IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Новина на деня
18:04 | 22 юни 2017
Обновен: 13:38 | 24 април 2024

Велосипедисти искат законодателни промени

За да няма смърт на пътя

По материала работи: Юлиян Атанасов
Велосипедисти искат законодателни промени

В парламентарната транспортна комисия бяха внесени искания за промени в Закона за движение по пътищата. Целта на внесените промени е да се намали броя на жертвите сред велосипедистите, като повод за това е трагичния инцидент с известния български колоездач Мартин Гачев, който беше убит на пътя. Инициатори са омбудсманът Мая Манолова и членове на велосипедни клубове от цялата страна. Статистиката на МВР сочи, че през 2016 г. е имало 394 произшествия с колоездачи, като 33 са загинали. През 2015 г. произшествията са били 428 с 29 загинали. Мая Манолова разкри пред нашата камера подробности за внесените промени.

 

"Да се придвижва човек с велосипед в България не е безопасно. Даже се оказва, че това е едно изключително опасно занимание. В същото време ползите от велосипеда наистина са многобройни. Това е едно бързо средство за придвижване, за спорт, за развлечение, за туризъм, не замърсява околната среда, не руши пътната настилка. Най-естествено е да бъде да стимулирано от всички отговорни институции и да се създаде среда, която да стимулира велосипедния спорт. За съжаление средата в България и реална, и инфраструктура, и законодателна не е сред най-благоприятните. Поводът да се заема с тази тема беше смъртта на един известен български велосипедист - Мартин Гачев, който беше буквално пометен на пътя в края на месец февруари. Имаше многобройни протести на велосипедисти и това стана причина институцията на омбудсмана да организира редица дискусии. Изготвихме редица законодателни промени, част от които представихме днес, защото Закона за движение по пътищата е мястото, където трябва да бъдат направени корекциите.

 

Сега в чл. 42 е записано, че при изпреварване на велосипедист трябва да се спазва достатъчно разстояние, но какво е това разстояние, всеки водач разбира по своему. Европейска практика е да има метър и половина разстояние при изпреварване на велосипед. Настояваме да бъде направена такава промяна и да бъде създаден такъв пътен знак, който да оказва на водачите на МПС каква дистанция да спазват при изпреварване на велосипедист", каза омбудсманът. За коментар по темата потърсихме и началникът на "Пътна полиция" комисар Бойко Рановски. "Предложенията трябва да се обсъдят и да се дискутират с всички заинтересовани. Трябва да се намери най-подходящата форма за законодателна промяна.

 

Моето мнение е, че не трябва да веднага да се съгласяваме с някакъв текст, преди той да бъде обсъден. Предложението за пътен знак, който да оказва на какво разстояние трябва да се изпреварва велосипедист, може би е добро и работи в някои държави. Трябва да се осмисли за къде важи това разстояние. Ако в градска среда, има изградена съответната инфраструктура - велоалаеи, велопътеки, по които трябва да се движат велосипедистите, тогава изискване за такова разстояние в градска част не трябва да има. Такова изискване може да има за движение по репубуликанската пътна мрежа. В момента се подготвя нова наредба за изграждане на пътищата в градска среда и там трябва да се регламентира изграждането на велоалеите", обясни комисар Рановски.

 

novini.bg

Четете още: Маршрутът на мигрантите през Западните Балкани се е пренасочил през България

 

Коментари

Новини Варна