Българинът развързва кесията - харчи за курорт, техника и ремонти
Увеличава разходите си по-бързо от останалите европейци
Публикувана: 22 May 2019 | 8:26

Народът му отпусна края. Ще харчим пари приоритетно за екскурзии, домакински електроуреди и ремонт на жилището, показва проучване за нагласите за потребление в страните от ЕС.

 

67% от българите са отговорили, че през 2019 г. планират да харчат повече за свободното си време и пътувания в сравнение с 2018 г. Този показател е над средното за Европейския съюз ниво от 60%, пише „Труд“, цитиран от dnes.bg.

 

Със 7% са се увеличили българите, които възнамеряват да пътуват повече в сравнение с анкета от предходната година. Те дори планират повече от едно пътуване за годината извън страната.

 

Норвежците са едни от народите, които ще харчат най-много за пътувания, като 73% смятат да увеличат разходите си, докато при французите и унгарците е най-малък делът на хората, които смятат да похарчат повече за пътешествия – съответно 48% и 46%.


През 2019 г. много българи планират да подновят електроуредите си, като 60% от участниците в проучването заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или пералня. В това отношение страната ни е на първо място в ЕС, където само 43% от хората са пожелали да си подменят електроуредите. Като причината за това е, че много от домакинските уреди в България са доста стари.

 

Българите сме номер едно и по отношение на ремонтите в дома, като над половина искат да обновят жилищата си през 2019 г. Това е с 19% повече от средно за ЕС ниво от 33%. Ние поставяме ремонта на дома и подобренията в него на трето място по необходимост след пътуванията и смяна на електроуредите. За разлика от нас останалите европейци поставят на трето място покупката на нов смартфон, което пък за нас е чак на пето място по необходимост.

 

България не се различава много от другите страни по отношение на това за какво искат хората да харчат парите си. „На първо място, както в България, така и в другите страни от ЕС, се нареждат пътуванията, което означава, че настроението на хората е умерено оптимистично, а на второ място се нареждат електроуредите – бяла и черна техника“, заяви Нели Недялкова, която представи данните от международното проучване “Обсерватория” на БНП „Париба лични финанси“. То е проведено в 17 държави, сред които са Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания. В рамките на анкетата са интервюирани 14 хил. европейци.

 

Българите сме сред трите нациите в ЕС, които възнамеряват да увеличат най-много разходите си през 2019 г. Данните показва, че 62% от сънародниците ни биха харчили повече през следващите 12 месеца, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 41%. Това е интересно откритие, имайки предвид, че българите са най-песимистично настроеният народ в ЕС по отношение на състоянието на държавата и са сред най-ниско оценяващите личното си положение, допълват още експертите.

 

На първо място по намерения за повече покупки са хората в Словакия със 73% положителни отговори, следвани от румънците с 63%. В същото време французите са най-песимистично настроени по отношение на покупателната си способност, като 59% от тях заявяват, че тя се е понижила през последните 12 месеца. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 33%.

 

Нарастват и намеренията на българите да спестяват. Делът на хората, които смятат да спестяват, расте с цели 17% за година. Около 50% от нашенците биха събирали пари през 2019 г., а средното ниво за ЕС е 49%, показва проучването. Най-малък процент от спестовниците в Европа са във Франция (29%) и Белгия (36%), а най-много са в Норвегия (71%).

 

Плащаме повече за български продукти

68% от българите биха платили повече за местни продукти, което е над средното ниво за ЕС от 61%, показват данните от проучването. В това отношение ние сме в топ 3, като пред нас са Италия със 75% и Швеция със 71%.

 

Сънародниците ни най-често купуват местни храни – 94%, мебели – 75%, и козметика – 74%. Причината за този избор според 43% от участниците в анкетата е доброто качество. Тази цифра е по-висока от средната за ЕС от 35%.

 

Само 19% от българите заявяват, че качеството на родните продукти не е достатъчно високо. Това е по-високо от средното ниво за ЕС от 14%. По този критерий сме на 3-о място като преди нас са Румъния с 24% и Дания с 21%.

 

Само 43% от хората в Чехия биха платили повече за локални продукти, а във Франция цифрата е 56%. Българите са готови да платят 5-10% повече за бг продукти. Това са заявили 68% от участниците в проучването у нас. В това отношение отново сме над средното ниво за ЕС от 58%.

 

 Покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 г., което е с 2% повече в сравнение с проучването от миналата година. Тази цифра е над средното ниво за ЕС от 23%. По отношение на повишаването на покупателната способност България е в топ 5 на ЕС и зад страната ни са развити икономики като Франция, където само 10% от хората са дали положителен отговор, и Италия – със 17% положителни отговори. През 2019 г. най-високо по този показател е Норвегия, където покупателната способност на 46% хората се е повишила.

 

Други 30% от българите заявяват, че покупателната им способност не се е променила, което е под средното ниво за ЕС от 44%. Най-песимистично настроени са хората във Франция, където 59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над средното за ЕС от 33%.

 

Българите имат много ниска оценка за личното си положение – 4,8 точки, което е под средното ниво за ЕС от 6,1 точки. След България е само Унгария с 4,7 точки. Близо до нас са Франция с 5,7 точки и Словакия с 5,4. Най-висока оценка за личното положение имат в Дания – 7,1 точки.

Коментари ( 0 )