Инж. Иво Янакиев е председател на УС на Национално сдружение “Общество на инженерите по железен път” (НСОИЖП). Националното сдружение организира конференция на тема “150 г. железопътна линия Русе – Варна. 150 г. железопътна инфраструктура в България”, която се проведе днес във Варна.
- На 10 юни ли е осъществено първото пътуване с влак по линията Русе-Варна?
- Точната дата е 7 ноември. На тази дата Мидхат паша като валия на Русе пътува с влак от Русе до Варна и като пристига във Варна оповестява, че линията е открита за експлоатация. Тя после е спряна, за да могат да се отстранят редица грешки и дефекти, но това е официалната дата.
Годишнината от откриването на линията Русе-Варна е и кръгла годишнина от началото на железопътните съобщения по българските земи, които в последствие дават началото и тласъка на развитие на целия жп транспорт като отрасъл с изключително значение за развитие на съвременната българска държава.
Конференцията, която проведохме днес е в аванс. Оставяме място на другите държавни органи и институции да се включат и може би да има тържества на 7 ноември. Министерството на транспорта най-вероятно ще има грижата за това.
- Колко натоварена е жп линията Русе-Варна?
- За миналата година това е една от жп линиите, по която товарното напрежение бележи ръст. Има традиционни железопътни трасета в България, които са натоварени години наред. Те са свързани с работата на промишлеността и в това отношение жп транспорта може да се каже, че е един своеобразен индикатор на състоянието и икономиката на България. Неслучайно трета железопътна линия София-Карлово-Бургас винаги е била най-натоварената, именно заради работата на целия комплекс предприятия около Пирдоп.
- Какви са проблемите на тази жп линия в момента?
- За проблеми може да се говори изключително от технически характер. Те са свързани с техническото състояние на жп линията и най-общо може да кажем, че както и всички други железопътни линии, и тази има нужда от модернизиране. Ако не може да направим нови жп линии, то трябва да поддържаме в много добро състояние съществуващите и да ги модернизираме, като предлагаме най-съвременни решения от технически, организационен и др. характер.
- Доколкото разбрахме до 2020 г. няма да се реализира проектът за модернизация, който е разработен. Какви са шансовете след това и ще бъде ли актуален все още?
- Проектът, ако се забави неговата реализация, естествено ще му се прави актуализация. Говорим за периода след 2020 година. Може да се появят други обстоятелства, които да наложат започването на модернизационните работи по-рано, но това е в сферата на предположението. Като цяло трябва да има финансиране. Това е основната пречка към настоящия момент. Иначе тази линия Русе-Варна е доказала своята необходимост именно като линия за товарни превози. Разбира се, това не означава, че няма да се използват възможностите за един удобен превоз с влак Русе-Варна за пътническо движение. За да постигнем обаче едни добри, комфортни условия за пътниците и действително да стане привлекателно пътуването, скоростите трябва да бъдат други - като абсолютният минимум е 160 км/час. По-специално, ако говорим за пътнически превози в България, трябва да гоним скорости между 200 и 250 км/час. Сега влаковете се движат с до 100 км/час.
- Колко километра е железопътната инфраструктура у нас?
- В момента железопътната мрежа в България, която е в експлоатация, е над 4000 км. Има участъци и линии, които бяха закрити през годините, заради спирането на много промишлени предприятия, промяна на интереса на населението и др.
Златина Добрева
(Използвани са въпроси и на други медии)