10 концерта предизвикват ценители в 19-та Музикална академия Varna International
Среща до морето си дават млади таланти и изявени и утвърдени професионалисти от цял свят
Публикувана: 22 May 2018 | 12:27
снимки: Пламен Гутинов

За пореден път варненци и гостите на града ще преживеят запомнящи се музикални събития в морската столица, които дават възможност за творческа среща в продължение на цял месец на млади таланти и изявени и утвърдени професионалисти от цял свят. От 27 май до  6 юни 10 концерта предизвикват ценители в 19-та Музикална академия Varna International. Една неповторима амалгама от традиции, култури, опитности, емоции и преживявания в рамките на Седмата оперна академия и Деветнадесетата лятна музикална академия. Акценти на събитията са българската премиера на операта „Улична сцена” от Курт Вайл на 10 юни в зала 1 на Фестивалния и конгресен център и първите изяви на българска сцена на диригент от прочутата Метрополитън опера в Ню Йорк – маестро Грегъри Бухалтер.

 

„Когато ме поканиха за участие и ми казаха, че за един месец ще дирижирам 3 опери, помислих тези хора за луди – сподели по време на представянето на програмата във Варна диригентът маестро Грегъри Бухалтер. После се замислих и си казах, че не мога да откажа на Равел и Пучини. Изненадан съм от изключително високото ниво на певците, които заварих тук. По 8 часа на ден сме заедно, репетираме, храним се, обсъждаме идеи. Чудесно е, че младите хора са от много различни страни, това ме обогатява и вдъхновява. По принцип когато се работи с млади хора, задължително в програмата се включва Моцарт. Тук обаче скачаме направо на Равел, Курт Вейл, което е доказателство за високото ниво на този сериозен фестивал“ – допълни диригентът.

 

По думи на режисьора Дейл Морхаус тази музикална академия дава възможност на младите творци да израснат, да изградят няколко образа в рамките само на едно произведение. Понякога се налага за кратко време да танцуват кан-кан и само след минути да се преоблекат, за да влязат в ролята на катеричка, например.

 

Това събитие е преимущество за Варна – сподели зам.-кметът Коста Базитов, който не пропусна да покани гостите на градското шествие на 24 май, посветено на българската просвета и култура.

 

Една от главните пианистки Елизабет Паркър идва за първи път в България, чувства се вдъхновена от работата с толкова много и различни млади хора. Българският фолклор, особено ритмите, костюмите и инструментите са я впечатлили най-много, а „естественият будилник“ в лицето на чайките ще е един от най-силните спомени, който ще отнесе със себе си когато си тръгне.

 

Този уникален музикален проект започна на 20 май, когато се откри VII-та оперна академия с майсторски класове за оперни изпълнители, пианисти и диригенти и продължава до 17 юни, когато е последното събитие в концертния цикъл на продуцентската компания „Варна интернешънъл”. Поредицата прояви се осъществяват в сътрудничество със симфоничните оркестри на Пазарджик и град Ашдод в Израел, декорите и костюмите са по проект и изработка на Държавната опера на Стара Загора.

 

Седмица по-късно стартира и традиционната XIX лятна музикална академия (27 май – 6 юни 2018) с майсторски класове за певци, инструменталисти и диригенти, водени от видни международни изпълнители и педагози, специалисти в различни области на музикалното изкуство от САЩ и Европа. Участниците в нея изучават „Магнификат” за солисти, петгласен хор и оркестър на Йохан Себастиан Бах и Меса в до мажор оп. 86 на Лудвиг ван Бетовен. „Магнификат” (1723) е едно от първите произведения, написано от Бах в качеството си на новоназначен кантор на църквата „Св. Тома” в Лайпциг. Авторът й съчетава духовното със светското начало; следва литургичните традици, но и добавя нови нюанси, развили се в музикалния език на следващите поколения. Месата на Бетовен (1807) е един от първите опити на композитора в този жанр и може би затова от нея блика емоционален заряд и директност на изказа. Концертното изпълнение на двете мащабни творби е на 5 юни, 19 ч. в зала „Аула“ на Икономическия университет във Варна.

 

Участниците в оперната академия пък ще подготвят премиерното за България изпълнение на операта „Улична сцена“ на Курт Вайл – 10 и 11 юни от 19.00 ч., (официални гости на първата премиера са негово Превъзходителство, Посланика на САЩ в България Ерик Рубин и неговата съпруга Никол); операта „Лястовичката” на Джакомо Пучини – с две представления на 16 юни от 11.00 и от 19.00 ч. и едно на 17 юни от 19.00 ч. и с реверанс към детския образен свят – шедьовъра на Морис Равел „Детето и вълшебствата” на 31 май и 1 юни от 19.00 ч. Концертите са в зала 1 на Фестивалния и конгресен център във Варна и са под диригентството на Грегъри Бухалтер, диригент в Метрополитън опера в Ню Йорк, артистичен директор и диригент на оперния театър във Феърбанкс, щата Аляска и на „Опера камерата ” във Вашингтон, музикален директор на операта в Лас Вегас, щата Невада.

 

Освен в оперните спектакли, младите таланти на оперната академия „Варна интернешънъл” имат възможност да покажат сценичните си умения и в два вечерни галаконцерта в Градската художествена галерия: на 26 май от 19.00 ч. с песни и арии от американски композитори и на 13 юни от 19.00 ч. с програма от европейски композитори.

       

Улична сцена“ е американска опера в две действия от Курт Вайл (музика), Лангстън Хюз (либрето) и Елмър Райс (книга). Написана през 1946, премиерата на операта се състои във Филаделфия през същата година. Базирана е на едноименната пиеса на Елмър Райс, която получава престижната награда „Пулицър“. Вайл замисля операта в иновативен синтезиран стил между европейската традиционна опера и американския музикален театър. Той получава награда „Тони“ за най-добра оригинална партитура за неговата творба, след премиерата й на Бродуей през 1947 г.

 

Действието на операта се развива през 30-те години на XX век в жилищна сграда в ниската източна част на Манхатън, Ню Йорк в гореща лятна вечер. Живущите следват обичайния си ежедневен ритъм на живот, докато трагично стечение на обстоятелствата, в любовен триъгълник, води до убийство.

 

Партитурата съдържа оперни арии и ансамблови епизоди в стила на Джакомо Пучини, също така джаз и блус влияния, и музикални сцени в традицията на Бродуей. 

 

Едноактната лирична драма „Детето и вълшебствата“ на Морис Равел разказва историята на непослушно малко момче през 1917 г. в Нормандия. То отказва да напише домашната си работа, в яда си унищожава всичко в своята стая. Впоследствие предметите оживяват и се обръщат против него, търсейки отмъщение за поразиите, с които ги е засегнал. Накрая момчето помага като превързва наранената лапичка на катеричка. Предметите решават, че все пак детето не е толкова лошо.

 

Действието в оперния шедьовър „Лястовичката” на Джакомо Пучини  се развива в Париж по времето на Бел Епок. Сюжетът е сходен на вердиевата „Травиата“, но на финала няма смърт. Историята разказва за един кръг от хора, който живее богат и вълнуващ светски живот в модерно общество. Но този условен комфорт е всъщност изолация в рамките на определени рамки и социални норми. Любовта и жаждата за нови тръпки разчупва „златната клетка”. Така куртизанката Магда бяга от рутината на своето битие и търси спомена в съзнанието си, останал като образ на идеалната любов.

 

“Варна интернешънъл” е продуцентска компания, създадена в сърцето на САЩ от един българин и неговата съпруга. Българинът е Калин Чонев, син на проф. Марин Чонев, основателя на представителния смесен хор “Морски звуци” и на Международния майски хоров конкурс “Проф. Георги Димитров” във Варна.

 

Ели Маринова

Снимки Пламен Гутинов

 

Живопис на Милко Божков редят в Градската художествена галерия

Коментари ( 0 )