IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Други
13:12 | 15 ноември 2017
Обновен: 17:26 | 17 април 2024

Google става стандартна търсачка за Firefox за редица пазари

Mozilla е прекратила предсрочно договора си с Yahoo!, който бе сключен през 2014 г.

По материала работи: Борис Проданов
Google става стандартна търсачка за Firefox за редица пазари

Mozilla се радва на засилено медийно внимание през последните часове. Разработчикът на широко използвания браузър Firefox представи дългоочакваната нова версия на браузъра - Firefox Quantum, от която се очаква да върне Mozilla на върха.

 

Не по-малко важна за бъдещето на Mozilla е друга новина, на която почти не бе обърнато внимание. Yahoo! Вече няма да е стандартната търсачка за Firefox на няколко големи пазари. Нейното място се заема от Google, която ще бъде стандартна търсачка за САЩ, Канада, Хонконг и Тайван, предава Bloomberg.

 

В продължение на много години Google бе стандартна търсачка в глобален план за Firefox, докато преди три години Mozilla внезапно не прекрати сътрудничеството. Тогава Mozilla спечели свободата да сключва отделни споразумения за отделните пазари. Yahoo! стана най-важният източник на приходи, а заедно с това - стандартна търсачка за САЩ. В икономически план за Mozilla това не бе загуба. Само през първата година Mozilla успя да повиши приходите си с 90 млн. долара. 

 

Не е ясно колко ще плаща Google за възстановяването на това ценно дигитално място. Говорител на Google потвърди сделката, но отказа да коментира детайлите, а Mozilla не разкрива финансовите подробности.

 

Въпреки че продажбите на реклами от страна на Google продължават да се покачват, компанията трябва да разчита на браузърите, производителите на мобилни устройства и други канали за разпространение, за да се гарантира, че търсенето, видео услугите и цифровите реклами на Google се виждат от потребителите. Тези суми, наречени „Разходи за придобиване на трафик“ (TAC), нарастват до 5,5 млрд. долара през третото тримесечие, като са в размер на 23% от приходите от реклами.

 

През последното тримесечие увеличението на тези разходи бе обяснено главно с "промени в споразуменията за партньори", казва главният финансов директор на Google Рут Порат. Тя отказва да разкрие конкретните партньори. Много от тези плащания отиват за Apple Inc., която провежда търсенето с Google като стандартно в своя браузър Safari. През септември Apple добави търсенето с Google като доставчик по подразбиране за въпроси, задавани на главния асистент на Apple - Siri, като така замени Bing на Microsoft Corp. 

 

Вчерашната новина е изненадваща, като се има предвид, че партньорството между Mozilla и Yahoo! бе със срок от 5 години. Дори за Verizon, който вече е новият собственик на Yahoo!, решението е неочаквано.

 

„Yahoo! и Mozilla сключиха продуктивно партньорство през 2014 г.“, казва Чарлс Стюърт, говорител за дигиталния бизнес на Verizon Oath. „Изненадани сме, че Mozilla реши да избере друг път и сме в дискусии с нея за условията на споразумението“, посочва той пред Bloomberg.
 

Както предава агенцията, от Google са потвърдили, че има нов договор между Mozilla и Google, но нито Google, нито Mozilla досега са подали информация за финансовата страна на въпроса. 

 

Още през миналата година се появиха съобщения, че клауза в договора между Mozilla и Yahoo! разрешава на Mozilla да напусне партньорството в рамките на определен срок при придобиване на Yahoo!. Въпреки това Mozilla ще запази годишните плащания от около 375 млн. долара. Дали фондацията се е възползвала от тази клауза не е ясно. Във всеки случай сме свидетели на предсрочно прекратяване на договора.  

 

„Ние изпълнихме нашето договорно право да прекратим споразумението си с Yahoo! въз основа на редица фактори, включително да правим най-доброто за нашата марка, усилията ни да предоставим качествено търсене в мрежата и по-широко съдържание за нашите потребители. Смятаме, че има възможности да работим с Oath и Verizon извън онлайн търсенето“, казва пред TechChrunch Денел Диксън-Тайе, главен оперативен директор на Mozilla.

 

„Като част от фокуса ни върху потребителското изживяване и ефективността на Firefox Quantum Google ще стане и нашият нов доставчик на търсене по подразбиране в САЩ, Канада, Хонконг и Тайван. С над 60 оператора за търсене, предварително инсталирани като подразбиращи се или вторични опции в повече от 90 езикови версии, Firefox има по-голям избор на доставчици на услуги, отколкото всеки друг браузър“, добавя тя.

 

За Mozilla повече конкуренция означава предоставяне на потребителите на по-голям избор, когато те търсят информация и ползват услуги онлайн. Онлайн светът вече мина отвъд границите на компютъра и се разширява към мобилни изживявания, плътно контролирани от компании като Apple и Google.

 

Една по-самостоятелна Mozilla ще затрудни тези гиганти да злоупотребяват с пазарните си позиции, например чрез изопачаване на резултатите от търсенето в своя полза или блокиране на достъпа до съдържание на конкуренти.

 

Google и Mozilla често са съюзници, като всеки се стреми да направи интернет по-добро място за дейности като електронна търговия, блогове, социални мрежи, новини, издателска дейност и комуникация. Но тесните финансови взаимоотношения също са необичайни предвид факта колко често Google е в противоречие с мисията на Mozilla да гарантира на хората избор при онлайн дейността им. Google поддържа строг контрол върху своята мобилна операционна система Android и нейните многобройни свързани услуги като Google Maps, Gmail, YouTube, Google Music и Google Docs.

 

investor.bg

Коментари

Новини Варна