Простата храна е в основата на борбата с детското затлъстяване
Съвети на здравния инструктор Ники Суков
Публикувана: 2 Dec 2019 | 15:33

От няколко години се дискутират данни и таблици за тревожната тенденция на напълняване сред децата. Според Европейската асоциация за изследване на затлъстяването България е сред страните с често срещано наднормено тегло в детска възраст. Световната здравна организация пък признава затлъстяването като заболяване водещо до над 195 усложнения, сред които хипертония и диабет. Оказва се, че в дъното на този световен проблем са няколко съвсем простички истини за хранителната култура на семействата. Какви са те, разказва здравният инструктор Ники Суков в сутрешния блок на тв „Черно море“ с водещ Иван Барбов.

 

Децата

По думи на специалиста, родителите трябва да си припомнят първо как те са гледани, когато са били малки. „Моите родители задължително ми подготвяха закуска – нещо просто. Дори да е пълнозърнест хляб с домашно сладко или краве масло. Това е по-добре, вместо пакетирани храни. Хубаво е на обяд също родителят да знае какво яде детето. Ако това се случи у дома, е чудесно. Вече са популярни кутиите за храна. За съжаление, рядко в тях има нещо различно от вафли, морени и други. Скъпи родители, просто нарежете една две чушки, морковче, броколи или карфиол! Децата ще се мусят 1-2 пъти, но в един момент ще разберат, че това са вкусни храни. Джобните пари, които заместват домашните продукти, правят много лоша услуга. Уж улесняват работата на родителя и му спестяват тези 5-10 минути (в които дори и децата могат да се включат), но пречат. Кутиите от дома обаче спират детето да отиде до лафката и да купи отново тези вредни пакетирани храни“.

 

Семейната вечеря

Според здравния инструктор, времето в което можем със сигурност да споделим храната си заедно е вечерята, когато се събере семейството. „Да не забравяме и вечерята! Вместо да гърми телевизора с любимото анимационно филмче или спорта на татко, по-добре за половин час по време на семейната вечеря този звук да се намали или изключи. Телефоните и таблетите  да останат в друга стая! Така се помага на този процес на подготовка на тялото за приемане на храната. През тези безценни минути, детето ще приеме толкова храна, колкото позволяват нуждите на тялото му, вместо да излапа всичката храна от чинията, която често многократно надвишава нуждите му. Излишъкът на храна потиска необходимостта на децата да се движат. Те след храна нямат енергия, защото коремчетата им тежат. Вместо това, ще хапнат колкото им е нужно да се нахранят, а после – да поиграят на въздух, в парка. Макар да идва студено време, вече има и мол-ове, където може да се разходи семейството след вечеря. Но не с телевизори и таблети. В последните няколко часа между храната и леглото, децата е добре да поиграят. Лошият сън разваля всичко и подпомага напълняването“, уточни специалистът.

 

Фаст фууд индустрията

Здравният инструктор отбеляза, че цели индустрии застават зад ресторантите за бързо хранене. Изработват се все по-добри химикали, които все по-добре привличат сетивата. „И когато едно дете е спечелено с очите и с носа, нищо не може да го върне от опашката на лафката. Мол-овете например имат странни практики да вентилират въздуха си на затворен цикъл на циркулация, в резултат на което миризмите над фритюрници и уреди за храна запълват целия етаж и децата са привлечени“.

 

Относно био продукцията на пазара, Ники Суков сподели, че най-любимите му производители на био продукти са бабичките на пазара. „На тях не им трябва сертификат за качество и съм сигурен, че държавата ще направи голяма грешка ако ги изгони от там“.

ЕЛИ МАРИНОВА

 

Вижте още: Как да постим с лекота

Тук може да видите още от съветите на Ники Суков

Коментари ( 0 )