„Горещият телефон“ – 0800 14 800, стана първият безплатен за граждани в страната, съобщиха от НЗОК. Преди 15 г., през януари 2003 г., в сътрудничество с Американската агенция за международно развитие (USAID), по проект „Подкрепа в здравния сектор” Националната здравноосигурителна каса надгради отдел „Права на пациентите”, като създаде своя Здравно-информационен център. Оттогава действа Национален телефон за консултации на гражданите („Горещ телефон”): 0800 14 800.
От създаването до началото на 2014 г. достъпът до тази услуга от аналогови телефони (в цялата страна) е на цената на 1 импулс, а от цифрови - разговорът е безплатен. От юли 2014 г. телефонът може да се избира от стационарни телефони, телефонни номера към всички мобилни оператори, както и от чужбина. Разговорите са безплатни за потребителите и те могат да задават въпросите си на него от 9 ч. до 12 ч. и от 13 ч. до 17,30 ч., всеки работен ден от седмицата. Времетраенето на една консултация е 5 минути, след което връзката автоматично прекъсва. В случай, че за определените 5 минути не е предоставена необходимата информация, телефонът може да се избере отново и да се продължи разговорът със същия експерт от отдела.
На „горещия телефон“, както и на стационарните телефони на експертите от отдел „Информационен център”, гражданите търсят разнообразна по характер информация по въпроси на здравното осигуряване и на здравеопазването изобщо, независимо от конкретния обхват на компетенциите на НЗОК.
За 2017 г. експертите от отдела са направили 14 579 телефонни консултации - на „горещия телефон”, и над 6 920 телефонни консултации - на стационарните телефони за информация.
Информационният център е изграден от три звена - Национален телефон за консултации на гражданите - 0800 14 800, онлайн консултации и приемна.
Достъп до услугата „Online консултация“ осигурените могат да намерят на здравния портал на НЗОК: www.nhif.bg . За миналата 2017 г. са постъпили 1 910 въпроса, на които експертите от отдела са отговорили в рамките на срока от 5 дни.
Ставри Стефанов
Коментари