IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 10°
Морски бизнес
08:36 | 20 февруари 2017
Обновен: 03:04 | 27 април 2024

Ангел Забуртов, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура”: Очакваме разрешение за строежа на Интермодалния терминал до края на годината

Решението Пристанище Варна ЕАД да поеме управлението на Фериботния комплекс ще позволи да бъдат извършени нужните инвестиции

По материала работи: Пламен Янков
Ангел Забуртов

- Какво наложи прехвърлянето на оперативното управление на Фериботния комплекс на Пристанище Варна ЕАД, за което в. „Черно море” вече информира в броя си от 15 февруари т.г.? И какви са ползите от това решение?

- До началото на тази година терминален оператор на „Фериботен комплекс“ Варна беше „Холдинг БДЖ" ЕАД, а дейността се изпълняваше от “БДЖ Товарни превози” ЕООД. При оперирането имаше деформации поради финансовото състояние на БДЖ и съответно се получи неизпълнение на договора по отношение на инвестициите в пристанищния терминал. Договорът на БДЖ като терминален оператор на „Фериботен комплекс“ Варна беше прекратен. С решение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията правата за опериране на Фериботния комплекс са предоставени на пристанищния оператор "Пристанище Варна" ЕАД. А на въпроса за ползите от това решение - оттук нататък инвестициите, които се налага да бъдат направени в терминала, вече ще бъдат извършени от "Пристанище Варна" ЕАД.

 

- След като прехвърлянето на активите от БДЖ към ДППИ стана факт, вече можем ли да говорим само за един собственик на комплекса в лицето на ДП „Пристанищна инфраструктура” и как това ще повлияе за бъдещото развитие на комплекса?

- Да, може да се смята, с малки изключения, че с последното решение за прехвърляне на активи от НКЖИ към ДП „Пристанищна инфраструктура“, имаме обособен пристанищен терминал. Налагат се леки корекции, за да може да говорим за напълно завършен цикъл в обработката на товари във „Фериботен комплекс“ Варна и се надяваме, че ще имаме и обект, годен за концесиониране в най-скоро време.

Пристанище Варна ЕАД поема като оператор и Фериботния комплекс.

 

- Приключиха ли ремонтите на двата подемни мостове, и ако не, какво ще предстои?

- Подемно преходен мост 1 е експлоатационно годен, ремонтиран е преди няколко години. Скоро ще имаме и напълно функциониращ подемно преходен мост 2 - предстои да го ремонтираме, както и жп подходите и прелеза към него. Към настоящия момент вече сме изготвили документация за възлагане на обществена поръчка.

 

- Какви инвестиции направихте през 2016 год. на Фериботния комплекс и какво още предстои през тази година?

- През миналата година изградихме нов захранващ водопровод. Заехме се и с възстановяване на оградата на територията на Фериботния комплекс. Поради неговите размери възстановихме само част от нея. Надяваме се операторът „Пристанище Варна“ ЕАД да продължи възстановяването до край. Както вече казах, през настоящата година ще се възложи изпълнението на ремонтните работи на ППМ № 2.

 

- Как се очертава инвестиционната програма на ДППИ за новата 2017 година? И кои са обектите, върху които ще се работи?

- Приоритетите на ДП “Пристанищна инфраструктура” включват проектиране, изграждане, развитие, поддръжка и рехабилитация на пристанищната инфраструктура, вълнозащитните и брегоукрепителни съоръжения - ремонт на вълноломи, рехабилитация на кейови стени, постигане на проектни параметри на пристанищните терминали по отношение на дълбочина на газене. В този смисъл инвестиционната програма на ДППИ е идентична почти всяка година. През 2017-та продължаваме да работим по няколко обекта, които не са завършени през 2016-та, като сме заложили и нови обекти.

 

Сред важните проекти, които започнаха през изминалата година и трябва да приключат през 2017-та, са изработване на генерални планове за пристанищата Варна и Бургас, рехабилитация за постигане на проектните дълбочини на пристанищните терминали в района на действие на Клон – териториално поделение Бургас.

 

През 2016-та модернизирахме Магазия 1 на терминал изток-1 на пристанище Бургас, като реконструираната сграда беше отличена с награда в категория „Градски проекти- транспортна инфраструктура- Бургас” в конкурса "Сграда на годината 2016". Предстои да изградим Конгресен и научноизследователски център за контрол и изследване на Черно море, също на територията, придобила популярност като Зона за обществен достъп. И тази година продължаваме да работим за изграждане на една модернизирана, европейска визия на пристанище Бургас.

 

Разбира се, имаме такива намерения и за пристанище Варна. Там предстои ремонт на сградата на бившия Дом на транспортните работници - една знакова сграда за града, която се намира на бул. „Приморски”. Този обект ни е приоритетен. Към настоящия момент очакваме да получим разрешение за строеж. След влизането му сила ще започнат строително-ремонтните работи. След реновирането сградата ще се превърне в един модерен Морски дом, без да загуби своя автентичен дух. В нея ще се помещават и офиси на ДППИ. Така колегите от Варна ще имат привилегията да работят в тази емблематична сграда.

 

След реновирането й сградата на бившия Дом на транспортните работници ще се превърне в модерен Морски дом, без да загуби своя автентичен дух.

 

Приоритетите ни във Варна включват и  инженеринг - изработване на работен проект за Морска гара Варна, във връзка с направено конструктивно обследване и изпълнение на строително-монтажни работи по него.

 

Очакваме тази година да приключи и възстановяването на пристанищните съоръжения при нос Шабла, морската естакада, както и да е готов работният проект и одобрен генералният план  за проектиране на Интермодален терминал Варна. Предстои втори етап от проекта за ремонт на вълнолома.

 

- А как върви работата по бъдещия Интермодален терминал Варна?

- Бъдещият интермодален терминал във Варна в момента  е на ниво одобрение на генерален план. Очакваме одобрение на плана от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на регионалното развитие и благоустройството. Веднага след това ще започнем изготвяне на технически проект. След като бъде готов, остава процедурата по приемането на техническия проект и влизане в сила на генералния план. Очакванията ни са да имаме разрешение за строеж до края на годината.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

 

Четете още Пристанище Варна ЕАД поема Фериботния комплекс

Коментари

Новини Варна