една от най-древните форми на поведение, дълбоко вкоренена в еволюцията", обяснява биологът Рави Нат от Калифорннийския технологичен институт.

Медузите са изпълвали океаните поне преди 600 милиона години, а това е по-продължителен период на съществуване в сравнение с което и да е сегашно животно. За сравнение, динозаврите са се появили преди около 230 милиона години, а хората, каквито ги познаваме днес - преди 300 000.

Откритието, свързано с толкова примитивно същество, повдига отново въпроси за произхода и предзанчанението на съня. "Не знаем дали спят единствено животните", казва Нат. "Това е генетично заложено поведение. Гените и невронните вериги си взаимодействат, за да предизвикат сънно състояние", допълва той.

"Мисля, че трудно ще се демонстрира сънно състояние в организъм, който не е животински, но смятам, че спането, както го познаваме, може да идва от периоди на неподвижност в организми като растения, бактерии и гъби."

По този повод "Ройтерс" припомня, че медузите са сред едни от първите животни, развили неврони, макар да нямат централен и гръбначен мозък или централна нервна система.

Медузите Касиопея живеят в бистрите, плитки и топли води на Тихия океан и Западния Атлантик, където се хранят с планктон. Те са с диаметър от около 2.5-5 см и са наричани "обърнати медузи", защото лежат на морското дъно "наопаки".

Чрез лабораторни експерименти изследователите са установили, че това животно демонстрира три важни критерия за изпадане в сънно състояние - периоди на намалена активност, известни като поведенческа неподвижност, намалена реакция на стимули и увеличаване на сънливостта след периоди на продължително лишаване от сън.

Медузите са намалявали с 30% активността си нощем, а когато учените издърпвали платформата, върху която те спели, им били нужни около 5 секунди "да се събудят" и ориентират отново. Когато с дразнение ги лишавали от сън нощем, те започнали да спят през деня.

Екипът не е проверявал дали медузите сънуват, уточнява "Ройтерс".

dnevnik.bg