IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новина на деня
10:20 | 25 февруари 2019
Обновен: 01:57 | 3 юни 2025

Сигналите за измами при онлайн пазаруване растат

Сайтове фантоми изпращат различни от поръчаните стоки

По материала работи: Пламен Янков
Сигналите за измами при онлайн пазаруване растат

Увеличават се сигналите за измами при онлайн пазаруване, подадени към Европейския потребителски център, съобщава Нова телевизия. Потребители поръчват скъпи стоки за няколкостотин лева, а получават гривни, пръстени или шалчета за няколко долара.
 

75% от жалбите в Европейския потребителски център са именно за покупки в интернет. Те са осъществени през сайтове фантоми, социалните мрежи или от маркетплейсове (платформи с посреднически функции). Част от тях са регистрирани в Китай или някоя екзотична дестинация. 
 

Ще наречем Мария една от жертвите на измамата. Срамува се да застане с лицето си пред камерата, защото е излъгана. "Влязох в сайта – видях, че имат много добри цени на продуктите. Харесах си едно зимно яке, закупих си ботуши, обувки и финално едни маратонки. 530 лв. беше стойността на поръчката ми", казва потърпевшата.
 

За марковите стоки Мария плаща още при поръчката през сайта на търговеца. Доставката се забавя с месеци. До миналата седмица, когато пратките пристигат, но не със стоките, които Мария очаква.
 

Тя не е единствената излъгана. Само за последните седмици сигналите за подобни измами в Европейския потребителски център растат. Схемата при всички е една и съща.
 

"Потребителите си поръчват най-често маркови дрехи и обувки, а вместо това получават различни стоки – гривнички, пръстени, цвички, очила – от няколко долара – много често върху тях седи и цената", заяви Игнат Арсенов от Центъра.
 

Именно така търговецът доказва, че пратката е доставена. А потребителят остава не само с празни, но и с вързани ръце.
 

"Най-често няма шанс да намерим търговеца. Не знаем какво получаваме: стока менте или предмет, който няма нищо общо с нашата поръчка. Често зад тези електронни магазини не стои голяма фирма, а физическо лице, което има за цел да се крие максимално бързо зад различна държава и самоличност", казва експертът по киберсигурност Александър Ненов.
 

При схемата мнимите търговци ни привличат с атрактивни предложения, на ниски цени. Преди това ни проучват подробно - какво разглеждаме и купуваме в интернет.
 

"Това е друга индикация – няма търговец, при който всички стоки на сайта да имат намаление. Става чрез социалните мрежи – чрез реклама, които ни следят с т. нар. "бисквитки" – или с изскачащите прозорци на мобилните ни телефони и ние попадаме „случайно” на тези сайтове", заяви Арсенов.
 

Подобни измами пречат и на имиджа на коректните електронни магазини, отчита Любомир Русанов от Българска Е-комерс Асосиация.
 

Кои сайтове са фантоми можем да разпознаем по дизайна. "Обикновено са откраднали съдържание и копират визия, но често не са изпипани визуално. Има грешки, размествания, които правят впечатление", добавя Русанов.
 

Проверяваме и дали сайтът съдържа задължителната по закон информация за търговеца. За да сме сигурни, че не става дума за фалшив сайт, трябва да следим и за задължителни защити в домейна на онлайн магазина. Ако се съмняваме – можем да проверим и за мнения или оплаквания на други потребители в интернет форумите. А за Мария единствен изход остава да оспори плащането.
 

"Плащането може да бъде оспорено, ако доставените стоки като качество не отговарят на поръчаното или ако има разминаване в сроковете на доставка. Процедурата се нарича charge back – „оспорване на плащане”. Първо трябва да сме сигурни за точната причина за оспорване на плащане и в документацията да се посочи видът на оспорване – нужен е доказателствен материал, който да се предостави", каза експертът по картови плащания Ваня Манова.


Investor.bg
 

Коментари

Новини Варна