IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Морски бизнес
08:24 | 12 август 2019
Обновен: 18:14 | 18 април 2024

Синдикалистът: Законови промени ще спрат изоставянето на кораби у нас

Като превантивна мярка корабособствениците да бъдат задължени да спазват изискването в конвенцията да застраховат корабите си в случай на неплащане на заплати, невъзможност за поддръжката им в експлоатация, твърди още председателят на Моряшкия профсъюз

По материала работи: Пламен Янков
Синдикалистът:  Законови промени ще спрат изоставянето на кораби у нас

Иван Велков
 

Проблемът с нередовното изплащане на моряшките заплати продължава, въпреки отчетеното намаляване на жалбите, заяви за в. „Черно море” Иван Велков, председател на Българския моряшки професионален съюз (БМПС).  Каква е картината? В рамките на една година от лятото на 2012-а,  когато влезе в сила Международната трудова конвенция 2006 (МТК 2006), имаше задържани 5-6 кораба от държавния портови контрол и то главно за продължително неизплащане на заплатите. Те не бяха освободени, докато моряците не получат възнагражденията си, каза Иван Велчев.  По неговите думи в същия период от време след конкурс във Варна била открита нова длъжност, инспектор на Международната федерация на транспортните работници (ITF), със задачата да проверява корабите и да информира администрацията за проблемите им по спазване на изискванията, включително за неизплащане на работните заплати. И от 2015 г. само към него вече трябвало да се насочват жалбите на ощетените моряци, плаващи под чужд флаг, включително и тези, които продължавали да идват в БМПС.
 

Впечатлението на председателя на Моряшкия профсъюз е, че след първата година от влизането в сила на конвенцията, когато имало най-много  задържани кораби, заради неплащане на заплати,


жалбите започнали да намаляват


От 2016 г. насам при тях имало по една - две жалби, които веднага препращали към инспектора на ITF. Всъщност информация за всеки задържан кораб и кога е бил освободен  в профсъюза получавали от държавния портови контрол. През тази и миналата година имало по 3 - 4 случая, но дали са били след жалби на моряци към инспектора на ITF, или към други организации  той не може да уточни.


Трудно е да бъдат коментирани причините за намаляването на моряшките жалби за неизплатени заплати на кораби, пристигнали на българско пристанище, обясни Иван Велков. Според него, една от причините била, че моряците се притеснявали да подадат сигнали. После в повечето случаи мнозина от тях продължавали да вярват, че корабособственикът най-после ще изпълни обещанието си да им се разплати. Обикновено им казвал, че ще се разплати след 5 - 10 дни, когато корабът отплава от пристанището. В други случаи имало направо заплахи със сваляне от кораба, ако се оплачат пред портовите власти.


Безспорно

една от основните причини


за намалелите жалби е във факта, вече добре известен на корабособствениците, че в българско пристанище всеки кораб може да бъде задържан за неизпълнение на МТК 2006 и това ги карало предварително добре да си правят сметките, подчерта синдикалистът. За Иван Велков обаче остава скритият проблем с жалбите, които не постъпват от притеснение да не би да ги свалят и повече да не могат да плават. 


Последно само преди няколко дни при него дошъл колега капитан, който плавал другаде, но брат му бил на кораб под български флаг и в продължение на 4 месеца не са получавали заплатите си, а от екипажа никой не се е оплакал за това. Били в наше пристанище, в момента се намирали в Италия и той го попитал, какво да направят? Според Иван Велков, трябвало още докато са тук да се жалват и тогава корабът нямало да бъде пуснат да отплава, докато не се реши въпросът. Сега било по-трудно, когато са в италианско пристанище, по простата причина, че единият от собствениците на кораба бил италианец и уредил товаренето му да става на платен от него терминал. Екипажът бил от българи и украинци.  Ето един красноречив случай как дълго време на моряците не се плаща и никой не идва да се оплаче, допълни председателят на Моряшкия профсъюз. Според него най-често го правели от


страх да не бъдат свалени,


защото после как щели да си вземат заплатите и т.н. Всеки си трае, като се надявал, че накрая ще му бъде уредено плащането. По този въпрос от Международната федерация на транспортните работници били категорични - още на втория месец, ако не си получиш заплатата, бягай от кораба. Няма смисъл да стоиш повече, от този момент нататък оставането ти е все по-рисково. Ако можеш, оплачи се някъде, където ще вземат мерки - да речем в европейско пристанище и корабът веднага ще бъде задържан, докато ти бъде платено. За съжаление някъде по света това можело и да стане, другаде - не. Имало различни варианти.


Иван Велков даде за пример един задържан кораб под удобен флаг на Варна- Запад, който стои там вече близо една година.


Задържан и изоставен от собственика му


Екипажът бил в пълно неведение кога ще си получи парите. Прехраната му ставала с волни дарения. Вторият механик идвал да се жалва в Моряшкия профсъюз, ходил и при инспектора на ITF, който вече отказал да му вдига телефона, тъй като реален изход от ситуацията нямало.


Това е проблем, който конвенцията не го беше решила и след много дискусии, когато случаите нашумяха, през 2016 г. в нея бяха направени промени. Те влязоха в сила през януари миналата година, каза още синдикалистът. С тях в конвенцията било въведено изискването всеки корабособственик да направи застраховка в случай на изоставяне, неплащане на заплати, невъзможност за поддръжка на кораба в експлоатация.  Тогава застрахователят бил длъжен да даде неизплатените суми, като можел да го направи в размер на не повече от четири заплати на моряците. Освен това застрахователят бил длъжен да покрие разходите за репатриране на моряците и да осигурява храна, гориво, материали, консумативи, които са нужни за поддръжката на кораба, докато е необходимо.


За съжаление все още не са малко корабособствениците, които

не са сключили такива застраховки


Има и администрации, които не проверяват за това изискване, въпреки че е задължително, допълни Иван Велков. На практика какво се получавало? Инспекторът от държавен пристанищен контрол се качва да провери кораба. Той обикновено проверява дали има застраховка за товара, за кораба, но не и за случаите на изоставяне. Причината е там, че това допълнение на конвенцията не е упоменато във вътрешното ни законодателство и не е включено в изискването портовия контрол непременно да проверява за изпълнението му. Ето, този изоставен кораб на Варна-Запад обикалял различни пристанища и тук стои задържан от края на 2018 год. Сега се коментира, че са направили запитване до застрахователя и той отговорил - при него има застраховка само на товара. Въпросът е защо  това не е станало ясно още в началото при пристигането на кораба, а се разбира едва след като от екипажа са дошли да се жалват? Отговорът на втория механик бил: Ами, знаете ли, главният механик каза, че по-добре да се хвърли в морето, отколкото да се прибере вкъщи, където го чакали да донесе пари.


В. „Черно море” вече информира за поредицата от срещи на Българска морска камара и ръководството на Варненския апелативен съд по въпроса за арестуваните и изоставени кораби в нашите пристанища, от които вече има добри резултати. На същото мнение е и Иван Велков, който добави, че процедурата с изоставените кораби наистина е много сложна и за пълното й решаване трябват законови промени. Сега,


ако държавата конфискува


изоставения кораб на Варна-Запад и го продаде на търг, ще може вероятно да плати само част от заплатите на моряците и няма да останат средства за покриване на щетите, които понася пристанището от неплатени пристанищни такси, разходи по охрана и т.н. Според председателя на Моряшкия профсъюз в нашето законодателство трябва да бъде приет текст, че на корабособственика се дава двумесечен срок за изоставения от него кораб, тоест на такъв, който не е отплавал, след приключване на товаро-разтоварните работи или на ремонтните работи. Ако корабът не отплава дотогава от Р България, той трябва да бъде конфискуван, продаден, за да се удовлетворяват всички плащания, които дължи. С други думи,  корабът няма да стои дълго време задържан и да трупа разходи, а веднага започва да тече двумесечен срок и ако няма резултат, следва неговата продажба и удовлетворяване на вземанията към него.


През последните 5 - 6 години имаше няколко изоставени кораба, които повече от година стояха в наши пристанища или ремонтни заводи, за които безрезултатно се търсеха законови решения. Решението на проблема е и в превантивната мярка, като всички трябва да бъдат задължени да спазват изискването в конвенцията за задължително застраховане на кораба им срещу подобни случаи. И още - да подлежат на задължителна проверка още преди пристигане в българско пристанище; морската администрация преди да разреши заставане на кораба да изиска от агента копие от застраховката по МТК 2006, допълни в заключение Иван Велков.


Стефан Денков

 

Два месеца след като собственик изостави своя кораб на пристанище, държавата ни да може да го конфискува и продаде на търг, за да покрие всичките му дългове, предлагат от Моряшкия профсъюз.

 

 

Коментари

Новини Варна