IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 15°
Култура
15:57 | 8 юни 2017
Обновен: 15:02 | 14 май 2024

Откроиха драматургичните тенденции на фестивала Варненско лято

Театроведи направиха анализ на теченията, изразени в последните 25 години пред публиката в морската столица

По материала работи: Слав Велев
Откроиха драматургичните тенденции на фестивала Варненско лято

Драматургичните тенденции, които се открояват през изминалите 25 години на фестивала „Варненско лято“ анализираха театроведи по време на конференция. „В последно време забелязваме няколко основни тенденции. Едната се изразява в т.нар. класическо или конвенционално писане за театър. Втората е свързана с колаборацията – текстът се изгражда от екипа в процеса на самото представление“ – отбеляза пред медийна група „Черно море“ Камелия Николова - професор по история на европейския театър в Националната академия за театрално и филмово изкуство и театрален изследовател към БАН. Според нея на „Варненско лято“ много силно застъпена е линията на т.нар. документален театър и разказването на лични истории. Често в рамките на фестивала се представят нови драматургични текстове под формата на сценични четения. През тази година силен зрителски интерес предизвика четенето от актрисите Койна Русева и Весела Бабинова на новата пиеса на Торстен Бухщайнер – „Травма“. „След него много от зрителите останаха, за да се включат в дискусия и поставиха интересни въпроси. Това доказва, че има публика и за новата драма“, коментира Камелия Николова. Според нея българското писане за театър напълно отразява тенденциите на европейската драматургия като цяло, а новите текстове са много ценени и търсени. „Има много интересни съвременни автори като Яна Борисова, Елена Алексиева, Алек Попов, Георги Господинов, Милен Русков“, допълни Асен Терзиев – театровед и главен координатор на фестивала „Варненско лято“.  


В хода на дискусията анализаторът Румяна Николова подчерта, че ако преди 20-ина години са се пишели много текстове от български автори, които обаче не са поставяни често от режисьорите, то в последните години тенденцията е обратна – всеки сезон има няколко заглавия, които не просто се написват, а и стигат до сцена. 


„Текстовете в последните години наистина са повече, но сякаш се наблюдава известно изчерпване на идеите, „буксуване на едно място“, недостиг на иновативни творчески хрумвания и подходи. Насявам се тази тенденция скоро да бъде преодоляна“, обобщи Камелия Николова. 


Полина Петрова
 

 

Коментари

Новини Варна