13:28 | 16 декември 2017
Обновен: 12:43 | 4 април 2024

Учени откриха неочаквана опасност

В радиационните пояси на Земята се появяват високоенергийни електрони

По материала работи: Борис Проданов
Учени откриха неочаквана опасност

Учени от университета на Колорадо установиха, че в радиационните пояси на Земята се появяват високоенергийни електрони вследствие на космическите лъчи, които възникват при взрив на свръхнова, съобщи Лента.

Тези частици са заплаха за спътници, космически кораби и превозваните с тях астронавти. Радиационният пояс Ван Алън бе открит през 1958 г. Той представлява обгръщащ Земята тороид и е съставен от две части - вътрешен и външен радиационен пояс. В пояса Ван Алън се натрупват и се задържат частици с електрически заряд, които са проникнали в магнитосферата на планетата. Смяташе, че наблюдаваните в пояса Ван Алън високоенергийни протони се появяват в резултат на разпада на неутрони. Това обаче не бе доказано.

Изследвания показаха, че космически лъчи, съставени предимно от протони и атомни ядра, проникват в земната атмосфера и се сблъскват с атоми. В резултат се образуват частици с електрически заряд, включително електрони, които се улавят от магнитните полета на планетата. Космическите лъчи представляват високоенергийни частици, които се движат с голяма скорост в космическото пространство. Техни източници са свръхновите и неутронните звезди. Ако човек е изложен на продължителното въздействие на космически лъчи, може да се увреди здравето му. Резултатите от изследването са качени на сайта ЮрикАлърт.

novini.bg