IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Морски бизнес
08:18 | 20 август 2018
Обновен: 19:52 | 17 април 2024

Подготвят електронна платформа за пристанищата

Участниците в новата напълно дигитална логистичната верига ще получават цялата информация за кораба и неговия товар още преди да е пристигнал в порт Варна

По материала работи: Деян Михайлов
Подготвят електронна платформа за пристанищата

Представете си, тръгва кораб, примерно от Истанбул, като последно пристанище Варна, преди да е стигнал крайната точка, а вече тук са пристигнали всички данни за него и товара, който превозва. Или още в момента на неговото отплаване цялата нужна информация вече е в нашия порт и всички служби, агенции, оператори имат цял ден на разположение да я обработват, за да могат да планират ефективното обработване на товара, което може да започне на минутата с неговото акостиране на терминала. 


Това не е приказка в бъдеще време. Скоро ще стане реалност с внедряването на новата система за електронен обмен на информация в българските пристанища, наречена PCS. Изграждането й ще бъде извършено от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ), заяви за в. „Черно море” неговият генерален директор Ангел Забуртов.   


Става дума за електронна платформа, с помощта на която участниците в логистичната верига ще получават навременна информация още преди пристигането на кораба. Това ще става още в момента, в който той отплава за България от последното пристанище.

 


Въвеждането на системата


за електронен обмен на информация в българските пристанища има изключително важно значение за тяхното развитие, каза г-н Забуртов. С нейното внедряване ще постигнем това, към което от отдавна се стремим - ефективен обмен на информацията и намаляване на административната тежест, подчерта той. По неговите думи, данните, които предоставя системата, ще бъдат на разположение чрез общ интерфейс на всички заинтересовани страни от пристанищната общност, в съответствие с тяхното участие и ниво за достъп. Нейното внедряване ще доведе до премахване на използването на хартиените носители. По електронен път ще се осъществяват взаимовръзките (досега силно бюрократизирани и хабящи много време) между терминални пристанищни оператори, спедитори, превозвачи и митница, гранична полиция, фитосанитарен, ветеринарен и здравен контрол. Казано накратко, с въвеждането на електронната платформа от веднъж се улеснява иначе сложният обмен на информация в пристанищата, който пести много време и средства. Нещо изключително важно за морския бизнес. 
 

 

С изграждането на PCS 
 

правим следващата решителна стъпка към цялостното въвеждане на електронното управление в морския транспорт, която е и крачка напред в развитието и модернизирането на пристанищата у нас, обясни Ангел Забуртов. Новата електронна платформа става поредният елемент в системата на общата информационна среда в морската индустрия, която ДППИ изгражда от години. Припомняме, че вече действащи елементи в нея са информационните системи за планиране на маневрите в пристанищата (MOVER), за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS), а също и националният център за електронен документооборот в морския транспорт (Maritime Single Window). 
И това се прави не само, защото ЕК задължи всички страни членки на общността, които имат морски пристанища, да внедрят електронния документооборот във водния транспорт. В не една или две публикации във в. „Черно море” генералният директор на ДППИ е изтъквал решаващото значение на концепцията за „умно пристанище“, която е световна тенденция. Тя включва интелигентен, зелен и интегриран транспорт, ефективност и конкурентност чрез информационни технологии и дигитализация (виж „ Силата на Варна е в логистичните хъбове с добавена стойност” от 28 май т.н. и „Подготвят нов коридор от Баку до морските ни пристанища” от 16 юли т.г. ) В нейното прилагане се крие възможността българските пристанища да бъдат напълно конкурентни на всички останалите в Черно море. 

 

 

Ние сме първите в ЕС, които постигнаха съответствие с директивата за докладване на формалности от корабите. И без да преувеличавам, мога да кажа, че сме една от водещите държави по дигитализация на пристанищните услуги, подчерта шефът на ДППИ. Той припомня, че въвеждането на първата електронна информационна система у нас приключи през 2009 г. и вече има впечатляващ ефект. Променена е вековната традиция корабният агент да разнася за одобряване обемисти папки с документи до няколко администрации за получаване на разрешения за визитата на корабите в нашите портове. По електронен път информацията се предоставя едновременно на всички институции, отговорни за граничния контрол. Чрез електронен портал корабният агент вече има възможност да проследи становищата на администрациите и да предостави при необходимост допълнителни документи. 
 

 

В. „Черно море” припомня още, че еврокомисарят Виолета Булц, когато говори за мултимодалните превози по време на форум на високо равнище наскоро у нас, първите му думи бяха за дегитализация, цифровизация. Тоест за електронния документооборот. Тогава на форума бяхме дадени за пример като 
 

отличници в Европа. 
 

България е сред първите четири държави, които рапортуваха за изпълнение на европейската директива Maritime Single Window. Така че определено има, с какво да се похвалим. Сега внедряването на новата електронна платформа ще приключи до две години, категоричен е генералният директор на ДППИ. 
 

Специално за PCS се заговори още в края на 70-те години в международен план, като възможност за обмен на електронна информация между бизнеса и държавните институции, превърна се в тенденция и вече е въведена в не едно пристанище. Системите от този тип, които днес са много разпространени в Западна Европа и Далечния Изток, обичайно се създават по инициатива на бизнеса и обхващат големи обеми информация, в т.ч. и част от информацията, нужна за Maritime Single Window. Тогава, защо сега инициативата за създаването на електронната платформа е на ДППИ, а не на нашата бизнес общност, свързана с пристанищната дейност? Според г-н Забуртов причината е там, че от негова страна не е била проявена инициатива за създаване на PCS, а такава система доказано подобрява ефективността на пристанищната дейност чрез интелигентни методи и средства. Затова в ДППИ сега сами са се заели да я разработят и предоставят за нуждите на морския ни бизнес. В тази връзка той побави, че системата се прави за потребителите и затова колко добре функционира, когато заработи, ще зависи само от тяхната активност.
 

Пътят е вече начертан и всички усилия са насочени към
 

повишаването на конкурентоспособността 
 

на българските пристанища, тяхното развитие и модернизиране. Информационните системи се развиват твърде динамично в световен мащаб и ние непрекъснато трябва да бъдем в крак с времето. Ето, след като изградихме информационната система за управление на трафика на плавателни съдове, в плановете ни е заложено да надградим нейните функционалности. Работим и по много други идеи, които ще допринесат за това нашите пристанища да бъдат на европейско ниво. Основната цел е подобряване на икономическата среда в България, защото развитието на българските пристанища е тясно свързано с развитието на националната икономика, каза още генералният директор на ДППИ.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

 

Коментари

Новини Варна