IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Лайфстайл
16:04 | 7 юли 2019
Обновен: 03:15 | 18 април 2024

Как да се справите с шуробаджанащината в офиса

Избягвайте откритата конфронтация

По материала работи: Пламен Янков
Как да се справите с шуробаджанащината в офиса

Шуробаджанащината на работното място у нас е често срещано явление. Роднините се държат едни за други, а нерядко в някои семейни фирми, шефовете са тясно свързани и дори развиват бизнеса с идеята техните наследници да ги наследят. Като се замислите колко пъти вие сте ходили на интервюта или сте работили на места по препоръка от познат/роднина? Това също е един вид шуробаджанащина, макар и в много лек вариант – все пак става въпрос за познанство.
 

Не реагирайте прибързано
 

Поемете въздух и не бързайте да съдите човека, който се е озовал „с връзки“ в компанията. Опознайте го и опознайте начина му на работа. Може да се окаже, че той/тя е точното попълнение за екипа ви и притежава необходимата експертиза и умения.
 

Бъдете професионалисти
 

Дори да се окажете в екип с човек, попаднал с връзки в компанията, който е некомпетентен, не застрашавайте собствената си позиция, като се държите грубо, заяждате се с него и се опитвате публично да му навирате в лицето как си е намерил тази работа. Вашето поведение ще рефлектира върху вас.

 

 

Има начини с времето да покажете, че този човек не си върши работата, но преди всичко бъдете вие професионалиста и с работата, и с поведението си, така че да не давате повод за негативни коментари спрямо вас.
 

Освен това, ако денят ви минава в постоянно заяждане и опити да го натирите и отстраните, създавате една токсична среда за работа, която трови и вас самите.
 

Документирайте приноса си
 

Вие сте професионалисти и си вършите работата, а други не. Ако искате да се справите със ситуацията, направете го с аргументи. Не позволявайте на тези хора да си приписват заслуги за работата ви и организирайте и документирайте всичко, което сте свършили успешно.

 

 

Също така се въздържайте да коментирате на глас колко заслужавате вие, и колко малко – той/тя. Стигне ли се дотам да аргументирате труда си и да го защитавате, вие разполагате с необходимото, за да бетонирате труда си в компанията.
 

Избирайте внимателно с кого коментирате
 

Шуробаджанащината е опасна територия, затова бъдете внимателни какво и пред кого говорите. Ако проблемът ви е в сина/дъщерята на шефа, имайте предвид, че доста колеги може да им доносничат с идеята да се доближат до тях и да се издигнат. В случай, че сте бесни на някоя негова/нейна постъпка, може да си позволите да изпуснете парата само пред колеги, които са ви много близки и които знаете, че споделят напълно вашето мнение.

 

 

Фокусирайте се върху това как да подобрите собствения си живот
 

Може би отдавате прекалено много време и енергия на този човек и това ви пречи да си вършите работата. Не забравяйте, че преди всичко вие сте важни и животът ви не спира заради някоя „несправедливост“. Фокусирайте се върху себе си – върху работата си, душевния си комфорт и бъдещето си и не гледайте в „чуждата паница“. В крайна сметка – тези, които могат, успяват в живота, а другите – те не са ваша работа.


Четете още: Какво да облечем на интервю за работа?
 

 

 

 

 

Коментари

Новини Варна