IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Морски бизнес
08:52 | 19 март 2018
Обновен: 22:39 | 18 април 2024

Нови ниши на трудовия пазар открива синята икономика

Расте търсенето на кадри за морския туризъм, офшорната индустрия, круизното плаване. Кризата за специалисти става проблем на цялата морска икономика

По материала работи: Пламен Янков
Илзе Атанасова

Морският бизнес, който вече се съживява след продължителната криза, изпитва все по-голяма нужда от кадри. Наред с това, бързо променящите се изисквания на морската индустрия, свързани с развитието на технологиите, започват да изпреварват темповете на адаптиране на образователната система, която трябва да подготвя кадри със съвременни знания и професионални умения. Това беше констатирано по време на първия по своя род форум, насочен към морските професии, наречен „Дни на сини кариери“, организиран от Морски клъстър България неотдавна във Варна. След като отшумя, като събитие сега идват изводите и анализите от неговата работа.

 

Илзе Атанасова, председател на УС на Морски клъстър България сподели за в. „Черно море“  че идеята на този форум е била да бъдат популяризирани перспективите за професионална кариера в сините сектори. Той е бил насочен преди всичко към учениците от средни училища, но и към студенти, безработни професионалисти, дал е възможност за среща между работодатели, обучителни институции и потенциални бъдещи специалисти.

 

Имало е представители от

 

четирите ключови за региона

и страната сектора на синята икономика ( морски транспорт, който включва корабоплаване, корабостроене, кораборемонт и пристанища, аквакултури, круизен туризъм и офшорен добив на нефт и газ), които са изнесли  презентации, дискутирали по темите, които интересуват бъдещите специалисти. Интересен е факта, че за първи път младите хора са имали възможността да чуят представител на компанията „Тотал”, която досега се е въздържала да дава информация за резултатите от хода на работата си. Вече втора година извършва дълбоководно сондиране за нефт и газ в блок „Хан Аспарух” и само веднъж в годишния си отчет обяви, че е открила нефт. Презентации са направили и други експерти по офшорен добив на газ- все професионалисти с богат опит. Оказва се, че вече има още една ниша на трудовия пазар- реализация в офшорната индустрия, която е съвсем нов за региона сектор на синята икономика. В същото време добивът на нефт и газ в морето набира скорост и много бързо се развива в южната ни съседка Гърция, в Кипър.

 

Първият проучвателен сондаж в блок „Хан Аспарух” със специалния сондажен кораб Noble Globetrotter II дава надежди за откриване на нефт и газ в дълбокия шелф

 

 

Всъщност това бе и целта  на форума – да популяризираме възможностите за кариерно развитие в сините сектори, срещайки младите хора,  бизнеса и образователните организации. Да обменят идеи, да дискутират проблематики. Идеята ни е да продължим в тази насока, тоест това да не остане единствения форум, който направихме, коментира Илзе Атанасова. По нейните думи и преди са били организирани подобни форуми за отделни сектори, но в подобен формат, обхващащ  мащабно морския бизнес досега не е правено.  А представени заедно, се дава възможност  да бъдат видени различните перспективи, които предлага всеки от секторите на синята икономика. Например, с образованието, което се получава във ВВМУ, ТУ излиза, че може да се работи не само в корабоплаването, но и в круизния туризъм. Съществуват много други възможности за работа и на брега, като пристанищни дейности, менажиране на кораби, набиране на персонал и други.

 

Всичко това, което правим е

 

в пряка връзка с политиката на ЕС,

насочена към преодоляване на пропуските в обучението, квалификацията, към подобряване на комуникацията между бизнес и образователни институции с цел да се търсят съвместни форми за привличане интереса на младите хора към професии, свързани със секторите от „Син растеж“, подчерта председателят на Морски клъстър  България. Самите работодатели вече осъзнават проблема и компаниите започват да разработват различни стажантски програми, за да подпомагат обучението на младите хора, съобразно потребностите си от кадри. Създава се връзка между тях още от ученическата скамейка. И така младите хора могат да се ориентират към една или друга работа, а и самите компании помагат да по-бързото им навлизане в бъдещата професия.

 

Оживлението в морския бизнес е световен процес, който засяга и родната синя икономика. Това е единствената сфера от националното стопанство, която винаги е имала интернационален характер и затова е

 

най- чувствителна към международната конюнктура.

Има ли оживления в Европа и света, не може да не се появи и у нас. Данните в последния доклад- анализ на Конференцията за търговия и развитие на ООН (UNCTAD ), публикуван 2017 г., показват устойчиво развитие на морската търговия през периода до 2030 година, която е ключова за развитието на световната икономика. Над 80% от обема на световната търговия  и повече от 70% от нейната стойност се пренася на борда на корабите и преминава през пристанищата.  Прогнозата в този доклад е за 2,8% ръст до края на 2017 г. като обемът на търговията по море да достигне 10,6 млд.тона.

 

В същото време в доклада на Международната организация на корабопритежателите (BIMCO) се отбелязва глобален дефицит на морски кадри. Недостигат около 16 000 морски офицери. До 2025 г. световният търговски флот ще има нужда от още 147 500 старши офицери. България се нарежда на пето място в ЕС по брой на корабни офицери и на четвърто по изпълнителски състав.

 

Сериозен ръст има и в развитието на

 

сектора морски аквакултури,

където също вече се усеща недостиг на специалисти. По българското черноморско крайбрежие са изградени множество ферми за черни миди. Очаква се да бъдат увеличени фермите за отглеждане на ценни видове риба чрез използването на рециркулационни системи. Над 15 % от европейското производство на аквакултури се пада само на източното Средиземноморие. Визията на Европейската технологична платформа за развитие на сектора предвижда увеличаване от 305 000 т. ( 112% ) за периода 2010-2023 г., допълни председателят на УС на Морски клъстър- България.

 

Расте дефицитът на кадри и в морския туризъм, стана ясно по време на форума.  Миналата година временно решение е намерено с наемането на около 3 000 човека от Украйна, Молдова и др. Компаниите за набиране на персонал за круизния туризъм също срещат трудности, свързани с недостатъчен брой кандидати.

 

Над 80% от обема на световната търговия  и повече от 70% от нейната стойност се пренася на борда на корабите и преминава през пристанищата

 

 

Кризата за квалифицирани кадри става проблем за цялата морска икономика, не само за нашата страна, но и за цяла Европа. Така че е нужно обединяването на усилията поне на регионално равнище. В тази насока са и действията за създаването на Център за сини кариери в региона на Източно Средиземноморие със седалище в Кипър и представителства във Варна, Констанца и Атина ( виж  „Кариерен център ще привлича кадри за морската индустрия” във в. Черно море от 14 август 2017 г.). Идеята е чрез новия център нашите четири европейски държави от региона да могат да работят в обща мрежа. Именно в тази насока бяха и проведените първи Дни на сини кариери във Варна, обясни Илзе Атанасова.

 

През изминалата година

 

интересно събитие за морския бизнес

е участието на български фирми и то, не само членове на Морски клъстър България, в престижното изложение Юропорт (Europort) в Ротердам, Холандия, каза още тя. По нейните думи изложението е традиционно и се организира на две години. За отбелязване е, че за първи път участието на нашите фирми със самостоятелен щанд е осъществено с финансовата подкрепа на Изпълнителна агенцията за насърчаване на малките  и средните предприятия (ИАНМСП), което е позволило на повече представители на дребния бизнес да излязат на високия международен форум. По принцип такива участия дават възможност за създаването на нови контакти и партньорства. Това, обаче е свързано със средства, които не винаги са по възможностите, особено на малките предприятия. Осигуреното за първи път съфинансиране от ИАНМСП  означава че политиката се насочва в подкрепа за развитието на морския ни бизнес.

 

Предстои проучвателен сондажи и в блок Силистар

 

 

Морски клъстър България (МКБ) по принцип винаги е отворен за сътрудничество, за осъществяване на по-тесни международни бизнес контакти и всячески се стремим да стимулираме партньорствата на нашите членове в различни сфери. Имаме подписан меморандум за сътрудничество с италианския технологичен морски клъстър в Монфалконе, Италия, каза още Илзе Атанасова.  Утвърждава се междуклъстърното ни партньорство, като по покана на италианските колеги, представители на фирми, членове на МКБ  взеха участие в изложение за иновации и проведоха ползотворни срещи от типа бизнес- бизнес. Сътрудничеството ни продължава активно и тази година, като обмисляме следващи нови съвместни идеи. Приключваме през годината съвместната инициатива, свързана с изготвяне на оценка на иновационния капацитет и нуждите на МСП и изграждането на база данни, в която ще бъдат обединени иновационни фирми, изследователски организации в България, Италия, Румъния и Хърватия. Идеята е да продължим да създаваме нови възможности пред нашите членове да се срещат и създават общи  продукти, услуги.

 

През годината ще организираме още един форум от вида  на дните на сините кариери. Все още е в начален етап и не можем да заявим, дали ще бъде отново във Варна или в друг регион на страната, за да можем да привлечем повече млади хора да се обучават в специалности свързани с морския бизнес. Надяваме се да го направим съвместно с ВВМУ, ТУ и Колежа по туризъм към ИУ, каза още председателят на УС на клъстъра.

 

Предстои едно знаково събитие, което се провежда за първи път в България. Става дума за Европейския морски ден,който се организира от Главна дирекция „Морско дело и рибарство“ на ЕК ежегодно в различни държави от общността. Този път негов домакин ще бъде Бургас на 31 май и 1 юни.  Морски клъстър- България ще се включи в него със семинар, който ще организираме заедно с френския иновативен морски клъстър Пол Мер Медитеране (Pôle Mer Méditerranée). Като член на Асоциацията на бизнес клъстерите планираме организирането на втора регионална междуклъстерна среща през лятото. Първата беше преди 2 години и се проведе в Община Варна, допълни Илзе Атанасова.

 

Стефан Денков

Коментари

Новини Варна