Българските деца - все по-самотни
Причини: Самотно родителство, бедност, технологиите
Публикувана: 15 Jan 2019 | 18:38

Самотното родителство, крахът на авторитетите, социалната бедност и технологиите са сред основните виновници за задълбочаването на детската самота. Проблемът заема централно място в проекта за Национална стратегия за детето 2019 -2030 година, публикуван преди дни за обществено обсъждане, а в решението му психолози и социални работници се опитват да ангажират всички по веригата на детското развитие – семейство, образование, здравеопазване, социални грижи, култура и др.

 

 

„Днес семейството все повече липсва, постепенно преминаваме от колективизъм към индивидуализъм, а технологиите ни отчуждават. Така все повече стоенето вкъщи или в мрежата се превръща в по-сигурното, по-защитеното място“, коментира темата детския психолог Младен Владимиров пред БНТ. Според него проблемът детска самота е резултат от обществени процеси, на които с години не е обръщано внимание. „Родителите често избират големите градове за работа и така детето се отдалечава от своите приятели. А има и много родители, които физически не присъстват в отглеждането и възпитанието на децата си - гледат ги по скайп, отивайки в чужбина“, допълни той.

 

 

В същото време няма официална статистика по темата с детската самота, но е изключително важно как родителите я възприемат, коментира и Даниела Колева, директор на програма „Закрила на детето“ към УНИЦЕФ. „Възрастните изживяват невероятен стрес в опитите си да осигурят подкрепа на децата си и техните нужди“.

 

 

 

Психологът Младен Владимиров потвърждава, че родителите също много често пъти са самотни. „За първи път виждам, че в стратегията се говори за ранна превенция – за подкрепа на децата още във възрастта 0 – 3 години. Защото днес все по-често баби и дядовци отглеждат тийнейджъри, а майки или бащи - също все по-често сами отглеждат децата си. Това води до липсата на един или друг ролеви модел за най-малките. Днес има деца, които до 10-та си година не виждат мъжки модел, защото са отглеждани само от майка си, а и учителската професия е силно феминизирана. За момчешката идентичност и момичешката увереност ролята на мъжкия авторитет е изключително важна“, подчерта психолога.

 

 

В подкрепа на думите му в Националната стратегия за детето 2019 -2030 г. е заложено стимулиране на проактивната роля на бащите в отглеждането на децата чрез организиране на обществени кампании за споделено родителство, както и навлизане на повече мъже в помагащите професии.

 

 

„Истината е, че няма рецепти, трябва да познаваме детето си. И да има авторитети, от които то да се учи“, припомни Владимиров. Той припомни, че когато са правени анкети по механизма за превенция на училищния тормоз много млади хора споделят, че не се обръщат към родителите си при проблем. Нещо повече – въобще не знаят към кого да се обърнат когато са очевидец или обект на престъпление. „Говорейки за стратегията забелязвам за първи път елемент на позитивизъм – първо: за възпитание без насилие и най-важното -  за реформа в детското правосъдие. В момента децата извършители на престъпления са лошите деца, а реално те са или много самотни, или много объркани деца. Така че когато разчупим самотата ще накараме детето да говори с някой с по-голям социален и житейски опит. Само така то ще усети подкрепа“, категоричен е детския психолог.

 

Puls.bg

 

Четете още:  

Коментари ( 0 )