IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 17°
Морски бизнес
08:52 | 15 май 2017
Обновен: 09:11 | 19 април 2024

К.д.п. Иван Цонев, председател на УС на Българската асоциация на морските капитани: Очакваме още по-близки връзки с местните власти

Най-голямата организация на морските капитани отваря вратите си за членство на всички вахтени офицери

По материала работи: Пламен Янков
кап. Иван Цонев

За приемствеността и новите насоки в дейността на Българската асоциация на морските капитани (БАМК) разговаряме с к.д.п Иван Цонев, който наскоро беше избран за председател на нейния Управителен съвет. Морската му кариера започва на корабите на военноморския ни флот, после отива в „Океански риболов”, известно време е капитан на влекач и помощник-капитан на спасителния кораб „Перун”, след което плава под чужд флаг. Последните 2 години и половина заема различни постове в дирекция ”Морска администрация”- Варна, в момента е преподавател в БМКЦ.


- Кои са първите Ви стъпки като председател на най-голямото сдружение на морските капитани?

- Голяма е отговорността и доста мислих, преди да приема. Тъй като досегашният председател на БАМК к.д.п. Димитър Димитров направи 13 години на този пост  и в един момент сам прецени, че е нужно да влязат нови свежи идеи за развитието на асоциацията, предложи да го сменя (не случайно има мандатност на ръководните постове). Разбира се, той ще ми помага, защото има богат опит и затова остава като зам.-председател. Знам, че  ще ми бъде много трудно в началото, но така или иначе някой трябва да върши тази работа. А и мисля, че нашата организация има важно място в живота на моряците. Тези дни излезе съдебното решение за регистрацията на новия УС на БАМК  и новия устав на асоциацията.


- Какво се променя в устава на асоциацията?

- Новото е, че променихме условията за членство в БАМК. Взехме решение като пълноправни членове на асоциацията да бъдат приемани и старши помощник-капитаните. Международната конвенция за квалификация на морските лица и носене на вахтената служба не прави разлика между старши помощник-капитан и капитан далечно плаване. Те се третират в една и съща глава, при едни и същи условия. И тъй като тези колеги, които са вече старши помощници,  след още кратък опит на море им предстои да станат капитани, решихме, че и те могат да бъдат пълноправни членове на нашата асоциация. Със своята младост, която носи и свежи идеи, те ще могат да допринесат за развитието на асоциацията. И в същото време, участвайки в нея заедно със стари капитани, ще могат да черпят от техния опит. Ето, имам двама млади колеги, които през годините са ми били помощници, сега са станали капитани и не мине и месец, ми изпращат имейли, за да питат - попаднах в еди-каква ситуация, как би ме посъветвал да постъпя? Веднага им отговарям, но те могат да почерпят нещо полезно за работата си и като участват в асоциацията, слушайки какво разказват по-опитните им колеги, споделяйки с тях проблемите си.


- Новият подход за членство в асоциацията само за старши помощник-капитаните ли ще важи?  

- Другата съществена промяна, която направихме в устава в тази връзка, е, че членове могат да бъдат и всички останали колеги с правоспособност вахтен помощник-капитан. Или абсолютно всички офицери на мостика, включително и младите момчета и момичета, завършили ВВМУ или ТУ, които тръгват да плават като трети помощници. Моряците с правоспособност вахтен помощник-капитан могат да бъдат само асоциирани членове, тоест, няма да имат право да участват в гласуването на решенията, които вземаме. Идеята е с приемането им от една страна да популяризираме нашата дейност, а, от друга, да събудим в тези млади хора тръпката да останат на капитанския мостик. Доста кадети са минали на корабите, на които съм бил капитан, но, за съжаление, немалка част от тях идват само, за да си направят задължителния плавателен стаж, преди да се дипломират, и нямат идеята след това да се отдадат на морската професия. Затова една от целите, които си поставихме, привличайки тези млади хора в асоциацията, е да събудим в тях интереса към моряшкия живот. А от друга страна, както споменах за старшите помощници, събирайки се заедно с капитаните, това да им помогне да обогатят своя опит. 


За събуждането на интереса към морската професия ще ни помогнат и такива вече станали традиция неща в дейността ни като съвместното честване на Никулден. Отбелязваме празника заедно с Клуба на корабния механик, с Българската морска камара и останалите моряшки организации. Смятам, че добре ще влияе на младите хора, когато при тези чествания могат да седят заедно с белокосите капитани. В тях ще се събуди и желанието да участват в организирания ни живот. Нещо, което е станало проблем изобщо в цялото ни общество. 


- Още какви нови идеи имате?

- Първо ще отбележа, че трябва да продължим това, което вече е станало традиция. Без някакви революционни промени, защото много важни неща са  направени досега. Например като участието ни в Световната федерация на асоциациите на капитаните. На миналогодишната среща, която се проведе в Истанбул, бяхме заедно двамата с кап. Димитров, но на тази не можахме да присъстваме. Този месец с него ще бъдем на срещата на европейската конфедерация, която ще се проведе в Латвия. Или това е една от линиите, която трябва да поддържаме, и то колкото може все по-активно. От това ни участие като асоциация печели цялото българско морячество. Достатъчно е да спомена за помощта, която получихме за освобождаването на кап. Собаджиев от затвора в Панама. Трябва да продължим и други традиционни неща, като организирането на Деня на моряка на 25 юни, награждаването на първенеца на випуска на Морското училище. Традиция стана и участието на ръководството на асоциацията в държавните изпити на двата университета, които подготвят морски кадри – ВВМУ и ТУ - Варна. 


Ще се включим по-активно в подготовката и реализацията на идеята за паметник на моряка във Варна. Впрочем, това беше и една от причините кап. Димитров да се оттегли като председател, за да може повече да се концентрира върху оглавената от него фондация „Морски съдби”, която се е заела с изграждането на паметника. 


- Колко са членовете на БАМК?

- Общо сме 87 души, което е нищожно като процент спрямо общия броя на капитаните ни. Затова, както вече споменах, се насочваме към популяризирането на нашата асоциация сред младите хора. Вярно, в момента повечето членове са капитани на пенсионна възраст, но в това няма нищо лошо, защото една от целите ни е обмяната на опит. Трябва да се знае от все повече моряци, че когато им се наложи, всеки от тях може  да разчита на нашата помощ. Ето, кап. Собаджиев дори не беше член на БАМК, но е наш колега, изпаднал в беда, в каквато, не дай си Боже! може да изпадне всеки капитан. Другата важна задача, която ни предстои, е да разнообразим и направим по-интересен живота на всички членове на асоциацията. Било на тези, които са вече в пенсия, било през краткия период на отдих у дома на другите, които продължават да плават. С тази идея се заехме още миналата година и смятам да я развием. На събранието ни винаги да има и една точка за нещо интересно, информативно. Например миналата година бяхме поканили проф. Илия Пеев от ВММУ, който изнесе много интересна беседа. Смятаме да поканим и още един професор, но от друг университет, който също имаше много интересно проучване върху живота на моряците. Много полезни ще бъдат и разказите, които ще споделят колеги, изпадали в някаква трудна ситуация, за да могат останалите да се опазят при подобни случаи. При нас много усилено се заговори за предприемането на някои промени в международното морско законодателство, които да доведат до  инкриминиране труда на капитана. А не, както е сега, по презумция винаги да е виновен и да го тикат в затвора. При нас членският внос е символичен, той не е пречка, въпросът е човек да има интерес да участва в асоциацията,  да знае, че това ще го обогати с нещо ново.


Има още много какво да се направи за популяризиране дейността на БАМК. Признавам си, че допреди две години дори не знаех за нейното съществуване. Така че необходима е по-голяма обществена разгласа. Имаме група във фейсбук, буквално преди месец обновихме сайта на асоциацията с възможността да се качват и други материали. Например в него вече може да се прочете интервюто с кап. Димитров, което беше неотдавна по телевизия „Черно море”, и моето интервю по БНТ2.


- Какво още може да се направи за връзката с местната власт, тъй като сме морски град?

- Предстои да се запозная с нейните представители, които имат отношение към морячеството. Досегашният ни председател вече е създал близки контакти с тях. Общината ни подпомага при организирането на Деня на моряка. Имаме много близка връзка с местната власт за реализация на идеята за паметник на моряка, в която освен фондацията взема активно участие и самата асоциация. Общината пое разноските по конкурса за идейния проект, осигури и наградния фонд. Тя осигури и мястото за паметника, който ще бъде на ларгото (срещу входа на Морската градина). Сега наша грижа ще бъде събирането на средствата за неговото изграждане.  Местната власт сама се ангажира да направи другия паметник в началото на вълнолома като част от проекта за естетизация на околната среда в тази част на Варна.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

Коментари

Новини Варна