IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Живот
20:11 | 18 януари 2019
Обновен: 14:32 | 26 април 2024

Опасностите на „10-годишното предизвикателство” във Facebook

Въпросната технология за лицево разпознаване може да се използва за всякакви цели

По материала работи: Слав Велев
Опасностите на „10-годишното предизвикателство” във Facebook

Набралото популярност във „Фейсбук” „10-годишно предизвикателство” (10-years-challеnge) може да се окаже инструмент за събиране на информация, твърдят експерти. В една от последните кампании в социалната мрежа потребителите публикуват своя актуална снимка, придружена със своя снимка отпреди 10 г. Експерти обаче се съмняват, че информацията може да се използва за разработване на алгоритми за лицево разпознаване. При подобен случай отпреди няколко години „Майкрософт” създаде сайт, в който потребителите качват своя снимка, а алгоритъмът разпознаваше приблизително каква е възрастта им.

 

 

Кампанията набра популярност в последните седмици не само във "Фейсбук", но и в други социални мрежи като "Туитър" и "Инстаграм". Условието е потребителят да качи своя актуална снимка и своя снимка отпреди 10 г., за да покаже доколко му се е отразила възрастта.

 

Технологични експерти обаче веднага предупредиха, че кампанията може да се окаже нечий инструмент за събиране на лични данни. Дейвид Ууд от Университета в Куийнс например заявява пред „Ванкувър Сън”, че „би било доста невероятно да е просто за забавление”.

 

Първите съмнения, че снимките може да се използват за разработване на алгоритми за лицево разпознаване, дойдоха от Кейт О’Нийл – основател на техно-консултантската компания KO Insights. В статия за сайта Wired О’Нийл пише: „Представете си, че искате да тренирате алгоритъм за лицево разпознаване, така че да се научи да отчита възрастови характеристики и по-специално – да разпознава прогресията на възрастта, т.е. как най-вероятно ще изглеждат хората след време. В идеалния случай ще ви трябва широка и селектирана база данни със снимките на много хора. Допълнително ще помогне, ако знаете, че снимките са с точна разлика помежду си – да речем 10 години.”

 

В официален отговор от „Фейсбук” отричат да стоят зад кампанията и твърдят, че тя е създадена от потребителите и сама е набрала популярност. Критиците на теорията пък твърдят, че повечето от снимките, ползвани за „предизвикателството”, са били достъпни и по-рано във „Фейсбук”. С кампанията има и прекалено много шеги, т.е. голяма част от снимките в нея няма да са полезни на алгоритъма.

 

 

От друга страна, той е достатъчно „умен”, за да може да разпознае човешко лице върху снимка, т.е. би го отсял от например колаж на два еднакви влака на БДЖ с разлика от 10 години, каквато бе една от шегите с кампанията у нас в последните дни.

 

Въпросната технология за лицево разпознаване може да се използва за всякакви цели – от апликации за грим, през целево насочване на реклами към определени потребители, до издирване на изчезнали деца и потенциални престъпници. Подобна технология бе представена от „Амазон” още в края на 2016 г., а компанията започна да я продава на различни правителствени агенции и служби. Полицията в Ню Делхи например отчете, че с подобна технология само за четири дни е успяла да издири близо 3000 деца, обявени за изчезнали. Различни организации обаче предупреждават за възможна злоупотреба с технологията и призоваха „Амазон” да преустанови продажбите й.

 

Преди няколко години „Майкрософт” създаде подобен сайт, в който потребителите качваха своя снимка, а алгоритъмът разпознаваше приблизителната им възраст. От компанията отрекоха да пазят снимките, но впоследствие отново се породиха съмнения, че сайтът събира метаданни от потребителите, които ползва за целево насочване на реклами според възрастта им.

 

dariknews.bg

Коментари

Новини Варна