Съвети за по-добра медитация
Особено полезни са за новаците
Публикувана: 19 Mar 2017 | 20:32

Медитацията е общо название за множество практики, целящи развитие на ума и съзнанието и постигане на физическо, емоционално и духовно издигане чрез концентрация и съсредоточаване върху външни и вътрешни фактори.  

 

Изпълнявани ефективно, множество активни и пасивни методи на медитация носят научно доказани ползи за тялото и ума – понижаване на кръвното налягане и стресовите хормони, потушаване на депресивни състояния и нервни разстройства.   За ефективното им изпълнение обаче се изисква подготовка, без която постигането на спокойствие и съсредоточение е особено трудно. Налични са пет основни стъпки, за които трябва да се помисли преди първите опити за медитация.  

 

1. Планиране  

Медитацията може да бъде породена и от спонтанно желание, но за научаването на самоконтрол са необходими много часове. Съветва се за първите опити да се планира достатъчно време, което ще е свободно от проблеми и задачи. Определят се точен ден и час, които се фиксират във времето и не бива да се променят често.  

 

2. Пространство  

Дали мястото за медитация ще бъде отворено или затворено, с гледка или без – това не бива да тревожи начинаещите. Необходимо е тихо, спокойно кътче без технологии и дразнители, които да разсейват. Затворените очи и отвореното съзнание са ключови.  

 

3. Спокойни очи  

Препоръчително е очите да са затворени за избягването на излишна зрителна стимулация. Липсата на подобна стимулация може да предизвика силен дискомфорт при някои хора, което води до непрекъснато блуждаене на очите, дори при затворени клепачи. Може да се постави лента върху тях. Възможно е да се медитира и с отворени очи, но съзнанието не бива да „анализира“ или „оценява“ дразнители в зрителното поле. Погледа се задържа в една точка, без ясен фокус и за кракто време, като целта е то да се увеличава постепенно.  

 

4. Отпускане   

Това често е най-трудната бариера. След избора на подходяща поза или активност, от особена помощ за релаксиране са дихателните техники с методичен, ритмичен контрол над дишането.  

 

5. Сън

Ако при медитация стане трудно да се поддържа будността на ума и е безопасно – опитайте да заспите в заетата позиция. Ако обаче не може да се поддържа и позата на тялото, то е твърде уморено за подобен вид дейност и концентрация – има нужда от здрав сън, който е най-здравословната форма на почивка и отпускане за тялото и ума. За избягване на сънливост, медитацията може да бъде предшествана от кратка, но интензивна физическа активност.

 

Puls.bg

Коментари ( 0 )