Вечният град е пред екокатастрофа
Лекари алармират за проблема, прокуратурата започва разследване
Публикувана: 21 Jul 2019 | 11:34

След подпалването на няколко сметища, Рим се огъва под тонове изоставени отпадъци. Това е повтарящо се бедствие за вечния град, което обаче това лято достигна такова равнище, че лекарската колегия би тревога, а прокуратурата започна разследване.


Всяко лято, когато тълпи от туристи трябва да слаломират между купчини вмирисващ се в задушаващата жега боклук, жителите на Рим се бунтуват. В Туитър започна конкурс за намирането на най-отвратителните кофи за боклук в града.


Тази година Антонио Маджи, председателят на лекарската колегия в Рим, обаче сезира властите, като спомена пред АФП за "хигиенна тревога", която има риск да се превърне в "санитарна".


В действителност отпадъците привличат необичайна фауна почти до историческия център на италианската столица - гълъби, плъхове, диви прасета, която залива тротоарите, а миазмите се лепят по подметките на минувачите.


След като получи множество жалби, тази седмица римската прокуратура започна разследване, за да установи има ли евентуални пропуски.


Това не се дължи на липсата на средства: според доклад на фондация ОупънПолис (OpenPolis), през 2017 г. град Рим е похарчил над 597 евро на глава от населението за обработка на битовите отпадъци, далеч над средното за страната, преди Венеция (353 евро) и Флоренция (266 евро).


Според водещия римски всекидневник "Месаджеро" през 2018 г. данъкът за битовите отпадъци е възлизал средно на 394 евро на домакинство в Рим, при средно 300 евро за Италия като цяло.


Градът обаче не разполага с инфраструктура за премахване на отпадъците. От трите главни сметища, едното е затворено, а другите две бяха унищожени от пожар през последните месеци. А двата обекта за биологично третиране намалиха дейността си заради дейности по поддръжка.


Потребителите също носят своя дял от отговорността: неспазването на разделното изхвърляне усложнява обработката на отпадъците, да не говорим за матраците, хладилниците и диваните, изхвърлени край контейнерите за боклук.


Деградация и изоставяне


Обработката на отпадъци е основен фактор за конфликт между кмета на Рим Вирджиния Раджи, издигната от антисистемното "Движение "Пет звезди" (ДПЗ), и губернатора на област Лацио Никола Дзингарети, който е и председател на левоцентристката Демократическа партия.


На среща миналия вторник, в присъствието на министъра на околната среда Серджо Коста, и двамата увериха, че са се съгласили "до 15 дни" да има връщане към нормален режим. За да го постигне обаче, градът, който произвежда близо 5000 тона отпадъци дневно, ще трябва да транспортира още от тях навън, за да бъдат изгаряни в други региони или в чужбина.


"Всички се оплакват от отпадъците, но никой не иска устройство за изгарянето им", обяснява за АФП жител на града. "Изпращаме отпадъци в чужбина - в Австрия и Германия". "Разбира се, вината е на кметството, на кого другиго може да е? Но със сигурност не е на гражданите. Те са тези, които произвеждат отпадъци и трябва да ги изхвърлят, а държавните служби трябва да ги събират. Не е сложно. Плащаме данъци за това", уверява друг.


Папа Франциск, който е епископ на Рим, от своя страна говори през юни за град, "който страда от деградация и изоставяне". Дори министърът на вътрешните работи Матео Салвини, ръководител на крайнодясната партия "Лига", увеличи атаките.


Дълго време неговата партия, която е за отцепване на части от страната, не се интересуваше от Рим. Но сега, когато има победоносна националистическа формация, той изглежда решен да започне кампания, за да завоюва столицата на следващите местни избори, предвидени за 2021 г.
Предизвикателството е голямо: десницата и левицата, а сега и ДПЗ, се провалиха в управлението на този свръхзадлъжнял град, подложен на натиска на мощни групи за влияние.


Междувременно боклукът е само една от грижите за местните жители, принудени да търпят автобуси, които се подпалват или изобщо не идват, лошо поддържани дървета, които се сгромолясват при първия порив на вятъра, както и повсеместни дупки по пътищата.


Dnes.bg
 

Коментари ( 0 )