Въвеждаме изкуствен интелект в управлението на корабния трафик
С негова помощ ще може да се предскаже от 15 до 30 минути очакваната вероятност на предстоящо сблъскване или на анормално движение в морето
Публикувана: 2 Sep 2019 | 8:29

Успешна беше операцията  по спасяването на бедстващия близо до Балчик  кораб „ЕLGA” , плаващ под руски флаг.

 

 

 

Черно море е сред опасните за корабоплаването в световен мащаб, сочи годишният доклад на един от лидерите в световното морско застраховане. Изтъква се, че в неговите води и в източната част на Средиземно море - другата много опасна зона, през последното десетилетие имало 167 случая на потънали плавателни съдове и на изведени от експлоатация след сериозни инциденти с пострадали моряци. Близо 200 различни инцидента са отчетени само за година.

 

Така нашият морски район се нареждал на второ място в световен мащаб, като най-опасен за загуба на плавателни съдове (по-опасни били само водите в зоната около Южен Китай, Индия, Индонезия и Филипините).

 

Още е пресен случаят с потъването на товарен кораб край черноморското крайбрежие на Турция в началото на тази година, когато загинаха шестима от екипажа му. Той превозвал въглища и плавал от руското пристанище Азов към турското Самсун.

 

Продължават и случаите на инциденти при сблъскване на плавателни съдове в морето, което говори за проблеми от субективен характер при корабоводенето. Затова не може да не заинтригува новината, че ДП „Пристанищна инфраструктура” се насочва към въвеждането на изкуствен интелект в процеса на управление на корабния трафик. В момента извършваме проучване на възможностите за внедряване на такава технология - заяви за в. „Черно море” Ангел Забуртов, генерален директор на ДППИ.

 

По неговите думи новата система ще бъде внедрена експериментално за срок от една година. Тя ще бъде инсталирана в оперативния център за управление на корабния трафик, който се намира в Бреговия център за управление на корабоплаването – Варна. Това ще позволи на операторите на системата за управление на трафика да се запознаят с нейните възможности и да дадат оценка за ефективността ѝ.

 

Ангел Забуртов.

 

Внедряването на технологии с изкуствен интелект ще допринесе осезаемо за по-бързото и по-лесно разпознаване на потенциално опасни ситуации в корабоводенето и като цяло ще подобри безопасността и сигурността на корабоплаването - каза Ангел Забуртов. С помощта на изкуствения интелект ще може да се предскаже от 15 до 30 минути очакваната вероятност на предстоящо сблъскване или на анормално движение в морето - достатъчно време за адекватна реакция.

 

В. „Черно море” вече информира за ускореното въвеждане на цифровизацията в навигационната дейност и изграждането на съвременна  система за управление на корабния трафик (VTMIS), като едно от най-новите научни и технологични достижения, свързани с подобряване на морския и речния транспорт у нас. Вследствие на цифровизацията съвременните технологии генерират огромно количество данни, които не е възможно да бъдат обработени от човек за кратко време.

 

Своевременният машинен анализ на тези данни може да подпомогне за изработването на бързи и правилни решения, свързани с безопасността на корабоплаването, енергийната ефективност и оптимизирането на логистиката. Не един или два са случаите, когато морски произшествия са били предотвратени вследствие на енергичната намеса на бреговата служба за управление на трафика, за които в. „Черно море” нееднократно е съобщавал. Но да не забравяме и за чисто човешките грешки, които неведнъж са водили до сблъскване между два кораба с тежки последици. Много са примерите.  

 

В днешно време изкуственият интелект (аrtificial Intelligence)- AI, става един от най-актуалните термини в морския сектор, обясни Забуртов. Редица водещи компании в морския бранш внедрявали, базирани на него технологии, и повишавали конкурентността на своята дейност. Идеята била в близките години изкуственият интелект да обхване практически всички сфери на морската индустрия: корабоплаването, навигацията, пристанищните дейности и логистиката. Що се отнася до новата система, основана на технологиите на изкуствения интелект в процеса на управление на корабния трафик у нас, очаква се тя да бъде инсталирана и да заработи още през тази есен, допълни шефът на ДППИ.

 

Пак свързано с подобряване на условията за безопасност на корабоплаването е и въвеждането на тъй наречените виртуални буйове, които ще предупреждават плавателните съдове да не минават в определени райони, обявени временно за опасни. Става дума за нови корабни навигационни системи с електронни карти от типа "ECDIS" (Electronic Chart Display and Information System), каза още за в. „Черно море” Ангел Забуртов.

 

 

Те показвали върху електронната навигационна карта, както предварително инсталираната информация и нейните корекции, така и информацията, постъпваща в реално време от морската система за автоматично опознаване на целите (САО), известна още като AIS. В приемниците на системата се получават кратки цифрови съобщения на честотите на УКВ. Те могат да съдържат динамични и статични данни за плаващите в обхвата ѝ кораби и друга важна информация.

 

По този начин на дисплеите на корабните навигационни системи бързо и оперативно се изобразяват новите навигационни опасности или временни цели, които все още не са обозначени с физически средства за навигационно осигуряване (СНО) и не са постъпили като корекции в навигационните карти.

 

В службите за управление на корабния трафик в ДП “Пристанищна инфраструктура“ вече е внедрена технологична възможност за излъчване на такива предупреждения на честотите на AIS – УКВ, които да се изобразяват директно в корабните навигационни системи като виртуални и синтетични СНО. По този начин се изостря вниманието при водене на плавателните средства и се компенсира липсата на физически средства за навигационно осигуряване, които понякога е практически невъзможно да бъдат поставени.

 

Компенсира се и забавянето на корекции на навигационните карти или наличието на пропуски в работата на корабоводителите, което допълнително помага за превръщането на българската зона на Черно море в зона на безопасно корабоплаване.

 


Електронна система  ще улесни товарооборота на пристанищата ни

 

Разширяват се функциите на Националния център за електронен документоборот в морския транспорт, известен като Maritime Single Window (MSW), който беше въведен в експлоатация през 2015 г. По този начин той напълно ще отговори на изискванията на своите ползватели и ще отрази настъпилите изменения в нормативната уредба - заяви за в. „Черно море” инж. Ангел Забуртов, изпълнителен директор на ДППИ.

 

В момента на равнище ЕС се работи по нормативната уредба и технологичните  условия за интегриране на националните сегменти на тази информационна система. Наред с това се работи по разширяване на обхвата на постъпващата в Центъра задължителна информация с данни най-вече от логистичен тип. Те са предназначени за по-широк кръг от потребители, обхващащ различни участници в пристанищните дейности, като транспортни и логистични фирми, железопътния и автомобилен транспорт, митници и др.

 

Целта на внедряването на такава информационна система е подобряване на ефективността на пристанищните процеси и дейности. В крайна сметка нашата цел е да подобряваме икономическата ефективност на портовете като цяло, допълни инж. Забуртов.

 

Във връзка с това в. „Черно море”  подчертава факта, известен на морската общественост, че там, където електронната система вече напълно е въведена и функционира, са успели да постигнат десетократно увеличение на товарооборота на морските пристанища. В едно от тях, ако преди формалностите, свързани с предвижването на един контейнер, отнемали средно по една седмица, сега времето за това паднало на 12 часа. И корабът можел веднага да отплава от пристанището.

 

Така че рязкото съкращаване на цикъла на обработка на товарите  ще направи морските ни пристанища още по-конкурентни в Черноморския регион.

 

Стефан Денков

Още от: Морски бизнес

Коментари ( 0 )