Морски бизнес: Варненски радари ще наблюдават корабния трафик в пристанището
Започва обновяването на бреговата система за наблюдение на Морска администрация - Варна, обяви инж. Петьо Милков, съпредседател на Асоциацията на българската отбранителна индустрия
Публикувана: 21 Jan 2019 | 8:48
СИСТЕМАТА ЗА НАБЛЮДЕНИЕ ВКЛЮЧВА и акваторията на Варненския залив.

Модерна система, оборудвана изцяло  с варненски радари, ще води корабния трафик в акваторията на пристанището и плавателния канал. Още в началото на новата 2019 г. стартира мащабно  обновяване на системата за наблюдение на дирекция „Морска администрация - Варна”,  заяви за в. „Черно море” инж. Петьо Милков, който е съпредседател на Асоциацията на българската отбранителна индустрия.  Става дума за система от радарни поста, която ще следи корабния трафик, както плавателния канал, така и в акваторията на варненското крайбрежие. Съществуващата система за наблюдение е остаряла и ще бъде обновена с модерни пеленгаторни  устройства и друго съвременно оборудване. Тя ще бъде свързана с другите системи за опознаване, така че всеки момент портовите власти ще знаят какъв е всеки кораб, който чака на рейда, влиза или излиза от пристанището, как маневрира, накъде отива и т.н., независимо от сложната метеорологична обстановка - за радарите няма дъжд, сняг, мъгла, която е характерна за плавателния канал почти през цялата година (не случайно първите радари са създадени в Англия, където непрекъснато е мъгливо).

инж. Петьо Милков

 

 

 

 

Системата от радарни постове позволява преминаването на всеки кораб в плавателния канал да бъде наблюдавано, независимо от сложната метеорологична обстановка.

 

В. „Черно море” вече информира, че подобна брегова система за наблюдение на трафика, оборудвана с варненски морски радари, е монтирана и на плавателния канал южно от

 

най-голямото европейско пристанище

 

Ротердам, Холандия. И още нещо много важно, за което припомня инж. Милков - първата шенгенска система за охрана на европейската морска граница беше изградена по цялото протежение на българското  морско крайбрежие. Тя е оборудвана пак с варненски морски радари и се оказа една от най-сполучливите. Гаранционният й срок изтече в края на 2012 г. и получи много висока оценка, която има значение за визията на България да стане част от шенгенското пространство. Оставихме системата в пълна готовност и сме горди, че продължава да работи безотказно, подчерта инж. Милков. По неговите думи от последната генерация варненски радари вече са продали над 400 броя, въпреки липсата на протекции и в условията на жестока конкуренция на световния пазар. В момента разработват нови видове приемно-предавателни антени - 18 и 21 фута за охрана на морските пространства, които са уникални и търсени в цял свят. Сега такива ще бъдат използвани и при модернизацията на бреговата система за наблюдение на корабния трафик на „Морска администрация - Варна”.

 

 

Този вид морски бизнес не е лесен,

 

както е известно, за него световната криза още не е приключила, коментира съпредседателят на асоциацията, в която членуват 21 компании - лидерите на отбранителната индустрия в България. Неотдавна той е бил на изложението в Холандия, отседнал в хотел близо до река Маас, откъдето имал възможността да види с очите си корабния трафик по нея; тя излиза на пристанището в Ротердам. Преди години, когато пак е бил на същото място,  помни как по плавателния канал вървели по две колони кораби в двете посоки, а сега в едната посока минавал само по един на 5-10 минути. Още по-тежко било положението по река Дунав, където можеш  да чакаш на половин час да мине кораб, а преди това имало непрекъсната върволица. Продължава кризата и в дунавските страни, където също е добре известна варненската марка речни радари.

 

На този фон самото оцеляване на бизнеса вече е успех. В тази връзка

 

 като добра новина

 

съпредседателят на Aсоциацията на българската отбранителна индустрия определя голямата конференция, организирана съвместно с Министерството на отбраната и Министерството на икономиката в Централния дом на армията на 20 септември м.г. Имали срещи с ръководствата на двете министерства, на Генералния щаб на армията, пред които представили възможностите на българската отбранителна индустрия, чийто годишен оборот надхвърля 1,5 млрд. евро по данните за 2017 г. Тя осигурява 2,97 процента от БВП на страната и инвестира 500 млн. лв. в нови технологии. Получило се сериозно обсъждане от двете страни, за да се знае всеки един от бранша какво може да предложи. Нещо, което досега не било правено в такъв мащаб.  И най-важното, получили подкрепа за вкарването на български продукти в обновяването на армията, подчерта съпредседателят на асоциацията. Идеята е родната отбранителна индустрия, в която влизат и варненски предприятия,  да участва в проектите за нови бронирани машини, за патрулни кораби на ВМС и др. Срещнахме голямо разбиране  от страна на ръководството на МО, което декларира пред нас, че каквото и да се купи, в него ще има българско участие, като ще се търсят възможности някои от продуктите да бъдат изцяло български, допълни инж. Милков. Той не пропуска и възможностите, които би им дал

 

новият повей за европейски въоръжени сили,

 

тъй като става ясно, че повече не може да се разчита само на САЩ. Като браншово сдружение ние сме единственият представител на България в Европейската асоциация на аерокосмическите и отбранителните индустрии. В нея настояваме заедно със страните от Вишеградската четворка, към която се присъединява и Румъния,  да участваме в мащабните проекти, които получават големите европейски фирми от отбранителната индустрия, каза още инж. Милков. После, България вече е декларирала, че ще отделя повече пари за превъоръжаване на армията, за обновяване на съществуващото оборудване. Наскоро той е бил на срещата с американския посланик за представянето на самолета „Ф-16“ и посъветвали представителите на щаба на армията при сключване на сделката да искат допълнителна форма на офсет. Тоест, насреща да бъдат трансформирани техни върхови технологии към нашата отбранителна индустрия или да се кооперират.

 

Никоя система за охрана,

 

за каквото и да било наблюдение, за водене на самолети не може без радари. Да не говорим, че кораб без радари е направо сляп, независимо от съвременното GPS и друго модерно оборудване. През изминалата година се представихме на международното изложение в Париж - най-голямото за отбранителна индустрия, където цялата ни асоциация участва със собствен щанд. Трябва да се развиваме както технологично, така и продуктово. Няма друга алтернатива, иначе просто българската армия ще остане на куц крак, допълни съпредседателят на асоциацията.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

Коментари ( 0 )