Красимира Христова е уредник в Музея на куклите към Държавен куклен театър – Варна. С нея разговаряме в началото на лятото за това какви са хората, които посещават музея – само деца ли са, или има и възрастни и какви са най-честите въпроси, които й задават. По повод 65-годишнината на Кукления театър във Варна тя разказа интересни подробности за най-старата кукла в музея и за различните видове кукли, които са съществували през годините.

- Г-жо Христова, общо колко са куклите в музея?
- В музея са експонирани над 140 театрални кукли, от 24 емблематични спектакъла на Варненския куклен театър, както детски, така и за юноши и за възрастни. Това са представления, които са печелили различни награди при участието си в национални и международни фестивали. Подредили сме сбирката като отделни експозиции от спектакли, опитали сме се да представим главните герои, декорите, реквизита към представленията и затова този музей е пряко свързан с историята на Варненския куклен театър. Като постоянна експозиция на театрални кукли той е уникален за България. Това е първият и все още единствен по рода си музей. По време на всяка беседа аз запознавам посетителите с кукленото изкуство, с видовете и системите театрални кукли, разказвам за начина на водене на куклите, за задвижването им и съответно за историята на експонатите тук, в музея. Освен марионетките на конци, които всички деца разпознават, има кукли явайки, маротки, петрушки или ръкавични кукли, кукли маски – великани, естрадни кукли, сицилиански марионетки. В момента тенденцията е такава, че се използват предимно естрадни кукли, при които имаме открито и хоризонтално водене, т.е. актьорите може да бъдат наблюдавани на сцената.
- Коя е най-старата кукла в музея?
- Едната от композициите в музея представя точно тези най-стари кукли. Те са тук от основаването на театъра, който тази година чества 65-годишнината си. В периода 1952 -1958 г. са участвали в постановки на варненска сцена. Най-старата кукла от наш спектакъл е от Мара Пепеляшка, поставен през 1953 г.

Останалите експонати в тази група на най-старите са от „Аладин и вълшебната лампа“, „Двамата майстори“, „От птиче мляко“, „Аленото цвете“ – руската версия на „Красавицата и звяра“, „Дяволската воденица“ – първият спектакъл за възрастни на Кукления театър от 1955 г. , „Момичето с бисерните сълзи“ по Братя Грим и „Ненагледна красота“. Тези кукли са интересни с това, че са уникални като система. Самата конструкция и метод на задвижване са изобретение на Георги Сараванов – основателят на Варненския куклен театър. Тук е изложена и една от недовършените му кукли, която намерихме в специална кутия в старата сграда на театъра, тя не е участвала в наша постановка.

Неговата основна цел при изобретяването на кукли и боравенето с тях е била да изобрети кукла, която да бъде възможно най-натуралистична, да копира и имитира човека в най-голяма степен, с най-разгърнати и детайлни движения. Това са наистина много сложни кукли. Георги Сараванов основава в родния си град Пловдив през 1946 г. първия марионетен театър и през 1952 г. е поканен от Градския народен съвет да създаде куклен театър и в нашия град. „Патенцето“ от Нина Гернет е първото представление, което се е играло във Варненския куклен театър на 18 август 1952 г. Режисьор на постановката е Георги Сараванов. Както във всяко изкуство, в кукленото също си има тенденции. Първите театри, които се създават в България през 40-те години на миналия век, са били марионетни. След това 50-те и 60-те години се сменя тази тенденция, започват да се използват все повече кукли с долно водене, известни като връхни кукли, тъй като се появяват над параван. За да бъде съзвучен с тази нова тенденция и да запази своята идея, той предлага нов тип кукли, които някои специалисти и изследователи наричат обърната марионетка, тъй като задвижването е опосредствано с конци, но под нивото на фигурата, а не отгоре, както е класическата марионетка, и благодарение на съответните клавиши могат да се задвижват всички части на тялото. Такъв тип кукли имаме изложени в музея, те, за съжаление, не са изцяло реставрирани, но част от движенията им са запазени и имаме възможност да ги демонстрираме на посетителите. Някои от по-усъвършенстваните Сараванови кукли са изисквали присъствието на асистент кукловод. Материалът, от който са изработвани тези кукли, е дърво, затова те са доста тежки. Силно впечатление правят пропорциите и линиите на лицето – всичко е много детайлно и абсолютно натуралистично направено, за разлика от останалите, които са по-схематични.
- Как се съхраняват куклите в музея и какви грижи се полагат за тях?
- Сложно е … Тъй като те са изработени от характерни материали. Повечето експонати, които сме изложили на първия етаж, са от 70-те и 80-те години на миналия век. Стараем се да осигурим постоянни атмосферни условия през цялата година и сухо почистване на куклите. В художественото ателие се освежават и реставрират някои от тях.
- В ателието само се реставрират стари кукли или се изработват и нови?
- И двете… В него се обезпечава материалната част на всеки един спектакъл – декорите, реквизита, куклите, костюмите. Сценографът предоставя своя проект и всичко се изработва в художественото ателие – там работят художници, конструктори, в момента са 4-ма. Времето, което отнема работата в ателието, е различно за всеки проект, зависи не само от сложността на куклите, които трябва да се изработят, но и от мащаба на самия спектакъл. За един не много мащабен спектакъл минимум около месец отнема изработването на нови кукли и декори. Имаме спектакли, за които е необходим и по-продължителен период.
- Към коя кукла в музея посетителите проявяват най-голям интерес?
- Всеки си има предпочитания, но ако говорим за дечицата, които са основни посетители в музея, те се впечатляват от по-големи фигури, като тролчетата от “Коледна приказка” по Туве Янсен,

също от куклата от „Дяволската воденица“, тъй като старите кукли, както ви казах, са по-детайлно изработени и наподобяват в голяма степен човешко същество. Куклите от „Буратино“ също много се харесват, както и куклите от „Новите приключения на Бубу“,

което е българският вариант на „Пинокио“, също от „Славеят“ по приказката на Андерсен,

от „Юнакът и златната ябълка“.

Всъщност, когато посещават музея, децата разпознават много от любимите си герои от класически приказки.
- Какви хора посещават музея?
- Основно при нас идват групи от деца. Работим с училища, детски градини и занимални много усилено. Правим и дни на отворените врати в театъра и музея. Разнообразяваме стандартните посещения с беседа с допълнителни модули, като уъркшоп за кукли или пленер, на който децата рисуват куклите, посещават сцената, обясняваме им кой какво работи в театъра, как се ражда един спектакъл, показваме им художественото ателие, репетиционните зали и ги запознаваме с „кухнята“ на кукленото изкуство. За децата е интересна игровата част, с която завършва беседата, тъй като експонатите ги задвижвам само аз, но накрая им предоставям няколко несложни кукли от различни системи, които съм подбрала от наши спектакли, и такива, които са правени от деца по време на уъркшопове. През учебната година често комбинираме посещение на спектакъл с посещение на музея. Освен организирани посещения на деца с учители често се случва родители да доведат децата си преди или след спектакъл. Чуждестранни туристи имаме най-вече през лятото, подготвили сме беседи на няколко езика.
- Какви въпроси най-често ви задават децата?
- Дали тези кукли продължават да участват в някой спектакъл, дали могат да ги видят на сцената. Но куклите в музея са от спектакли, които са поставяни на наша сцена през годините и са подбрани, т.е. не са част от актуалния ни репертоар. Само едно от заглавията, което е представено тук, се играе и днес, но с нова сценография и режисура. Това е „Рибарят и златната рибка“, тук е представена версията на спектакъла от 1974 г.
- А чужденците какво ви питат?
- О, те са много любопитни, дори се случва да си водят записки. Те се интересуват по-скоро от системата на работа в нашия театър, тъй като в Западна Европа кукловодите не са организирани в държавни театри. Интересуват се по какъв начин се учи, за да станеш куклен актьор, самите техники на изработване на куклите много ги впечатляват, питат какви са видовете и коя от тях най-често използваме.
- Разпознават ли някои персонажи, които са характерни за техните култури?
- Най-често руснаците. Куклите, които разпознават, са от „Дама Пика“ – спектакъл по Пушкин за възрастни,

„Буратино“, „Рибарят и златната рибка“, които са характерни за тяхната култура. Също и „Златка, златното момиче“, тъй като те имат аналогична приказка. За децата е по-интересно, когато имат някаква предварителна подготовка, когато познават приказката. Когато историята е непозната за тях, аз им разказвам приказката, представям им героите по време на беседата.

- Можем ли да кажем, че това лято туристическият сезон при вас вече е открит, имате ли посещения от чуждестранни гости?
- Да… Имаме вече посещения от руснаци и английски говорещи, имах дори и беседа на испански. От месец май започнаха по-активно посещенията от туристи, от „Нощта на музеите“. Ние ежегодно се включваме в тази инициатива. Тази година специално за нея бяхме подготвили интересна демонстрация на “Театър на сенките”. За него използвахме едни много специфични кожени кукли, които са много фини и сложни. Обикновено имаме посещения от туристи през цялото лято, като най-активният период са месеците юли и август. Не само деца ни посещават, но също и възрастни, които по някакъв начин са заинтересовани от кукленото изкуство, други се занимават с анимация или филмова индустрия. Идвали са и професионалисти кукловоди от други страни.
- Как оценяват това, което виждат тук, в музея?
- От изложеното тук могат да оценят работата на сценографа и художниците. Те са запознати с видовете и системите кукли и как се води всеки един от тях. С тях разговаряме по-скоро за тенденциите в световен план и за образованието в България, което тук е висше, докато на запад за кукловод се изкарват едни допълнителни курсове за системата на държавните театри.
Полина Петрова
Снимки Пламен Гутинов











Една трета от руснаците нямат пари за храна
България посреща еврото с първата пощенска марка за 2026 г.
Мариан Бачев с първи коментар след скандала с Росен Белов и д-р Хасърджиев
Учени разкриха как бихме се държали точно преди края на света
Исторически момент: Ще „хванем“ парче от комета
Експеримент показа поведението на хората няколко дни преди края на света
Уловиха тайнствен обект между Сатурн и Уран
В Чили функционира телескоп, способен да наблюдава хиляди звезди едновременно
Хебър пуска билети от 20 до 30 лева за Левски
Юве, а сега накъде? Спалети е скъпият вариант, Паладино - евтиният
Валентина Георгиева мина преглед при лекаря на националния отбор
Лудогорец ще сваля Левски от върха с таран от Бразилия
13 маникюра, идеални за Хелоуин (+Снимки)
Рецепта за вегетарианци: Печено червено цвекло с розмарин
Маникюри за късмет и пари през ноември (+Снимки)
Рестарт на диетата: Есенни храни за здраве и отслабване
Плеврален излив – на какво може да се дължи?
Отразява ли се пълнолунието на съня ни?
ЕМА реагира на нарастващата дезинформация за GLP-1 медикаментите
Есенни супи, които децата наистина харесват
BalREc 2025 очертава посоката на устойчивия пазар на недвижими имоти и инвестиции в България
Една трета от руснаците нямат пари за храна
CRISPR-Cas9, квантовите технологии, AI - постиженията, които промениха света
От дървото до карбона: Чудната история на автомобилните каросерии
Любимата ми – Том Ханкс отпразнува 69-ия рожден ден на съпругата си Рита Уилсън
Синовете на Бритни се страхуват, че тя ще умре
Коментари