IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Морски бизнес
08:54 | 16 юли 2018
Обновен: 21:13 | 26 април 2024

Подготвят нов коридор от Баку до морските ни пристанища

Създаването на Алатската зона за свободна търговия открива възможност потокът от стоки за Европа да минава през Черно море и големите ни портове Варна и Бургас, твърди инж. Ангел Забуртов, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“

По материала работи: Ставри Таргов
Подготвят нов коридор от Баку до морските ни пристанища

Търсим възможности за коопериране, което ще позволи с изграждането на Алатската зона за свободна търговия в Баку потокът от стоки за Европа да преминава през нашите морски пристанища. Това заяви за в. „Черно море” инж. Ангел Забуртов, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“. Той участва в международна конференция на тема „Пристанища на бъдещето: изграждане на хъбове, ускоряване на връзките”, която се проведе в Баку неотдавна. По неговите думи форумът събрал на едно място около 400 представители на световния пристанищен бизнес и имало отлична възможност за обмен на опит в сектора.

 

В. „Черно море” припомня, че темата за развитието на морските ни пристанища, за тяхното включване в

 

дългосрочната стратегия на Новия път на коприната

 

(известен като инициативата „Един пояс - един път”) беше обсъдена на Седмата международна конференция-изложение „Пристанища и корабоплаване по Черно море 2018“. Тя се проведе преди малко повече от месец във Варна под егидата на ДППИ (виж „Силата на Варна е в логистичните хъбове с добавена стойност” в броя на в. Черно море” от 28 май т.г. ). 

АМБИЦИЯТА НА АЗЕРБАЙДЖАН Е ДА ПРЕВЪРНЕ Баку в мултимодален център със световно значение.

 

 

Тогава инж. Забуртов спомена за възможностите, които предлага концепцията, по която усилено работи Азербайджан за превръщането на Баку в мощен регионален хъб и за създаването на нови транспортни коридори по Пътя на коприната.
Що се отнася до въпроса дали е възможен нов транспортен коридор през Черно море с реализиране на
 
амбицията на Азербайджан
 
да превърне Баку в мултимодален център със световно значение, шефът на ДППИ е убеден, че това е реална възможност. Виждаме какви мащабни проекти се реализират там (включително състезания от „Формула 1“ да се провеждат в Баку). Това се случва именно поради целта, която Азербайджан си е поставила -  стремежът на президента Алиев е след 20 години държавата да има икономика, която не е базирана на петрола.

КИТАЙ ПУСКА ПРОЕКТ ЗА ДОСТАВКА НА СТОКИ от Азия към Европа по т. нар. Нов път на коприната, в който влага над 40 млрд. долара.

 

 

В момента там се работи усилено за превръщането на Баку в мощен регионален хъб, следвайки стария път на коприната. Идеята е негов център да бъде свободна икономическа зона в съвсем ново пристанище на юг от Баку – Алат. Целта е да се привлекат товарите по направление север-юг от Иран, Турция и целия Персийски залив, по направление на север Казахстан - Русия, както и на изток към Туркменистан, Узбекистан, Таджикистан, Киргизстан и Китай, обясни инж. Забуртов.
Още преди две години ДП ”Пристанищна инфраструктура” подписа
 
меморандум за разбирателство
 

 

ЖЕЛЕЗОПЪТНА И ШОСЕЙНА ЛИНИЯ ЩЕ СВЪРЗВА мултимодалния център в Баку с черноморските пристанища Поти и Батуми, а от там по море - до Варна.

 

с „Международно морско търговско пристанище Баку“, имаме тясно сътрудничество с тях и сме в много добри отношения. Генералният директор Талех Зиядов посети лично нашето събитие във Варна. По време на форума реализирахме и много важни контакти с бизнеса. Така, че се надяваме на още по-ползотворно сътрудничество с пристанището в Баку в бъдеще и на реализация на някои конкретни проекти, допълни той.

 

Баку е известен като пристанищен град от векове. Той се вписва и в стратегическата  промяна, възприета в последните години, за засилване  икономиката на Азербайджан, като една от идеите е да се създаде  Алатската зона за свободна търговия, част от Баку. Всичко това, насочено към Европа, или Европа, насочена към всички тези пазари, представлява нашата възможност за коопериране и за работа в една посока – изграждане на огромен логистичен хъб в Баку, като преминаването на стоки да се случва именно през нашите пристанища, подчерта шефът на ДППИ. Това движение на стоки в момента се реализира по суша, но то може да преминава през Черно море - от Баку през Грузия, влизайки в Европа.

 

Това е нашата възможност за съвместно реализиране на коридор между Баку, българските пристанища и Европа. Така че, както вече казах, нашите бъдещи планове са за засилване на сътрудничеството и обмена на опит между ДППИ и „Международно морско търговско пристанище Баку“, добави още той.

 

Предстои и приемане на специален закон в Азербайджан за свободна търговия и митнически режим. Целта е да се улесни търговията – това са неща, които са изключително важни за развитието на логистичните хъбове и за транзита на стоки. Това е и добър модел, който ние трябва да следваме и в нашите пристанища и да реализираме по същия начин зони за преминаваме и облекчение. Едно от нещата, към които трябва да се стремим, е не само възможността за физическото преминаване на стоки, а облекчението с митнически режими, категоричен е инж. Забуртов.

 

На форума в Баку, който предшества варненската конференция, друга интересна тема са били

 

новите световни тенденции,

 

наречени „Зелено пристанище“ и „Умно пристанище“. Тенденцията „Зелено пристанище“ акцентира върху цялостното подобряване на енергийната ефективност на пристанищата въз основа на тестване, внедряване и демонстрация на енергийно ефективни решения, а концепцията за „Умно пристанище“ включва интелигентен, зелен и интегриран транспорт, ефективност и конкурентност чрез информационни технологии и дигитализация, обясни Ангел Забуртов.  По неговите думи пристанище Баку има амбициозната цел да се превърне не само в голям логистичен център, но и в световен клас „Зелено пристанище“.

 

То има стратегическо местоположение и значение в Каспийския регион.  В тази връзка сътрудничеството ни с „Международно търговско пристанище Баку“, за което споменах, е също изключително полезно. Стремежът ни е да превърнем българските морски пристанища в

 

портали към Каспийския регион

 

и Далечния изток.  ДППИ има голям опит във внедряването на технологични иновации в морския сектор, като концепцията за Maritime Single Window и Ports Community System, и  може да сподели своя опит с азерските колеги и да подпомогне амбициите им да превърнат пристанище Баку в „Умно пристанище“, каза още инж. Забуртов.

 

По неговите думи ДППИ ще кандидатства за финансиране на проектно предложение в следващата покана на Механизмa за свързване на Европа (МСЕ), която скоро ще бъде отправена, и ще има специфична цел да подпомогне чрез цифровизация дейността на морските и речните пристанища. Това е още една възможност за сътрудничество с Азербайджан като партньори по проекта.

 

Стефан Денков

Коментари

Новини Варна