IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Морски бизнес
08:41 | 22 май 2017
Обновен: 06:00 | 21 април 2024

Това лято опитните капитани на лодки ще могат да превозват повече туристи

Около 32 временни водни бази ще предлагат атракционни услуги през новия туристически сезон

По материала работи: Пламен Янков
кап. Валентин Енчев

Започва активният туристически сезон и отново актуален става въпросът за временните водни бази по морското ни крайбрежие, където почти не минава без инциденти. Това лято се очертава да бъдат около 30 - 32 на брой, колкото и през миналото лято, заяви за в. „Черно море” к.д.п. Валентин Енчев, директор на дирекция „Морска администрация“ – Варна. Става дума за откриването на временни водни бази, които дават право на концесионерите на плажове, собственици на туристически комплекси и други да развиват атракционни дейности, свързани с предлагането на лодки за разходка, джетове, различните „банани”, водни колелета и всякакви други , които са

 

обичайна гледка по морското ни крайбрежие 

всяко лято. Тяхното ползване крие рискове за живота и здравето на хората и затова от ИА „Морска администрация” непрекъснато следят кой  как го прави. Ето, например идва човек от вътрешността на страната и казва - искам да карам джет, но никога не съм се качвал. Няма проблем. Джетът е изправен, защото сме го проверили, установили сме, че водната база функционира при съответните правила, дадени са инструкции какво трябва да се изисква от този човек, за да е гарантирана неговата безопасност. И той срещу съответно заплащане може спокойно да се разходи с джета в морето, поясни кап. Енчев. По неговите думи през 2014 и 2015 г., когато са отчетени по-слаби туристически сезони, е имало по около 35 временни водни бази. Миналата година при изключително висок поток от летовници броят на базите е паднал на около 30. Толкова се очертават и това лято, въпреки прогнозите да имаме още по- добър сезон. Има различни обяснения на факта, че нарасналият поток от туристи не води до увеличаване на водните бази. Най-правдоподобното е, че голяма част от летовниците идват с предварително платени пакети от услуги и не искат да правят други разходи. Тоест, в случая важен е профилът на туристите. Според туристическия бранш има по-екстремно настроени, които искат да пробват различните видове водни атракциони.  Идват от друга държава  и такива, които са по-консервативно настроени. Те никога няма да вземат джет, да се качат на водно колело или нещо друго. Такива се очаква да бъдат повечето летовници и това лято.


На този фон прави впечатление засиленият
 
интерес към лодките за разходка
 
и особено т. нар. пиратски корабчета. Идеята е хубава. Благодарение на договорите с туроператорите и хотелите виждаме всеки ден през лятото как тръгват пълни от морската гара за разходка в залива или Варненското езеро. На тях има аниматори, които правят спектакли (пиратски нападения), които много често са в нарушение на разпорежданията на ИА „Морска администрация”, подчерта шефът на варненската й дирекция. И тогава като контролиращ орган влизаме в конфликт с техните организатори. Упрекват ни, че пречим на бизнеса им. Като пропускат, че всеки бизнес трябва да се прави по начин, който на първо място гарантира безопасността на хората. Когато има бизнес интерес, те просто не виждат възможните опасности. Казват си - това няма да се случи на мен. А още са пресни случаите на падане на дете между лодките или на счупени крайници. 

 


 

Съществуват и други проблеми с лодките за разходки, продължи кап. Енчев. Колкото и да говорим, че не трябва да се претоварват, това се случва всяко лято. Качват повече хора отгоре - стига да има къде да стоят. Подобни нарушения най-често стават с лодките по река Камчия. И създават непрекъснато рискове от големи инциденти. Какво се получава? Лодката е препълнена, видял някой нещо на брега и го сочи, всички застават прави на единия борд и лодката може да се обърне. Съгласно нашите разпоредби на видни места от двете страни на борда на лодката се поставят табели колко е максималният брой на хората, които се качват. Обаче на какви неща се натъкваме - махане на табелите или подмяната им. Стигаме дотам, че сега планираме


 
изменения в изискванията, 

според които  информационните табели не трябва да бъдат хартиени и да са закрепени с големи болтове, което не позволява лесното им сваляне. Иначе няма управия. Лодката е изчислена максимално колко да са хората, че да няма опасност за тях при струпване на борда по време на поворот - най- опасната маневра на лодката. Не трябва да чакаме да се случи трагичен случай, като този с българските туристи на Охридското езеро. А инциденти има, дори с иначе много опитни хора на море. Да си спомним какво стана по време на регатата „Кор Кароли” преди година, когато се удави жена от един екипаж.


Много често държавните институции, контролните органи сме определяни като вредни за бизнеса, каза още кап. Енчев. Според него, ако е докарано до това положение, до голяма степен причината е в погрешния начин на функциониране на бизнеса, като не изключва и някои пропуски в контролните функции и т.н. Ние трябва да бъдем в помощ на бизнеса, да казваме как безопасно да може ефективно и безпрепятствено да работи. Защото при всекидневния контрол непрекъснато се сблъскваме с такива, които искат да правят пари, без някои да бъдат ограничавани, подчерта шефът на ИАМА - Варна.
Ето, засилва се интересът към лодките за разходки и ИА „Морска администрация” веднага реагира на коментарите от страна на техните собственици, на представители от бранша. Най-общо те са насочени към регулационния режим, който поставя определени изисквания за правоспособност, за да можеш да управляваш лодка за сезонен превоз с повече хора на борда. Има обаче контингент от капитани, които години наред упражняват тази дейност, но нямат правоспособността за превоз на повече хора. Този факт навя ръководството на ИА „Морска администрация” на становището, че тези, които имат по-ниска правоспособност, но вече са натрупали достатъчно голям опит през годините, да им се даде възможност след допълнителни курсове и подготовка да могат да превозват повече хора с лодките си. Шефът на ДМА – Варна, визира досегашното ограничение  те да имат право да превозват до 12 души на борда. Новината в случая е, че от началото на 2017 г. тези хора, натрупали достатъчно време на море с плавателен стаж на капитани на лодки (минимум 12 месеца да е возил до 12 души, което прави няколко летни сезона), вече могат да отидат на допълнителна подготовка и след успешно издържан изпит да получат право за превоз до 35 души на борда, стига лодката да отговаря на това изискване. Докато влезе в сила изменението в Наредба 6 за компетентност на морските лица, с което се въведе новото правило, за повече от месец вече има кандидати за първите курсове, които тръгват в Бургас, очаква се да започнат и във Варна.

 

Около 3000 лодки 

и всякакви други плавателни средства са регистрирани в ИАМА - Варна, а общо по цялото ни морско крайбрежие са близо 9000. С новото правило от тази година по настояване на бизнеса, даващо възможност на още капитани на лодки (ако са опитни) да могат да превозват повече хора, от ИА ”Морска администрация” се надяват на активен туристически сезон без инциденти.

 

ЗА ПО-ЕКСТРЕМНО НАСТРОЕНИТЕ ЛЕТОВНИЦИ са предвидени различни видове водни атракциони по морското крайбрежие. 
 

 

Без да се оправдаваме, но няма как непрекъснато да контролираме всичките 9000 плавателни средства на море, подчерта кап. Енчев. Затова той разчита и на съзнанието на хората да спазват правилата по безопасността. В бройката на регистрираните плавателни съдове не влизат  лодките до 4,57 метра или тези без извънбордов двигател с определена мощност. Купуваш си такава от „Метро”, без да я регистрираш, и влизаш в морето със семейството си. Ако забравиш елементарното правило, че не бива всички на борда й да бъдете без спасителни жилетки, че не може да влизате с нея на повече от 500 метра, и то само при спокойно море, последиците могат да се окажат непоправими. Същото важи и за водните колелета. Шефът на ИАМА – Варна, сподели за случаи, когато се качват мъж, жена заедно с малкото им дете, без да са предоставени в колелото спасителни ризи. Собственикът на колелото, ако е отговорен, ще ги задължи да си ги сложат предварително, други обаче просто им ги оставят в колелото само за да свалят отговорността от себе си. Трети изобщо не дават. Отивам и питам защо не си им дал спасителни ризи. И той - ами не са поискали. Питаме семейството и се оказа, че  нито мъжът, нито жената могат да плуват, а с тях е и малкото им дете. Това са неразумни действия, които „Морска администрация” трябва да контролира, но за да няма повече нещастни случаи,  разчитаме и на обществена подкрепа, допълни кап. Енчев. Миналата година приключи с един тежък инцидент (по време на регатата „Кор Кароли”), надеждите са тази година да няма нито един.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

Коментари

Новини Варна