Варна °
fallback
Новини Варна
15:15 | 25 юни 2025
Обновен: 15:26 | 25 юни 2025

За 5 месеца: Варненската полиция е предотвратила телефонни измами за четвърт милион

Задържани са 15 "мулета"

По материала работи: Александър Дечев

За пет месеца през тази година в полицията във Варна са регистрирани 15 телефонни измами, а предотвратените щети са за над 250 хиляди лева, дадени от възрастни хора, каза главен инспектор Живко Костадинов, началник сектор „Противодействие на престъпността“ в Областната дирекция на МВР във Варна. По думите му са задържани 15 „мулета“, пише БТА.

Практиката показва, че телефонните измами се извършват по стационарни телефони. Таргет групата на измамниците са хората на над 70-годишна възраст. По думите на Костадинов любимата схема е провеждането на специализирана полицейска операция. При първоначалното позвъняване измамникът полага усилия, за да се усъмни жертвата и да разбере, че се опитват да го излъжат. Когато човекът затвори, веднага получава ново обаждане, този път от „полицай“, посочи Костадинов. Вторият път на жертвата се обяснява, че органите на реда провеждат разследване и тя може да помогне, като предаде пари, които ще ѝ бъдат върнати веднага при залавяне на измамника. По-възрастното поколение с готовност съдейства на полицията по принцип, а и под влиянието на адреналина, хората не се замислят, посочи Костадинов. По думите му измамниците са и достатъчно убедителни. Те внушават на жертвата, че районът е обкръжен от полиция и жандармерия, че даже и снайперисти има разположени, така че няма никаква опасност. В резултат човекът просто хвърля през терасата пари или ги занася на указаното му място.

Измамниците, които лъжат по телефона, са на територията на друга държава, но са българи, допълни Костадинов. По думите му те ползват карти на чужди мобилни оператори, като се позиционират на обществени места, което усложнява разследването. „С колегите от дирекция „Международно сътрудничество“ добре партнираме и успяваме много от „мулетата“ да ги задържим или с цялата сума, или поне с част от нея“, посочи Костадинов. Той уточни, че макар понякога да минават месеци в разследване в партньорство с полицаи от другите държави, се стига и до организаторите. През тази година по този начин са задържани четирима организатори на такива престъпни схеми.

„Мулетата“ т.е. преносителите на сумите, дадени от жертвите, най-често се набират чрез интернет сайтове за обяви за работа, допълни експертът. По думите му хората обикновено пускат обява, че търсят работа и имат собствен транспорт. Когато измамниците се обадят, обикновено „мулето“ тръгва с мисълта, че са го наели като куриер, едва когато остави пратката в граничен град, му става ясно каква е схемата, посочи Костадинов. Той уточни, че мнозина си замълчават, защото им се плаща за превоза, но се увеличават случаите, в които, когато се усети, шофьорът отива в най-близкото районно управление и предава парите. Стигало се е дотам, че измамниците звънят на тел.112 и да се оплакват, че са измамени, допълни Костадинов.

Експертът коментира още, че сега набира скорост нов тип телефонна измама, наречена спуфинг, при която жертва стават млади работещи хора между 18 и 40-45 години, които ежедневно боравят с интернет банкиране и плащания чрез телефона си. Измамата стартира с обаждане от мъж, който с авторитетен тон съобщава, че е служител на примерно ГДБОП и току-що е задържан човек, направил опит да изтегли спестяванията на жертвата, или е пробвал да тегли голям кредит на нейно име, посочи Костадинов. По думите му позвъняването е от български номера, като в някои случаи дори са на реални институции, фирми или хора. Той уточни, че обаждащият се посочва три имена, уж на задържания, и започва да обсипва жертвата с информация, като междувременно обаче иска и лични нейни данни под предлог, че попълва протокол. След това мнимият полицай посочва, че се провежда мащабна акция, разбира се секретна, и човекът трябва да очаква обаждане от банкова служителка. Следва обаждане от жена, от друг телефонен номер, допълни Костадинов. „Банковата служителка“ разяснява, че заради нерегламентирания опит за изтегляне на спестяванията на жертвата, на нейно име е открита платинена сметка в БНБ. Тя убеждава потърпевшия, че за да се защити, трябва да прехвърли всичките си пари, включително от други банки, в платинената сметка. „Банковата служителка“ познава терминологията и отговаря на въпроси в детайли, като акцентира върху действията, които трябва да предприеме жертвата и че трябва да се действа веднага, допълни Костадинов. На потърпевшия дори му се предлага вариант, ако не иска сметката в БНБ, да ползва виртуален портфейл чрез криптомат, или да бъде посетен от куриер на банката. Според реакцията на жертвата, в схемата може да влезе и мним прокурор, каза още Костадинов. По думите му този „разширен“ вариант на измамата е прилаган за сега в един случай. „Прокурорът“, позвънил на жертвата, също бил запознат детайлно с правната терминология и ѝ напомнил, че отказът за съдействие може да се приеме като съучастие към престъпна група и подлежи на наказателна отговорност.

Хората трябва да внимават много, бе категоричен Костадинов. Неговият съвет беше при получаване на обаждане, да се обръща внимание дали човекът отсреща настоява за спешни и конфиденциални действия. Най-добре е първо да се осмисли разговорът, да се позвъни в банката, посочи Костадинов. Той подчерта, че независимо за какъв се представя отсрещният, не бива да се предоставя по телефон лична информация или кодове на сметки. Не на последно място е нужно чрез тел.112 да бъде информирана и полицията, за да може да бъдат предприети адекватни и бързи мерки, обобщи експертът.

Автор на статията:
Александър Дечев
полиция ало ало измама телефон телефонна измама варна
1 коментара
fallback
fallback