Между 8 и 10 пъти по-малко плаща един камион, който преминава през България, в сравнение с други страни в Европа, а над 50% от трафика у нас е транзитен. Това коментира транспортният министър Ивайло Московски пред bTV по повод въвеждането на тол система в България.
„Един камион прекосява България по най-натоварения трафик с еднодневна винетка за 10 евро", добави той. Според него същият камион в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария – 84 евро, в Словакия – 101 евро, в Австрия – 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро, което е средно между 8 и 10 пъти повече, отколкото в България.
По думите му има механизми, които могат частично да компенсират натовареността към локалния бизнес. „Не би могло да се каже, че за местните фирми тол таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи”, смята министърът.
Той цитира доклад на Световната банка, според който, ако се промени винетната система за таксуване за превозни средства над 3,5 тона, приходите за държавата от този вид пътна такса би бил не по-малко от1 млрд. лева на година.
До 3,5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите, каза още Московски.
Желанието ни е през есента на тази година да се стартира процедура за закупуване на нови влакове, каза още транспортния министър. Идеята е капиталовият трансфер за железниците от държавата в размер на 35 млн. лв. на година да бъде събран за следващите 10 г., тоест доставчикът да достави влакове за около 350 млн. лв., уточни Московски.
Подвижният състав на БДЖ, особено локомотивите, в някои случаи е на повече от 40 г., но това е състоянието на компанията, коментира министърът поредният инцидент със запален локомотив, при който пострадаха двама машинисти.
„Ние я заварихме с необслужвани дългове от над 850 млн. лв. Към момента компанията е с 393 млн. лв. задължения“, подчерта той. Според него все пак има и влакови направления, които са с добри условия и самият той често ползвал този вид транспорт.
Близо 250 мнлн. евро ще струва новия транспортен коридор между София и Скопие в българската си част София – Перник – Радомир, каза още Московски. По думите му предстои довършването на проектирането на участъка до Гюешево и македонската граница, чиято стойност ще стане ясна до края на годината.
Същевременно инж. Светослав Глосов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, коментира пред Нова телевизия, че приходите от тол системата ще бъдат инвестирани в подобряване на републиканската пътна мрежа. Ще се изграждат и места за изчакване на тежкотоварните автомобили, обясни той, цитиран от пресслужбата на Агенцията.
Тол системата е по-справедилвият начин за заплащане за преминаването по пътната мрежа, т. е. който ползва повече, да заплаща повече. Точната цена за преминаване на база изминато разстояние за превозни средства с над 3,5 тона ще бъде определена след отваряне на офертите в обществената поръчка за проектиране на системата и от решение на правителството, поясни той.
Предвидено е да бъдат ползвани добри практики от въведените тол системи в други европейски страни, като облекчения за нови автомобили, които са по-екологични. Предстои провеждане на обсъждания с превозвачите, каза още Глосов.
Тол системата първоначално ще обхване автомагистралите и по-голяма част от първокласните пътища, защото по тях преминава транзитният трафик през България, добави той. Плановете са обхватът ѝ да достигне 80% от пътната мрежа в България.
Винетната такста за леките автомобили до 3,5 тона ще остане, като тя ще се заплаща електронно. Електронната винетка ще се контролира от устройствата, които ще контролират и тол таксите за тежкотоварните автомобили над 3,5 тона.
При липса на обжалвания тол системата се планира да бъде изградена през 2018 г. и въведена от 2019 г., обясни още Глосов.
investor.bg