Проф. Стоян Маринов: Парти туризмът и тази година е във възход
Сезонът няма да се провали, но се връщаме на нива отпреди няколко години, посочи експертът
Публикувана: 9 Jul 2019 | 9:22 От: Борис Проданов

„Туристическият сезон не е пред провал. Някои дори говорят за край на българския летен ваканционен туризъм. Това не е така. Сезонът протича нормално, макар и слабо. Ако се върнем 3 – 4 г. назад, ще видим, че ръстът в последните години не се е дължал на продукта, който предлагаме, и доброто съотношение „качество – цена“, а на проблемите (основно – геополитически) в конкурентни дестинации – Египет, Турция, Тунис“, каза за тв „Черно море“ проф. д-р Стоян Маринов, преподавател в Икономическия университет – Варна, и член на УС на Варненската туристическа камара.

 

Той посочи, че през тези години на ръст гостите са предпочели именно България като по-спокойно място за почивка.

 

„Най-сериозен е спадът от Германия. Вижте цените на турските хотели и нашите. Комшиите предлагат all inclusive за 1000 евро на седмица в 4-звезден хотел с одобрение над 97% , а при нас ставките са същите, но одобрението не надхвърля 60%. Трябва да мислим за подобряване на продукта и удовлетворение на туристите, а после за реклама и др. неща“, посочи експертът.

 

Според проф. Маринов и тази година парти туризмът бележи ръст, а гостите са най-вече от Великобритания.

 

„Британците харесват нашите курорти – най-вече Слънчев бряг и Златни пясъци. Парти туризмът и тази година е във възход. Хотели, ориентирани към млада публика, в момента са пълни и сигурно ще приключат сезона с резултати, по-добри от миналата година. Хотелите за по-зряла публика обаче са в спад“, категоричен е проф. Маринов.

 

Градският туризъм е на равнището на миналата година. Няма драстични спадове както в морския ваканционен туризъм.

 

„Вината за проблемите в курортите я отнасям основно към хотелиерите. Туристите оценяват хотел, стая, обслужване и околност. В България напоследък има разнобой между бизнес, община и държава, което крайна сметка налива вода в мелницата на конкурентите. Отстъпките от 20 – 30%, с които се опитваме да привлечем гости в последния момент, обаче въобще не са наш патент. Турция има по-големи намаления – дори около 35%, докато нашите реално са не повече от 14%. Това значи, че свободни места има не само в България, което изостря конкуренцията на пазара“, изтъкна експертът.

 

Проф. Маринов одобрява идеята на Министерството на туризма курортите да се районират.

 

„Така всеки тип аудитория ще си има своята зона на изява. Особено това е важно за парти туризма, където гостите са и доста шумни. Тези туристи не могат да отидат в Египет или Турция, защото просто няма да могат да си правят, каквото искат“, аргументира се той.

 

Трябва всички заинтересовани да работят в една посока, за да постигнем търсените резултати, убеден е проф. Маринов.

 

И не скри, че привличането на нискоквалифицирани кадри от чужбина не влияе положително на родния туристически продукт. А интерес към професията има, приемът в тази специалност в ИУ – Варна, е запълнен на 100%.

 

Иван Барбов

Борис Проданов

 

Цялото интервю: "Щрихи от утрото" (9.07.2019) - Каква е реалната картина в туризма това лято?

 

Коментари ( 0 )