Варна °
fallback
Област Варна
14:45 | 8 май 2025
Обновен: 21:56 | 8 май 2025

Форум в Аврен обедини малките варненски общини за решаване на проблемите им в образованието

Събитието получи подкрепа и от евродепутата Емил Радев

По материала работи: Александър Дечев

Първи регионален форум по проблемите на образованието в малките населени места се проведе в Аврен. В събитието, организирано от община Аврен, съвместно с ОУ „Христо Ботев“, взеха участие представители на Министерство на образованието и науката, РУО – Варна, кметове и зам. кметове на малките общини в област Варна, представители на дирекциите по образование в общините, директори на училища и учители.

Събитието получи подкрепата и на Доц. д-р Емил Радев, член на Европейския парламент, който изпрати поздравителен адрес до участниците и организаторите, и им пожела успешна работа и резултати в усилията за създаване на модерна и вдъхновяваща училищна среда.

Кметът на община Аврен Емануил Манолов откри Форума с послание, че всяко дете, независимо от това къде е родено и къде се обучава, има право на качествено образование в съвременна учебна среда. Той подчерта, че е изключително важно децата да бъдат научени как да търсят и намират точна и вярна информация в днешния дигитален свят, да мечтаят, да си поставят цели и да ги постигат с помощта на своите учители. Г-н Манолов поздрави участниците в събитието и допълни, че следващата година то ще се организира в национален мащаб.

Гост-лектори на Първия регионален форум по проблемите на образованието в малките населени места бяха Проф. д-р Евгени Станимиров, ректор на Икономически университет – Варна, Инж. Димитър Димитров, съучредител и вдъхновител на движението „Сподели и Вдъхнови“, Проф. д.п.н. Николай Колишев и Проф. д-р Илиян Ризов от Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование към Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“ и Проф. д-р инж. Теодора Бакърджиева от Катедра „Компютърни науки“ на ВСУ „Черноризец Храбър“. Темите, които бяха представени, свързани с лидерството, създаването на екипи, творческото обучение, ученето чрез игра и изкуствения интелект, предизвикаха огромен интерес и според участниците в събитието, ще бъдат полезни в бъдещата им работа.

Силно послание за необходимост от национална програма и стратегия за развитие на малките училища в страната отправиха участниците в дискусионната част на Форума, в която взе участие и г-жа Полина Фетфова - началник на отдел „Квалификация и кариерно развитие“ в Министерството на образованието и науката.

Модераторът на събитието г-жа Марица Гърдева подчерта, че учителите в малките населени сместа са героите на нашето време, защото успяват с много ентусиазъм и почти без пари, често преподавайки в слети паралелки, да постигат резултати на НВО понякога по-добри от тези в училищата в някои от големите градове.

Проблемите, които поставиха участниците във Форума са общи за малките населени места и решаването им не търпи отлагане:

-        Намалява броя на учениците, увеличават се маломерните паралелки и необходимостта от сливане на паралелки.

-        Средствата са крайно недостатъчни за пълната издръжка на училищата в малките населени места.

-        Слаб интерес от страна на бизнеса за партньорства и затруднен достъп до проекти и външно финансиране.

-        Обучават се почти 100%  деца-билингви, а учебното съдържание не е съобразено с това и резултатите на НВО са трайно ниски там.

-        Липса на квалифицирани кадри. По-малкият брой ученици води до формиране на малък училищен бюджет. Това определя по-ниски работни заплати и липса на допълнителни възнаграждения.

-        Голямата административна дейност се поема само от един директор и един счетоводител. Свръхнатовареност на учителите с документация и допълнителни ангажименти.

-        Незаинтересованост от страна на родителите и учениците към учебния процес.

-        В по-голямата си част училищата се отопляват на твърдо гориво и нямат възможност да кандидатстват за финансиране за по-икономично и екологично отопление.

-        Поради малкия брой ученици, училищата в малките населени места са ограничени да кандидатстват и по повечето национални програми.

-        Училищните автобуси, които извозват децата до средищните училища са морално и технически амортизирани.

-        Често МОН не се съобразява при определянето на т.н. „защитени училища“ и децата се налага да бъдат прехвърляни да се обучават в друга община.

-        Процедурата за прекатегоризиране на учителския труд на 2-ра категория отдавна е останала само като добро пожелание.

Г-жа Полина Фетфова бе изключително впечатлена от факта, че повечето от учителите в малките населени места имат по няколко специализации и преподават по няколко предмета, често в слети паралелки. Тя пое ангажимент да запознае Министъра на образованието Красимир Вълчев с поставените проблеми и участниците във Форума да получат отговор от МОН за възможностите и стъпките за тяхното разрешаване.

Автор на статията:
Александър Дечев
Аврен общини малки общини Област Варна Варна образование Емил Радев Емануил Манолов
10 коментара
fallback
fallback