Вилончело и пиано откриват камерното музикално „Варненско лято“
Ще слушаме Лиляна Кехайова и Кристина Милер в Градската художествена галерия
Публикувана: 24 Jun 2019 | 15:48

С елегантна програма дуото Лиляна Кехайова, вилончело, и Кристина Милер, пиано, открива камерната програма на музикалното „Варненско лято“ утре, 25 юни в Градската художествена галерия. Ще чуем творби на Мясковски, Рахманинов и Гюнтер Рафаел. Своята българска премиера ще има Соната за виолончело и пиано №14 в си минор от Гюнтер Рафаел.

 

Един необичаен за последните години концерт сложи официалното начало на тазгодишното издание на първия и най-дълголетен български фестивал -  Международния музикален фестивал "Варненско лято" в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център снощи. Сложната и рядко изпълнявана програма вдъхнови и публиката, и специалистите, а музиковедите споделяха, че отдавна е имало необходимост от една толкова изтънчена и подчертано музикантска вечер.

 

Още изпълнението на емблемата на фестивала Рапсодия „Вардар“ на Панчо Владигеров , с която фестивалът почете и 120-годишнината от рождението на композитора, беше изпълнена с внимателно вникване в детайлите от Варненската филхармония под палката на един от грандовете на българската диригентска школа – маестро Георги Димитров. Последваха я кратките, но емоционални приветствия на организаторите. Десислава Георгиева – началник отдел „Фестивали“ в Дирекция „Култура и духовно развитие“ посрещна всички с добре дошли, представителят на Министерството на културата Елиянка Михайлова поднесе поздравите на министър Боил Банов. Кметът на Варна Иван Портних отбеляза, че 93 години история на фестивала се вече предчувствие за век и сподели задоволството си от признанието на Европейската асоциация на фестивалите – включването на Варна сред 24-те фестивала, лауреати на организацията. В качеството си на председател на Постоянната комисия по култура към Общинския съвет, директорът на ТМПЦ Варна Даниела Димова поздрави новия артистичен директор на фестивала проф. Марио Хосен за по-различния афиш на форума тази година. А проф. Хосен не скри вълнението си от честта да бъде артистичен директор на най-стария български фестивал и пожела на публиката незабравими преживявания с магията на музикалното изкуство.

 

След това концертът се потопи в дълбоките води на музиката на ХХ век. В концерта в ре минор на Прокофиев гостът от Австрия – блестящият цигулар Бенямин Шмид демонстрира изящна техника и вчувстване в музикалната парадигма на епохата отпреди Втората световна война, заредена с предусещания за съдбовни промени. Дори бисът, който Шмид изсвири с удоволствие, също се вписа беупречно в общата стилистика на концерта. Пълно развитие темата от края на 30-те години намери в толкова рядко звучащата от българския подиум балетна сюита на Хиндемит „Благородно видение“. Майсторски воден от диригента Георги Димитров, оркестърът на Варненската филхармония разкри своите пълни възможности, прекрасни изяви имаха духовите и ударните инструменти. Под палката на маестро Димитров музикантите увлякоха публиката в дълбочините на  прозренията на композитора, почти докосвайки мрака, за да я възвисят накрая на крилете на крехката надежда в този толкова духовно изчистен концерт - преживяване. Чест прави на варненската публика, че оцени по достойнство един толкова необикновен концерт, който заслужено извика адмирациите и на специалисти, и на музикални критици.

 

Симпозиум събира учени, композитори и изпълнители на ММФ

Коментари ( 0 )