IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 19°
Избрано
20:07 | 17 април 2019
Обновен: 10:32 | 8 май 2024

Не достигат пилоти за гражданската авиация

Очакванията са проблемът да се задълбочи не само в България, а и в световен мащаб

По материала работи: Пламен Янков
Не достигат пилоти за гражданската авиация

Не достигат пилоти за гражданската авиация и очакванията са проблемът да се задълбочи не само в България, а и в световен мащаб. Авиацията ще удвои обема си до 2035 година, според Европейската стратегия за развитие на въздухоплаването, каза за „Дарик“ председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. Между 40 и 50 хиляди евро струва обучението на пилоти у нас. Това е два пъти по-малко от таксите в Западна Европа, но е непосилно за българския стандарт, добави той.


750 пилоти работят за българските авиокомпании в момента, като около 5 процента вече са чужденци, тъй като има недостиг на кадри, заяви Светослав Станулов. Между 20 и 30 пилоти са нужни на бранша на година, но се обучават 15 добави той.


„Между 40 и 50 хиляди евро е обучението на един професионален пилот. Това е два пъти по-малко, отколкото в Западна Европа, но това е непосилно за едно българско семейство. В Европа стандартно повишаване на квалификацията в областта на авиацията категорично се поддържа и финансово от държавата. В България беше така до преди 10 години“, каза Станулов.


Между две и три години продължава обучението за пилоти. Завършилите го получават лиценз за професионален пилот, който може да управлява двумоторен самолет в двучленен екипаж както по прибори, така и по правилата за визуални полети.


След постъпване на работа следва около месец и половина обучение за съответния тип самолет, което обикновено се финансира от авиокомпаниите, обясни Станулов.

 
Българската гражданска авиация разполага с два квалифицирани учебни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и с школи за първоначално обучение на пилоти.


„Трябва да се премине през медицински прегледи и такива за психическото състояние, трябва да се знае английски отлично, средно образование. Някои от компаниите правят предварително интервю“, допълни той.


С над 1 милион повече пътници са летели до и от България с международни полети през 2018-та в сравнение с 2017 година, което е 9.2 процента растеж, по данни на Асоциацията на българските авиокомпании.


С 6 процента се очаква да се увеличат авиопътниците през 2019 година в световен мащаб, достигайки рекордните 4.59 милиарда, според Международната асоциация за въздушен транспорт. До 2037-ма пък клиентите на авиокомпаниите се очаква да достигнат 8.2 милиарда, като увеличението ще се дължи на търсенето в Китай, Индия и Индонезия.

Коментари

Новини Варна