Внимание! Яйцата по Великден ни разболяват!!
Рохки или твърдо сварени?
Публикувана: 5 Apr 2018 | 12:12

Великден е един от най-светлите български празници. Тогава семейството се събира у дома и спазва традицията за чукане с яйца за здраве. Винаги има претрупани трапези с най-различни ястия и любимите ни напитки. Така няколкото почивни дни се превръщат в същински пир за чревоугодниците и изпитание за стомаха на мнозина. 

Варените яйца, козунакът и агнешкото месо са най-употребяваната храна на Възкресение Христово. В началото на празника започваме с изяждането на първото сварено яйце, а до края на деня броят може да достигне 5-6. Но това голямо количество протеин, в комбинация с други храни, се отразява отрицателно на нашето тяло. Затова диетолозите препоръчват да не прекаляваме с безразборното ядене на варени яйца и други различни вкусотии. 

Освен на протеин, яйцата са източник на витамините В и D, както и минерали като цинк, желязо, мед и селен. Редица проучвания показват, че в жълтъка на едно средно яйце има 186 млг холестерол или над 60% от препоръчителния дневен прием. Тялото ни се нуждае от голямо количество холестерол, който поддържа различни процеси в него, но въпреки това не трябва да прекаляваме с приема му. 

Много диетолози са на различно мнение за това какво количество яйца на ден трябва да ядем, за да нямаме здравословни проблеми. Най-честите препоръки са да консумираме между 2 и 6 яйца на седмица. Но всички знаем, че по Великден бройката расте, защото много дни след празника продължаваме да ядем останалите яйца. Затова много специалисти уточняват, че най-важното е как е приготвено яйцето. Ако то е твърдо сварено, трябва да ядем до 3 на ден. Ако то е рохко – с по-течен жълтък и твърд белтък, тогава може да си позволим и малко повече. По-суровият жълтък запазва нивата на добрия холестерол в кръвта. А когато термичната обработка на яйцето е по-голяма, има по-сложни изменения в химичния му състав, което от своя страна вреди на здравето ни под различни форми. 

По Великден не само, че прекаляваме с яйцата, а и с козунаците, алкохола и мазното месо. Всяка година има случай на преяждане, които са отключили бъбречни и панкреатични кризи. Правилното хранене по празниците и след това е много важно, особено за децата, бременните и хората с различни здравословни проблеми. Ако искаме почивните дни да преминат безпроблемно, трябва да спазваме няколко основни правила. 

Закуската е най-важна. Може да злоупотребим с повече ядене на обяд, но закуската трябва да е здравословна и засищаща с фибри, които ще подпомогнат храносмилането по-късно. Също така, както и през останалите дни, по Великден трябва да пием колкото се може повече вода. Течността предпазва тялото от дехидратация и също подобрява храносмилането. Ако сме „наточили“ вилиците за агнешко месо, преди това е препоръчително да хапнем малко зеленчуци (например зелена салата, спаначена, шопска).

 

Те ще ни заситят до някаква степен и няма да ни дадат да прекалим с мазното и сладкото след това. Друго важно нещо за храненето е, че не трябва да прекаляваме с пълненето на чиниите. Половината от нашата порция трябва да бъде със зеленчуци, ¼ с протеини, добре е да консумираме и около ¼ зърнени храни за деня. И накрая – време за козунак. Ако си похапнем от тестеното изкушение сутрин, ще ни стане тежко, затова е по-добре да го опитаме накрая на обяда, след основното ядене или за следобедна закуска. Дори и да си вземем още нещо сладко с него, организмът ни ще може да ги обработи спокойно.

 

puls.bg


Прочети още: Хитринки за боядисване на спуканите яйца (ВИДЕО)
 

Коментари ( 0 )