Н. Суков: Пости, домашна храна и по-малко сол поддържат тялото здраво
Съвети на здравния инспектор за природосъобразен начин на живот
Публикувана: 12 Oct 2017 | 14:27

Близо 124 млн. деца по света страдат от силно затлъстяване, по данни на СЗО. Други 123 млн. са с наднормено тегло. Оказва се, че броят на момичетата с наднормено тегло е нараснал от 5 млн. през 1975 г. до 50 млн. през 2016. Почти 10 пъти. При момчетата нарастването е от 6 – на 74 млн. България е 5-та от 32 д-ви по затлъстяване.

 

Как да подготвим тялото си за студените дни, без да натрупваме излишни мазнини, обяснява здравният инструктор Ники Суков в сутрешния блок на Тв „Черно море“ с водещ Иван Барбов. По негови думи основният виновник за затлъстяването е солта. „Когато говорим за сол, не става въпрос за пресолена манджа, която детето е изяло в един момент, а за системно приемане на свръх количества сол, които тялото не е успяло да изчисти – споделя здравният специалист. Ние имаме много добри регулаторни методи да се освобождаваме от излишните елементи.

 

Явно телата ни не смогват да се справят с излишната сол. Реално погледнато тези деца не се движат, защото в процеса на движение и отделяне на пот се отключва този механизъм на освобождаване на излишните соли от тялото. Ако детето разчита само на 3-те месеца от лятото да се поизпоти малко, това е абсолютно недостатъчно. Какво не е в ред? Децата имат вече джобни пари, вместо приготвен в къщи пакет с храна. Може да е сандвич, но за предпочитане е някакво разнообразие от домашно приготвена храна, която лесно може да се пакетира – допълва здравният инструктор.

 

Според него солта, конкретно натриевият хлорид има способността да задържа вода, а това способства за увеличаването на килограмите без никаква видима причина. Спортистите умишлено приемат други, по-малко солени соли, които също са в натриевата група.

Как точно се получава затлъстяването?

 

Малкият прием на вода, който получават децата не успява да циркулира и тази вода, освен, че съдържа сол, има и токсини. Затова токсините, които нямат път навън, търсят някакво средство за интегриране в тялото. Тогава идва на „помощ“ холестерола, който си го синтезираме сами. Какво прави той? Капсулова всяка молекула токсин и я прави възприемлива от тялото, т.е. нечужда. По този начин тялото реагира към токсините като към „приятелски“ вещества и казва „сега това приятелско вещество токсин ще го сложим  в едно или друго депо. Черният дроб има капацитет 1кг. и 400 грама. Оттам нататък  следват – бедрата, корема, паласките и пр.

 

Отключва се един лавинообразен процес на натрупване  на килограми.

 

В една по-следваща възраст този холестерол, който няма повече къде да отиде, започва да се натрупва в кръвоносните съдове. Стига се едно положение, в което на 25-30 г. се предписват лекарства за високо кръвно, а още 10 г. по-късно търсим възможности за поставяне на стендове. Просто защото сме прекалили със солта.

 

По думи на Ники Суков солта е начинът, по който една храна става вкусна. Ако захарта е нещо, което ние сме еволюирали да го търсим, за да стане една храна вкусна, трябва да се сложи и сол, за да се получи баланс, който се приема от езика в устата  като балансирана храна. За съжаление не само бързите храни съдържат такова количество сол, че и захар. Става дума и за куп промишлени консерви, в които солта е основен консвервант. Още по времето на Великите географски открития, корабите са пресекли океаните. Единственият начин да се съхрани месото за консумация е като бъде дълбоко осолено. По ирония на съдбата американската кухня затова е толкова силно изразена като пресолена. Просто защото първите продукти, които са пристигнали там са били силно осолени.

 

За газираните напитки специалистът обяснява, че вкарват прекалено количество въглероден двуокис в стомаха. „Мястото му не е там. Той трябва да циркулира през дихателната система, не през храносмилателната. Така се създава дисбаланс. Тези джобове от въздух, сме ги виждали в рекламите на дегазини и пр. хвърлят лигавицата в едно странно усещане. Захарта в напитката обаче е много вредна. За съжаление аспартам и другите подобни подсладители не са по-малкото зло. Това никой не го обяснява.

 

Те са петролни продукти, те водят към рак и други тежки заболявания.

 

Тук е мястото на личния избор – дали ще взема рекламираната стока, която уж съдържа малко калории или ще взема нещо, което е близко до кухнята на майка ми и баба ми. С кое ще се справи стомахът ми по-добре? Когато става дума за деца, Ники Суков разяснява, че родителите вземат в  ръцете си ролята на личния избор. Децата са копие на родителите. „Вървя по улиците и виждам, че децата в мащаб изглеждат точно като родителите си.

 

Важно е да се знае, че спортът НЕ е това нещо, което оправя тялото. Той е само черешката на тортата. Храненето е в основата. Излизам от занимание по плуване и виждам ватерполистите. Ами те днес са като пухкавите човечета на Мишлен. Едно време  бяха като скулптури, изваяни от Микеланджело“ – допълва здравният инструктор.

 

По отношение на обездвижването и седенето пред компютъра и електронните устройства, по думи на Ники Суков, това също е нещо, което родителите могат да възпитават и да контролират съзнателно. „Бях на гости на мое приятелско френско семейство. Телевизорът не работеше. Взеха таблетите на децата и ги изпратиха да четат книга. Мина базвъзвратно времето, в което децата четяха книги. Те сега имат нужда да получават информацията по по-лесния начин, без да асимилират думи, букви и изрази. Те чрез образа и звука ги възприемат много по-бързо. Да, на едно дете, което по този начин приема информацията може съвсем ясно да му се обясни – „Това, което гледаш за 15 минути се равнява на един час четене“. Може на детето, което чете да му се дадат бонуси – една нова книжка или играчка. Колело и ролери е добре да бъдат сред предпочитаните подаръци, вместо таблет. Улиците са празни, децата не играят вън – допълва специалистът.

 

На въпрос, до колко полезна е консумацията на прясно мляко, гостът уточни, че става дума за източване на суровина от друг биологичен вид, който да бъде използван от човек за пиене. „Млекопреработвателната индустрия, както и много други имат голяма изгода да лансират полезността на една или друга храна.Това е все едно Макдоналдс да твърди, че има някаква полезност в менюто им. Истината е, че в първите няколко години децата добре усвояват майчината кърма. Тя спира в един момент. Прекаляването с млечни продукти води до натрупването на влага и на излишни килограми. Природата така е направила млякото и млечните продукти, че за да са интересни на тялото, има един казеин вътре, който е мини-наркотик. Това е нещото, което връща теленцето или бебенцето към вимето или към гърдата на майката. След 3та и 4-та година обаче ние нямаме място там. Този казеин продължава да е в млякото и като заквасим сирене и кашкавал, те стават привлекателни в още по-голяма концентрация. Оттам хората се връщат още и още към този продукт.Това ние вродено. Бих предложил на хората, които имат интерес към млечни продукти да опитат някакви алтернативи на базата на ядките.  Така можем да се отървем от тази зависимост – обяснява още инструкторът. По негови думи ограничението от храна никога не е давало добър резултат.

 

Това, което много помага да не качваме килограми е да ползваме пости.

 

„Наближават Коледните пости. Аз не съм строго вярващ, но църквата е заимствала идеята за постите нещо, изградено като традиция от хилядолетия. Тя репликира етапите на развитие на природата и съответно – на нашите нужди. Ако едно семейство консумира един килограм сирене на месец сега, преди 100-150 г. това е било количеството, изядено за една година. Това обаче не ни се казва. Не е вярно, че сиренето ни дава калций. Когато попадне този ензим, в резултат на разграждането на млякото в кръвта, тя става киселинна. За да компенсира тя киселинността, трябва да разгради калция. Не само, че не ни се казва цялата истина, а масово се дезинформира публиката, за да си мислим, че едно или друго нещо се случва по строго определен начин. А то не се случва. Така че препоръчвам пости. Това е едно разтоварване от лятото, когато въвеждаме много кореноплодни сезонни зеленчуци, които ще дадат на тялото нужната енергия, за да превалим зимата.

 

Когато на едно тяло му се даде правилната храна в най-доброто време и по подходящ начин, то започва да изпитва по-малка нужда или почти никаква към това, което е вредно Т. е.

 

влизането в ритъм на едно тяло води до естествено изхвърляне на продуктите от промишлеността.

 

На хората им се вменяват някакви храни за вкусни и полезни и те не си готвят в къщи. Домашно приготвени храни, съблюдаване на сезоните, пости могат да дадат много добри резултати.

Ели Маринова

 

=

България е на пето място в Европа по детско затлъстяване от изследвани общо 32 държави, сочат тревожните данни на Световната здравна организация, представени от Българското сдружение за проучване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания. Национално изследване за хранене на населението над една година е установило значително нарастване на затлъстяването на момчетата до петгодишна възраст - 7,1 на сто през 2014 г. За сравнение 10 години по-рано този процент е бил 3,3. При момичетата в същата възрастова рамка се забелязва обратната тенденция - на намаляване затлъстяването и консумиране на все повече полезни храни. Според специалиста, цитиран от БТА, за България най-големият проблем е прекомерната консумация на сол - около два пъти повече от необходимото количество, както и обездвижването. В същото време страната ни е на последно място в ЕС по прием на прясно мляко.

Тревога буди и фактът, че българските деца се застояват сравнително дълго пред телевизора или компютъра. Данните сочат, че средно седмично българчетата стоят пред екрана около 25-26 часа. За сравнение холандчетата стоят едва 14 часа пред ТВ-то, а децата в Гърция - 17 часа. Всичко това води до риск от затлъстяване, който на свой ред е предпоставка за диабет тип 2, инфаркти, инсулти, хипертония и други заболявания. За избягване на заболяванията е много важно грижата да започне още в първите дни на бременността, като бъдещите майки не бива да качват повече от 15 до 20 кг максимум. За здраве и нормално тегло специалистите препоръчват ходене пеш поне 45 минути на ден или около 10 000 крачки. 

Вижте разговора тук:

 

Коментари ( 0 )