За пети пореден път Варна празнува настъпването на китайската Нова година. Всяка година варненската публика очаква с любопитство и нетърпение да се докосне до енергията и тайните на източната култура. На сцената на зала 1 във Фестивалния комплекс бяха представени красотата и мистиката на азиатските танци с бойни техники от манастира Шаолин, танци от Хунан, китайско декоративно изкуство от Хъбей, съчуанска опера.
Посолството на Китай в България и Фестивален и конгресен център, както досега, са съорганизатори на танцовия пърформанс „ФЪН МО“ - известен китайски класически танц, в изпълнение на 40-членна трупа от пекинското танцово училище. Европейското турне на младите изпълнители включва участия в Сърбия, Македония, България, Румъния и Унгария. Дългогодишното ползотворно сътрудничество между Китайското посолство и Фестивалния комплекс подпомага и задълбочава диалога и културните връзки между двата народа.
Китайският класически танц “Фън Мо” е вдъхновен от думите на Джан Йенюен от династия Танг (618-907) в произведението му “Записки за картините от всички династии”, където Джан пише: “ако използвайки мастилото, художникът може да загатне за петте цвята, то той е схванал смисъла“. Хореографът се опитва да оживее с движенията на танцьорите уникалната форма на естетика на китайската живопис. Мастилото – вливащо се в оризовата хартия и разливащо се в тъмни и светли сенки, бидейки мокро или сухо, наситено или бледо – е метафора за тялото на танцьора в движение – вдишвайки и издишвайки, в движение или в покой, при отворени или затворени движения; тялото на танцьора подобно на мастилото се разгръща и променя.. Така традиционните елементи като “дъх”, “високи обувки”, “коса”, “ръкави”, “меч”, “ветрило”, “чадър” разкриват емоции като “привързаност”, “хумор”, ”изисканост”, “обида от несправедливо обвинение”, “тъга”, “състояние на отдих” и “любов”, присъщи на духовния свят, включват в себе си историческия и културен спомен, предават телесното наследство на традиционната китайска същност.
Танцовият пърформанс „Фън Мо“ включва 5 действия:
Пробуждане – Определя изначалното състояние на духа за навлизане в танца; Чрез движенията си танцьорите започват създаването на “пространствената измеримост на водата и мастилото”.
Плаване или ритъм на танца – Танцьорите танцуват нежно и елегантно, подобно на струйката на водното мастило – разгръщат възвишеността на промяната в живота, синтез между движение и покой.
Инстинкт - Танцът разкрива “същността и душата” на традиционната китайска духовност чрез диалога между “Джонг Куей” и духа, тъжния повей на “водните ръкави”.
Освобождение – Изразява въображението в танца, чрез трепета на “копринената рокля” като метафора на мастилото върху тялото, танцът постепенното обрисува хармонията между човека и природата – “Сам ловя риба на брега покрит с лед и сняг”, “Висок планински връх с отлитащи хиляди птици” и “Под един чадър – споделен път, споделена любов”.
Форма и безформеност - Този акт е артистичния замисъл и края на танца – чрез преливането между черно и бяло, в движенията на полите с волани се разгръща идейната концепция за жизнеността, пораждаща вечността и празното пространство, оставено за въображението.
Коментари