IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Общество
17:25 | 23 януари 2018
Обновен: 06:50 | 15 април 2024

ІV ЕГ проучи европейски практики за интеграция на деца със СОП

Най-полезен бил опитът на Финландия, където освен за образованието се мисли и за по-нататъшната реализация на младежите

По материала работи: Слав Велев
ІV ЕГ проучи европейски практики за интеграция на деца със СОП

Практиките на 8 европейски държави относно интеграцията на деца със СОП в образователната система са проучили четирима преподаватели от ІV ЕГ „Фр. Ж. - Кюри“ в продължение на 3 години. Това разкри един от участниците в инициативата – преподавателят по философия Ивайло Стаматов, в студиото на предаването на телевизия „Черно море“ -  "Посоки.eu", с автор и водещ Елена Кирова. „Идеята е да се създаде подходяща атмосфера за интеграцията на деца със специални образователни потребности в масови училища и детски градини. Направихме проучвания във всяка от страните колко внимание се обръща на този проблем на различните нива – образователно, обществено и институционално. Анализирахме опита, натрупан до момента във Финландия, Гърция, Италия, Франция, Германия, Турция и Полша. Водеща в това отношение се оказа Финландия. Там нямат проблем с финансирането на училищата, но не това се оказа решаващо относно интеграцията на децата със СОП. Проучването показа, че най-важна е подготовката на кадрите. Учителите там са в крак с новостите, те самите правят изследвания относно работата с деца със СОП и са запознати изцяло с проблематиката. Другата позитивна практика, която може да се открои във финландската действителност, е свързана с това, че интеграцията на младежите със специални потребности не приключва със завършване на образованието. Много фирми са ангажирани с това да ги наемат на работа и да им осигурят професионална реализация, като в замяна на това получават данъчни облекчения от държавата“ – разказа Ивайло Стаматов.

 

Преподавателят по философия във Френската гимназия разкри, че в неговото училище към момента няма деца със СОП. „Опитвам се да обясня на колегите, че няма нищо страшно и различно в това да се работи с деца със специални потребности. На практика класовете са изградени от по 20-24 ученици и всеки има своите особености – образователни, личностни и т.н. Дали ще работим с още няколко и ще се съобразим с техните потребности, не би трябвало да е по-различно и притеснително“ – смята Ивайло Стаматов. Според учителя неговите колеги се притесняват да работят с деца със СОП, тъй като нямат опит до момента в това. По данни на проучването около 800 са децата със специални образователни потребности във Варна към 2016 година.

 

Следващата инициатива, по която доброволци от  ІV ЕГ ще работят, е проучването на европейски практики относно превенцията на отпадането от образователната система. По първоначална информация нивото на отпадащите у нас е по-високо от средното за Европа, а причините са разнообразни – социални, финансови, културни и др. Предстоят две обучения във връзка с по-качествената превенция, които ще се проведат в Германия и Финландия. Опита си ще споделят лектори от Гърция, Италия, Франция, Турция, Португалия, България и Полша.

 

Полина Петрова

 

Цялото предаване "Посоки.eu" от 21 януари вижте тук.

Коментари

Новини Варна