Ангел Забуртов, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“: Тръгва вторият етап от укрепването на варненския вълнолом
Предстои окончателното одобряване на новия генерален план на пристанище, който включва изграждането на Интермодален терминал - Варна. Морската ни столица ще има модерен Морски дом
Публикувана: 26 Feb 2018 | 9:16
Ангел Забуртов

За инвестиционната програма на ДП „Пристанищна инфраструктура” през 2018 г., за новите идеи, които предстои да бъдат осъществени, разговаряме с Ангел Забуртов, генерален директор на държавното предприятие.


- Какво е включено в новата инвестиционна програма за 2018 г.?

- И през тази година продължават регулярните ни дейности, като проектиране, изграждане, поддръжка и рехабилитация на пристанищната инфраструктура, вълнозащитните и брегоукрепителните съоръжения. Става дума за ремонта на вълноломи, рехабилитацията на кейови стени, постигането на проектни параметри на пристанищните терминали по отношение на дълбочината на газене. Затова винаги съм казвал, че инвестиционната програма на ДП „Пристанищна инфраструктура” е идентична почти всяка година. 


- По-конкретно какво е предвидено да се прави по Северното Черноморие?

- Това, което предстои, е по-конкретно във Варна. На територията на пристанищен терминал Варна-запад ще бъде реализиран вторият етап от изграждането на комуникациите и настилките в тила на 5-о корабно място. Както и ремонт на настилките в тила на 17-о корабно място. В пристанищен терминал Варна-изток да бъде извършена рехабилитация на настилките и подземните комуникации в тила на 3-то, 4-то и 5-о корабно място.

 

СЛЕД ПЪЛНА РЕКОНСТРУКЦИЯ СГРАДАТА на бул. „Приморски” да се превърне в модерен Морски дом.
 

 

- Варненски океанолози твърдят (виж “Нова система опазва плажа от щормове” във в. “Черно море” от 19 февруари т.г.), че незавършеното укрепване на варненския вълнолом е основна причина вълните често да го прехвърлят. Кога ще бъдат завършени всички работи по неговия ремонт?

- През тази година престои втори етап от ремонтно-възстановителните и укрепителните дейности по варненския вълнолом. След провеждане на процедура по реда на ЗОП предстои да бъде избран изпълнител и работата ще започне. 


- А какво става с ремонта на морската гара?

- Вече е изготвена техническа експертиза, за да бъде установено действителното състояние на морска гара - Варна. Ще бъде изготвен и работен проект за ремонта в съответствие с представените в експертизата варианти за конструктивното й възстановяване. Проектът и неговото изпълнение ще бъдат съобразени с техническите норми и важното значение на емблематичната сграда за града.

 

ЕСТАКАДАТА В ШАБЛА Е ИЗГРАДЕНА ДО 293-ТИЯ МЕТЪР и може да се каже, че повече от две трети от работата вече е свършена.
 

 

- Как върви възстановяването на естакадата в Шабла, която е изключително важна от стратегическа гледна точка?

- Естакадата в Шабла е изградена до 293-тия метър. Може да се каже, че повече от две трети от работата е свършена. Основната дейност за възстановяването й се извършва в морето, като по тази причина строителството е пряко зависимо от метеорологичните условия. А те невинаги са благоприятни за подобна работа, особено през зимните месеци.  Затова се надяваме само на добро време, за да бъде естакадата напълно завършена. Това е голямо и много сложно за изпълнение мостово съоръжение с дължина 414 метра и широчина 6 метра. На моста се предвижда да има островна площадка, издигната на 8,5 метра над морското равнище. Ще бъде изграден и пристан за кораби. 


- Преди време в. “Черно море” информира за идеята да се направи основна реконструкцията на Дома на транспортния работник във Варна, за да се превърне в истински Дом на моряка. Докъде е стигнала нейната реализация?

- Вече е изготвен работен проект за емблематичната сграда на бул. „Приморски”. Предстои неговото одобрение и издаване на разрешение за строеж от община Варна.  Неведнъж съм казвал, че този обект ни е приоритетен. Нашето намерение е след пълната реновация сградата да се превърне в модерен Морски дом, запазвайки своята автентичност. 

 

БРОНЗОВАТА СКУЛПТУРНА КОМПОЗИЦИЯ „ОЧАКВАНЕ“ ВЪРХУ КАМЕНЕН ПОСТАМЕНТ, ЧИЙТО ПРОЕКТ ПОБЕДИ В ПЪРВИЯ КОНКУРС ЗА ПАМЕТНИК НА МОРЯКА ПРЕЗ 2015 Г., се очаква в скоро време да украси варненския вълнолом. Това може да стане  успоредно с изпълнението на втория етап от проекта за укрепване на съоръжението.


 

 

- Има ли нещо ново в реализацията на мегапроекта за Интермодален терминал - Варна?

- Първите два етапа от договора за проектиране на Интермодалния терминал (ИМТ) във Варна  са приключени. Към настоящия момент се изпълнява третият етап, като изработеният проект на Генерален план на Пристанищна зона -1 за превръщането й в ИМТ- Варна, е внесен за разглеждане, приемане и одобряване от междуведомствения експертен съвет, назначен със съвместна заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на министъра на регионалното развитие и благоустройството. След одобряването на проекта ще се премине към изпълнение на следващия четвърти етап от  договора - разработване на технически проект на база избрания вариант на Идеен проект за изграждане на Пристанищната зона и Гаровата зона на ИМТ - Варна. 


- Каква е ползата на морския бизнес от разработването на пилотен проект за трансгранична зона в Черно море, Мангалия - Шабла, за което беше съобщено неотдавна? От предварителните информации в някои медии излиза, че идеята била в новата зона да влезе само пристанище Бургас, вярно ли е?

- Значението на морето и необходимостта от установяване на рамка за морско пространствено планиране са признати на равнище Европейски съюз. Съществена стъпка в тази насока беше направена с приемането на Директива на Европейския парламент и на Съвета от 2014 г. за установяване на рамка за морско пространствено планиране. Съгласно тази директива всяка държава членка трябва да изготви и приложи морско пространствено планиране възможно най-бързо, като крайният срок е 31 март 2021 г. Целта на проекта MARSPLAN-BS, или „Трансгранично морско пространствено планиране за Черно море – Румъния, България“, е да подобри и укрепи трансграничното сътрудничество между двете държави в областта на стратегическото и пространственото планиране на Черно море. Сред задачите на морското пространствено планиране е насърчаването на устойчивото развитие на морските икономики и райони, както и устойчивото използване на морските ресурси. Една от целите е държавите членки на ЕС да използват екосистемен подход при прилагането на морското пространствено планиране. Основните ползи за морския бизнес от разработването на проекта ще бъдат в областта на корабостроенето и кораборемонта, в развитието на пътническия морски и крайбрежен транспорт. Ползи ще има и в областта на използването на алтернативни средства за придвижване. В проекта са разгледани всички пристанища, разположени в района на българския участък на Черно море,  като основен акцент е поставен на пристанище Бургас, но, разбира се, и на пристанище Варна. 

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

Още от: Морски бизнес

Коментари ( 0 )