19:36 | 16 октомври 2019
Обновен: 02:00 | 2 март 2024

Учени открили живот на Марс още през 70-те на миналия век?

НАСА така и не повтаря тестовете

По материала работи: Пламен Янков
Учени открили живот на Марс още през 70-те на миналия век?

Всички се питат имало ли е живот на Марс и дали Червената планета е бъдещето на нашата Земя. Оказва се, че поне на един от въпросите сме отговорили още през 70-те на миналия век, пише dnes.bg.

В статия, публикувана в Scientific American journal, бившият учен от НАСА Гилбърт Левин твърди, че още през 1976 година, когато пращат сондите "Викинг" на Марс, са открили доказателства за живот на планетата.

По време на експериментите наречени Labeled Release (LR) учените тестват почвата на Червената планета. "Тогава отговорихме на вечният въпрос", пише Левин в статията си.

Сондите "Викинг" поставили хранителни вещества в почвата. Ако имало живи организми, то те щели да ги изядат и да оставят следи от метаболизъм, които радиоактвни монитори щели да засекат. За да бъдат данните точни, тестът се повтарял в почва, която предварително е била изпечена - процес, който е щял да убие всички живи организми, ако има такива, в нея.

В първите тестове следи имало. Във вторите нямало. Ала според Левин, НАСА не успяла да открие органични материали в почвата на Марс. Не успяла да повтори теста и в лабораторията си по-късно. За това организацията отхвърлила резултатите като фалшиви и ги отдала на непозната химична реакция.

"НАСА заключи, че LR е открил нещо, което имитира живот, но не и живот като цяло. От "Викинг" насам нито една от сондите на организацията не е носила инструмент за засичане на органични вещества със себе си", пише Левин в статията си.

"Какво е доказателството, че на Марс няма живот? Никакво", допълва той. Той обяснява, че дори и в мисията си през 2020 година, сондата, която НАСА ще прати на Червената планета, няма да има уред за засичане на живот.