Снимка: БГНЕС
Индикациите до момента са от 4 до 8 ч. на 14 май София да бъде блокирана и да няма градски транспорт, каза пред обществената телевизия кметът на София Васил Терзиев.
Поводът е обявеното от КНСБ намерение за протест на тази дата на Столичния градски транспорт под надслов "Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“.
"Не сме спирали да говорим със синдикатите, да търсим решения, но имаме доста големи различия в позициите. Те искат 400 лв. за тази година върху базовата заплата на абсолютно всички в системата, 500 лв. – догодина, и 600 лв. през 2027 г. Ние можем да с позволим на този етап 5% увеличение, което е около 100 лв. върху основното възнаграждение, просто няма друга възможност", обясни Терзиев.
"Моето разбиране е, че средствата, когато са ограничени, могат да отидат там, където има проблеми, а те са най-вече в Столичния автотранспорт, по-конкретно с водачите", добави той.
По думите му средната брутна заплата в автотранспорта на София в момента е около 3900 лв. за водач, в метрополитена около 4600 лв., като не са включени 300 лв. за храна на месец.
От 2018 г. до момента заплатите са се качили средно с около 150%, но това не е решило нито един от системните проблеми, каза столичният кмет.
"Заплащането е част от проблема, основните са най-вече условията на труд и подвижният състав. За да подменим подвижния състав, са нужни около 1 млрд. лв.", посочи Васил Терзиев.
За бъдеща "червена зона" за паркиране и такса от 5 лв. на час според него има разбиране, че е крайно време да се увеличи цената на паркирането, за да се олекоти проблемът в най-натоварените зони и да може да се финансира системата, която има отношение към него, към безопасността и към градския транспорт.