14:53 | 23 октомври 2018
Обновен: 08:35 | 23 април 2024

Откриха най-младия пулсар в нашата галактика

Пулсарът е неутронна звезда, която при наблюдение изглежда така, сякаш пулсира

По материала работи: Пламен Янков
Снимка: NASA

Повечето от обектите, които НАСА и други научни органи изучават в космоса, са невероятно стари. Не такъв обаче е случая с Кес 75. Разположен само на 19 000 светлинни години от Земята, Kes 75 е ултра-плътна звезда, която учените са склонни да посочат като най-младия познат пулсар в Млечния път.

Пулсарът е неутронна звезда, която при наблюдение изглежда така, сякаш пулсира. Неутронните звезди са останките, след като звездите експлодират в супернова. Тези супер-плътни обекти имат някои наистина странни свойства и често се въртят бързо, излъчвайки енергия. Ефектът на пулсиране се дължи на потока от радиация, която небесното тяло излъчва.

Обсерваторията на НАСА Чандра X-Ray, е мястото, на което учените за пръв път наблюдават този вид обекти и от 2000 г. насам проследява развитието на Kes 75. След като откриват звездата през 2000 г., астрономите на НАСА успяват да видят как пулсарът се променя през 2006 г., 2009 г. и 2016 г.

„В това композиционно изображение на Kes 75 високоенергийните рентгенови лъчи, наблюдавани от Чандра, са оцветени в синьо и подчертават пулсарната вятърна мъглявина около самия пулсар, докато рентгеновите лъчи с по-ниска енергия изглеждат лилави, показвайки отломките от експлозията“, обясняват от НАСА.

В края на миналата седмица НАСА обяви, че са налични проблеми с обсерваторията Чандра X-Ray, причинени  поради системна неизправност, и че безопасният режим на космическия кораб е бил задействан. Сега обаче се съобщава, че спътникът се е върнал в работен режим, което е чудесна новина, особено когато е в състояние да направи открития като горното.

Източник: BGR