Потребителското доверие в България леко се повишава през януари
НСИ отбелязва понижено доверие сред населението в селата и по-оптимистични нагласи в градовете
Публикувана: 7 Feb 2018 | 12:13

Потребителското доверие в България нараства с 1,1 пункта през януари 2018 г. в сравнение с равнището си от октомври 2017 г., съобщава Националният статистически институт (НСИ).
Тенденцията се дължи изцяло на повишеното доверие сред градското население.

 

През есента на 2017 г. потребителите останаха резервирани, като общият показател на доверие се понижи с 0,7 пункта спрямо юли.

 

Мненията на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата и общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца остават без съществена промяна спрямо предходното наблюдение.

 

В прогнозите за следващите дванадесет месеца обаче при населението в селата анкетата регистрира известен песимизъм по отношение на финансовото състояние и леко влошени очаквания за икономическата ситуация, докато при градското население очакванията се подобряват.

Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано, в резултат на което балансовият показател се повишава със 7,7 пункта. Инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца.

 

По отношение на безработицата в страната потребителите изразяват малко по-позитивни прогнози спрямо октомври 2017 г. (понижение с 2,8 пункта).

 

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, но очакванията им са за известно подобрение на икономическите условия за спестяване през следващите дванадесет месеца.

 

Последната анкета отчита и позитивна нагласа в намеренията на потребителите по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

 

Изследването е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и наблюдение на потребителите и е представително за населението на 16 и повече години.

Investor.bg

Коментари ( 0 )